Bazarista nerad prozradil svůj tip: Tohle auto je prostorový zázrak, srká naftu po troškách a má unikátní vychytávku. Za tři výplaty je vaše

Příklon většiny výrobců ke karoseriím typu SUV způsobil mimo jiné i to, že v propadlišti dějin skončily i jinak mimořádně povedené, praktické kousky. Jako je právě tento.

i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Ačkoli na těchto stránkách pravidelně zveřejňujeme tipy na bazarová auta „za jeden plat“ (který jsme si realisticky stanovili na 30 000 korun, na rozdíl od průměrné mzdy z tabulek statistiků ČSÚ), dnes uděláme malou výjimku. Při hledání na německých bazarových serverech mně zaujalo malé, nicméně fantasticky prostorné auto, které dnes v podstatě nemáte šanci koupit jako nové. Tato kategorie zcela vymřela, a jednou snad historie spočítá všem „SUV designérům“, že to nebyl úplně ideální nápad. Tedy vyměnit všechny varianty karosérií za SUV. Pojďme se na ten prostorový zázrak podívat společně.

Auto z období, kdy ještě na praktičnosti záleželo a SUV nebylo povinností

Opel Meriva druhé generace (v roztomile triviálním označení Opelu tedy jako Meriva „B“) mne popravdě zaujal již v okamžiku, kdy se poprvé v roce 2011 dostal na trh. „Přesně tohle auto by mi stačilo“, pomyslel jsem si tehdy a blahořečil designérům za nápad, který tehdy neměl v sériové výrobě obdoby: zadní dveře s opačným otevíráním, vytvářející mimořádně příznivý přístup k zadním sedadlům. Vlastně měl obdoby, jenže zcela někde jinde: Rollls-Royce Phantom (a po něm Ghost a další) mají dveře řešené přesně takto.

Rolls-Royce Phantom a Opel Meriva – „dvojčata“ se stejným technickým řešením

Obávám se však, že jedny ty dveře na Phantomu stojí to samé, co celá Meriva. Pokud ne víc. A jakkoli nechci dámám a pánům z nejvyšších společenských pater odpírat pohodlí, domnívám se, že v naprosto rodinném a zcela dostupném „mini MPV“ je tento způsob otvírání násobně smysluplnější. Dětskou sedačkou počínaje (která se takto nasazuje nepoměrně lépe, než s klasicky otvíranými dveřmi) přes koloběžky dětí a klasickým nákupem konče.

iZdroj fotografie: mobile.de

Avšak i bez opačně otvíraných dveří je Meriva etalonem prostornosti. Na relativně malém půdorysu (délka 4 288 mm x šířka 1 812 mm x výška 1 615  mm x rozvor 2,644 mm) byla Meriva B o 265 mm kratší než větší Zafira A, ovšem rozvorem za Zafirou A zaostávala jen o 64 mm. Jinými slovy, ve výrazně kompaktnější karoserii je více místa, než byste čekali. Ostatně Opel nebyl první, kdo dokázal na půdorysu kompaktní karoserie nabídnout výrazně více místa pro život.

Scénic jako první průkopník kompaktních MPV

Vzpomene si dnes ještě někdo na prvního Scénica od Renaultu? A Meriva není nic jiného, než Scénic dotažený k dokonalosti a modernější o zhruba 10 let. S citelně propracovanějším interiérem (jakkoli poslední generace Scénicu již Merivě mohly konkurovat, ostatně se na trhu společně potkávaly), všemi důležitými „vychytávkami“ v podobě velké panoramatické střechy, šestistupňové převodovky či vestavěné navigace. A právě skvělých dveří zavěšených opačně, než měl kdokoli jiný. Takové Scénic nikdy neměl.

iZdroj fotografie: Renault

Jenže Renault postupně celý svůj MPV program (a že byl extra bohatý) „přetavil“ do všech možných SUV a i poslední mohykán, velký Espace je nakonec SUV. Škoda. Kdo však máte rodinu, či občas převážíte něco rozměrnějšího potvrdíte mi, že po stránce praktičnosti se jednoprostorové karoserii nevyrovná nic. Jakkoli Meriva není přímo obří, na zadních sedadlech nabízí nečekaně místa (tím kdysi šokoval i první Scénic). A pro aktivní sportovce má připravenu ještě jednu fantastickou vychytávku:

Znovuvzkříšení MPV? Vybrali jsme 5 nejlepších a cenově dostupných rodinných aut všech dob

Nosič kol přímo v zadním nárazníku

A tou je integrovaný nosič dvou jízdních kol, ukrytý v zadním nárazníku. Včetně duplikátu značky. Když se podíváte na přiložené video, možná si pomyslíte, proč tohle má jen několik modelů od Opelu, a nevyrábí se to plošně jako volitelný doplněk výbavy. Mimořádně chytře vymyšlený způsob, jak i s menším autem bez problému přepravit dvě jízdní kola byl však (pod obchodním názvem FlexFix) dostupný jen u starších modelů. Může jej mít mimochodem i „mikro SUV“ Mokka, nebo větší Zafira.

Námi objevená Meriva z fotogalerie je pak v nabídce německého prodejce za zhruba 100 000 korun, s motorem 1,7 CDTI o výkonu 81 kW a šestistupňovým manuálem. S nájezdem 185 tisíc kilometrů, od prvního majitele a s pečlivě dodržovaným servisním plánem. Není to tedy úplně auto za jeden plat, na druhou stranu za dané peníze myslím nabízí velmi slušnou hodnotu. A má dvě vychytávky, které nemá nikdo jiný. Co myslíte, není tohle praktičtější odpověď na „SUV vlnu”? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Co říkáte na extra praktický kompakt od Opelu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články