Tlačítko v autě, které se zásadně nemačká v dešti

Klimatizaci ve vozidle má dneska prakticky každý, ovšem její použití není jen tak a má svá pravidla – včetně tlačítka, které se nemačká během deště.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Moderní automobily mají mnoho systémů, kterými nám mohou zpříjemnit cestu, ovšem ne vždycky jsou řidiči i po delší době používání plně obeznámeni s možnostmi těchto vychytávek, případně nerespektují základní pravidla, kterými se při jejich používání řídit. Jedním z takových případů je také běžná klimatizace, jejíž použití si mnozí uživatelé redukovali na stisknutí knoflíku. Ovšem ani u ní není všechno zcela samozřejmé.

Jak správně využít klimatizaci vozu na maximum

Princip klimatizace automobilu je v zásadě jednoduchý, jenže ne všichni ví, jak ji správně používat a tento problém se stane zvlášť závažným během studeného nebo deštivého počasí, případně u kombinace obou okolností. Ty se ostatně mohou vyskytnout prakticky kdykoli během kalendářního roku. Například okruh cirkulace vzduchu: při překrytí vnějšího vzduchu proudícího dovnitř začne foukat větrák v přihrádce na rukavice u spolujezdce.

iZdroj fotografie: Pixabay

Tato funkce se hodí v případě, že jedete za autobusem nebo kamionem se silným vývodem z výfuku – cirkulace vzduchu vás totiž chrání před vdechováním cizích zplodin. Další funkcí je počátek zahřívání interiéru a hlavně čelního skla, které je z několika vrstev a v různých teplotách „pracuje“. Proto bereme vzduch z interiéru, díky kterému je jeho ohřátí rychlejší a vnější vzduch bývá po deští nebo zimě vlhčí.

Teplotní konflikt reálné a tou cítěnou

Je třeba si uvědomit jednu věc a to tzv. pocitovou teplotu, díky které se náš pocit liší od čísla na displeji klimatizace. Na pocitovou teplotu má vliv více faktorů včetně psychicky. Proto v zimě proudí z výdechů klimatizace velmi teplý vzduch a během léta zase o dost chladnější. Stejně tak může pocitovou teplotu ovlivnit jeho směřování, protože ohřátí různých částí těla má odlišný vliv na celkovou teplotu organismu.

iZdroj fotografie: Pixabay

Na podzim se ve vzduchu vyskytuje mnohem více vlhkosti, navíc příchodem do vozu a odložením venkovního oblečení přinášíme část počasí i přímo dovnitř. Proto se na podzim a v dešti nedoporučuje zapínat právě cirkulaci vzduchu, okna se jinak začnou rychle mlžit. Naopak zapněte jen topení a pootevřete boční okénka, čímž vnitřní vlhkost rychle vyženete ven a suchý vzduch už můžete použít na jeho obíhání.

Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články