Projít znovu autoškolu s odstupem několika let může být těžký úkol, pro zkušeného řidiče. Léta praxe nenahradí stálé doplňování znalostí.
Řídit auto je v dnešní době nebytnou činností pro každodenní život. Mnoho lidí si řidičák pořídilo už v raném věku, to je případ zejména starších ročníků. My v redakci AutoŽivě jsme to tak měli všichni. Vzpomínám si, že jsem měl autoškolu hotovou ještě předtím, než mi bylo osmnáct let. Dnes je trend mírnější, mladí lidé na řidičské oprávnění tolik nespěchají. Udělali jsme v redakci AutoŽivě průzkum a zjistili jsme, že 23 % čtenářů ve věku 18 let řidičák nemá a v nejbližší době si ho ani dělat nechce.
Kdo chce řidičák, musí do autoškoly a pak zvládnout testy
V rámci zpracování průzkumu jsem ale přišli na jinou, zajímavou otázku. Zvládl by řidič, který má oprávnění už deset, dvacet let, udělat dnes znovu testy v autoškole? Tohle není až tak od věci. V průběhu let se teoretické testy pro řidiče značně změnily. Technologie, legislativa a společenské podmínky ovlivnily obsah a formu testů. Jsou jiné značky, jiné normy. Před deseti, respektive dvaceti lety byly testy zaměřeny na základní dopravní předpisy, značky a situace na silnici. Dnes zahrnují širší škálu témat, včetně moderních technologií, ekologie a bezpečnosti.
Bezpečnosti na silnicích zejména s ohledem na cyklisty. Tady dám rovnou malou nápovědu. Pokud žadatel o skupinu B narazí na otázku s cyklistou, je odpovědí ta, která ho jako motoristu nejvíce vytočí a naštve. Skutečně, zkuste si to. Já jsem si shodou okolností dodělával další skupiny, testy jsem prošel, a tahle pomůcka byla vážně užitečná. Řidič, který absolvoval autoškolu před dvaceti a více lety, má jistě zkušenosti z reálného provozu a dlouhodobé řízení mu může pomoci v řešení některých praktických otázek.
Na druhou stranu by mohl narazit na potíže s novými tématy, která v jeho době nebyla zahrnuta, jako například otázky týkající se nových vozidel, moderních asistenčních systémů a změněných dopravních předpisů. Není nic jednoduššího než si to zkusit na vlastní kůži. Vybral jsem namátkou deset otázek, které jsou aktuálně v testech autoškol. Kdo si dělal řidičák před rokem 2005 a zvládne deset z deseti, ať napíše do komentářů pod článkem, budu moc rád za zpětnou vazbu. I méně úspěšní čtenáři mohou samozřejmě přispět, s informací, kde udělali chybu.
Kvízové otázky
1 – Při jízdě se před Vaším vozidlem zpoza parkujících aut náhle objeví kutálející se míč. Jak byste měli reagovat?
A – Okamžitě snížit rychlost jízdy nebo i zastavit vozidlo, protože na vozovku za míčem mohou vběhnout děti.
B – Pokračovat v jízdě, protože děti vědí, že mají zůstat stát na okraji chodníku a počkat, až auto přejede.
C – Vyhnout se míči, aby nedošlo k poškození Vašeho vozidla, a pokračovat v jízdě nezměněnou rychlostí.
2 – Zvláštním způsobem musí být označen náklad, který přečnívá vozidlo vpředu nebo vzadu:
A – O více než 50 cm.
B – O více než 70 cm.
C – O více než 1 metr.
3 – Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy:
A – Má-li řádně očištěná zpětná zrcátka.
B – Když v jízdním pruhu, do kterého přejíždí, nejede žádné motorové vozidlo.
C – Neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.
Značka P+D je relativně nová a ostřílení řidiči ji neznají
4 – Co vyznačuje vyobrazená dopravní značka?
A – Parkoviště, které je určeno pro zastavení vozidel za účelem vystoupení přepravovaných dětí před školou.
B – Parkoviště, které je určeno pro parkování vozidel, jejichž řidič pokračuje v jízdě veřejnou dopravou.
C – Parkoviště, které je určeno pro parkování vozidel, jejichž řidič odtud bezprostředně pokračuje v jízdě jako cestující v jiném vozidle v rámci spolujízdy.
5 – Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří:
A – Airbag.
B – Deformovatelná příď.
C – Dobrý výhled z vozidla.
Zastavit není to samé, co stát. Kdo zná rozdíl a definice?
6 – Řidič motorového vozidla je povinen na výzvu policisty:
A – Podrobit vozidlo kontrole hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy.
B – Doplnit nádrž vozidla pohonnými látkami.
C – Přibrat jako spolujezdce osobu, které ujelo vozidlo hromadné dopravy osob.
7 – Zastavit znamená:
A – Uvést vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu.
B – Povinnost řidiče nezahájit jízdní úkon nebo v něm nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.
C – Přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče, například při poruše vozidla.
8 – Při prudkém sešlápnutí brzdového pedálu vozidla bez protiblokovacího systému brzd (ABS) na náledí dojde:
A – K zablokování kol vozidla a vozidlo se stává neřiditelným.
B – K maximálnímu brzdnému účinku, při němž vozidlo zastaví s nejkratší brzdnou dráhou.
C – K zablokování kol zadní nápravy vozidla, při němž vozidlo zůstává řiditelným.
9 – Může řidič motorového vozidla předjíždět bezprostředně před přechodem pro chodce, pokud dává znamení o změně směru jízdy?
A – Ano.
B – Ne.
10 – Co se rozumí pod pojmem „defenzivní způsob jízdy“?
A – Počítat s chybami ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích.
B – Trvat na svém právu vyplývajícím ze zákona o provozu na pozemních komunikacích.
C – Opatrně zastavit na každé křižovatce.
Správné výsledky otázek:
1A, 2C, 3C, 4C, 5C, 6A, 7A, 8A, 9C, 10A