Tohle vám v autorizovaném servisu zatají. Odborník prozradil cenné tipy, jak najet s autem více než 400 000 km

Není to jen pro řidiče, kteří mají ke svým autům vztah. I laici mohou ovlivnit kondici a životnost svého auta s minimem námahy.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jak často měníte auto? Ptám se, protože téma článku asi nebude zajímat toho řidiče, který obnovuje svůj vozový park každé dva až tři roky. Nebo motoristu, který jezdí služebním autem a nájezd neřeší. Ostatní z nás, kteří mají auto „na delší čas“ a chtějí, aby jim vydrželo co nejdéle, ideálně půl milionu km, musí nutně dodržovat určitá pravidla. Začíná to u věty, která na první pohled působí střízlivě. Ale ve skutečnosti je to výzva k trpělivosti a důslednosti. U některých vozů se může zdát dosažení více než 400 000 kilometrů jako nemožný cíl.

Jak najet stovky tisíc km? Experti mají své tajné tipy a rady

Přitom když se o to opravdu snažíte a přistoupíte na pár rozumných pravidel, je to naprosto reálné. Co konkrétně udělat, aby auto ujelo více alespoň 400 000 km bez většího poškození? Tipy expertů mají ještě jeden příjemný efekt, prodlužují životnost vozu a šetří peníze. Podstata je jednoduchá, a přitom se často přehlíží. Totiž že vybrat si auto moudře znamená začít cestu k 400 000 kilometrům ještě dřív, než otočíte klíčkem v zapalování. Odpovědnost nespočívá jen v tom, jak se o auto staráte po koupi, ale i v tom, jaké auto vůbec pořídíte. A s jakou minulostí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tohle říkám bez obalu, některá auta prostě nejsou navržena na takový počet najetých kilometrů. Proto si udělejte průzkum, abyste měli jistotu, že je konkrétní model dobře postavený. Zdánlivá výhra v podobě ojetiny, která je na první pohled výrazně levnější než nový kus, se totiž může velmi rychle proměnit v zátěž. Pokud o ni předchozí majitel nepečoval, a přesně to výrazně ovlivňuje její budoucí životnost. Podotýkám, že tohle není strašení, jen připomenutí reality, že nejdůležitější je konkrétní kus a jeho servisní historie, nejen ročník a jméno značky. Když už je volba za vámi, cesta k hranici 400 000 kilometrů nutně zahrnuje pravidelnou údržbu vozu.

Nejde o paušální kritiku jednoho modelu, ale o konkrétní kusy

Nikoli jednorázové záchranné akce. Také se vyplatí především důsledně měnit spotřební materiál a kapaliny, které skrývají velké efekty v malých položkách. Pravidelná údržba brání nákladným opravám. Proto má smysl pečlivě sledovat stav filtrů, nezapomínat na převodovku. Vyměňovat motorový olej o něco častěji než doporučuje výrobce. Tohle v redakci AutoŽivě říkáme opakovaně, že papírové intervaly jsou vždy kompromis a zkrácení je levné pojištění proti opotřebení, které nevidíte, dokud není pozdě. Pak je tu kapitola, kterou spousta lidí odsouvá do sféry estetiky, ale která je ve skutečnosti o ochraně materiálu. Pravidelné mytí není jen otázkou vzhledu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Odstranit nečistoty z vozovky, ptačí trus a okolní spad znamená chránit lak i podkladové vrstvy před chemickými reakcemi a mechanickým působením, které startuje rez. Doporučuje se nezapomínat na spodní část vozu, zvlášť v regionech, kde se na silnicích používá posypová sůl. Právě sůl je urychlovač koroze, který umí v tichosti zkrátit život auta víc než jeden nepovedený nárazník. Proto má smysl do programu zařadit i mytí podvozku a dutin, i kdyby to měl být jen sezónní rituál. Je to maličkost, která se násobí na velká čísla. Co jízda samotná?

Receptem je klidná jízda, minimum akcelerace i brzd, plynulost

Ta musí být „věčně pomalá“, aby auto dlouho vydrželo? Tak bych to neřekl. Odpověď je složitější. Nemusíte řídit jako babička jedoucí do kostela. Vyplatí se ale omezit prudké akcelerace, jezdit normálně. Zbytečně auto nenamáhat, protože extrémy jsou to, co materiál vyčerpává nejrychleji. Je dobré vědět, že jízdy po dálnicích a okreskách jsou pro auto obecně příznivější než městské „start–stop“ režimy. A to z jednoduchého důvodu, menší počet zastavení a rozjezdů znamená nižší zátěž pro motor i převodovku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Stabilnější teploty a méně tepelných i mechanických šoků, které jinak přicházejí v krátkých intervalech. Start-stop znovu, a teď už jako náhled na stejnojmenný systém. Někdo říká, že autu pomáhá. Můj názor? Když sednu do svého auta, první, co udělám, že start-stop vypnu. Praxe ukazuje, že auta trpí víc při krátkých, přerušovaných jízdách než v rámci plynulého dálničního provozu. Tak to je. Jízda po městě, kdy se půl hodiny neustále střídá jízda a stání, neumožní zahřát systém na pracovní teplotu.

Má vliv na spolehlivost kvalita paliva? Samozřejmě ano

To drží v systému kondenzát, který si pak nachází cestu tam, kam by neměl. Urychluje karbonizaci i korozi. Už slyším ty hlasy lidí, kteří nemají k autům vztah. Že „tomu nerozumí“. I tak ale mohou ovlivnit kondici a životnost svého auta. Třeba jen tím, jaké tankují palivo. Palivo je „potrava motoru“ a jeho kvalita je důležitější než slevové akce. I když se poctivost měří těžko, vyplatí se držet osvědčených čerpacích stanic. Co dál? Nenechávat hladinu padat na dno nádrže, kde se koncentrují nečistoty. Čas od času dopřát systému očistu, ať už proplachem v dílně, nebo jen tím, že motor dostane kontinuální zatížení v optimálních otáčkách a teplotách.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ďábel je ukryt v detailu. Takže nesmí chybět poznámka ke stylu jízdy. Dlouhodobě přetěžované auto, trvale přeložený kufr, střešní nosič s rakví nasazenou jedenáct měsíců v roce? To všechno znamená odpor, který se přelévá do spotřeby i opotřebení. Je toho moc? Možná, ale tohle všechno se v důsledku přemění v delší výdrž, vyšší spolehlivost a menší náklady za servis.

Jak se o auto staráte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články