Největší autolegenda se vrací zpátky na náš trh. Češi jásají a okupují prodejny, tohle auto chce úplně každý

Jedna z terénních legend této planety se vrátila na náš trh. A je to asi jedině dobře: Češi jásají, objednávkové knihy se utěšeně plní. Důvod je myslím zcela zřejmý.

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Popravdě nejsem úplný příznivce slovního spojení „největší legenda”, opravdu povedených aut je v každé kategorii několik a velmi těžko se určuje, které z nich je právě to „nejlegendárnější”. Přesto existuje několik výjimek, kde bych byl schopen přimhouřit oko. A za legendu i z poměrně úzkého výběru označit jedno jediné auto. Příklad? Určitě jej víte dřív, než dočtete tuto větu. Pochopitelně, ve sportovních vozech je legendou Porsche 911. Historií, netradičním uspořádáním, širokou škálou verzí. A v terénu? Možná tato legenda – jejíž nová generace je právě u nás v prodeji.

Legenda může být jenom jedna. Nebo také tři

Ano, již jste podle fotografií poznali, že řeč je o Land Cruiser od Toyoty. A byť jsem velkým fandou této japonské značky a velmi uznávám její (lety k dokonalosti vycizelovanou) kvalitu výroby, musím v zájmu profesní objektivity uznat: v kategorii velkých „hardcore“ offroadů, dnes již pravda i velmi luxusních, jsou legendy minimálně tři: Mercedes třídy G, Range Rover a právě Toyota Land Cruiser. Každý je přitom v určitých momentech velmi specifický a velmi odlišný od zbylých dvou. Pojďme se na to podívat společně.

Chcete exkluzivní SUV či off-road, kde se dá i pohodlně přespat? Vybrali jsme 4 skvosty, které mají V8 a jsou cenově dostupné

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Úvodem model nám nejbližší geograficky: Mercedes Třídy G, pro všechny Čechy trvale zažitý jako „Géčko“. Mimochodem „G“ jako „Geländewagen“, což ale všichni mí čtenáři pochopitelně vědí, překladu navíc netřeba. A například díky ČEZu, v jehož vozovém parku je nemálo pracovních verzí „Géčka“, můžeme na silnicích vidět i původní záměr výrobce: vyrobit pracovní, odolné auto, schopné zdolat opravdu drsný terén a přitom relativně v komfortu dovézt svoji posádku i tehdy, pokud zvolí přesun po dálnici.

80 % všech prodaných Mercedesů Třídy G je stále v provozu

S tímto posláním vznikla kdysi řada W460, mimochodem hojně užívaná německým Bundeswehrem, od ní odvozená (stále ještě pracovní) W461 a následná (již s důrazem na komfort vytvářená) řada W463. Většina „Géček“ na českých silnicích je právě řady W463, a začasto jediný „terén“, který kdy za svůj život objeví, jsou kanály českých silnic. To auto má přitom výrazně na víc, a podle údajů Mercedesu je 80 % všech prodaných „G” modelů na světě stále v provozu. Potřebuje to komentář?

V garáži rodinného domku stojí netknuté „Géčko“ v ryzí kondici. Zdolá i Sněžku a za 495 tisíc Kč je levnější než Dacia Duster

iZdroj fotografie: Land Rover Range Rover

Jeho britský souputník Range Rover prošel zajímavě podobným vývojem: z ryze ultimátního, až extrémně asketického Land Roveru, u nějž ventilaci ještě ne tak dávno zajištovaly výklopné klapky pod čelním oknem se postupně vyvinula luxusní řada s jen o trochu horšími terénními schopnostmi (přesto stále o kosmický rok lepšími, než všechna SUV dohromady), především však s výrazně komfortnějším interiérem. A tak je tomu dodnes. Paradoxně nejnovější Land Rover se dnes možná víc přibližuje prvnímu Range Roveru. Známka zpohodlnění?

Toyota má v oblasti off-roadů neotřesitelné místo po celém světě

A ten třetí vzadu? Land Cruiser od japonské (i světové) jedničky je rozhodně legendou. I on má svoje „užitkové a komfortní větve”, od ryze pracovního modelu 70 po Land Cruisery řady 200/300. Status legendy mu pomohly získat až neuvěřitelná odolnost jak samotného Land Cruiseru, tak jeho terénních sourozenců v těch nejtěžších podmínkách, které na této planetě najdete. Ostatně podívejte se na zadní čelo pick-upu, na němž sedí 10 pákistánských bojovníků Al-Kájdy v plné zbroji. Bude tam na 100% jediný nápis.

iZdroj fotografie: Toyota

Opravdu opulentní „třístovku” Land Cruiser jsme měli v testu nedávno, nicméně to je zcela jiná kategorie, i cenově. Na zcela novém Land Cruiseru, interně značeném J250 (a vycházející z americké verze J300) je podle mého soudu mimořádně zajímavý mix nových technologií současně se zachováním těch oblíbených a funkčních původních (ano, jezdíme stále na naftu), to vše korunováno relativní dostupností, jakkoli tohle není SUV z výprodeje. Ale to je všem myslím jasné.

Test Toyota Land Cruiser 300: Soukromý tank je tak dobrý, až se oficiálně v EU neprodává. Impérium vrací úder v plné palbě

Postupně, od těch původních a osvědčených: Pokud použiji jeden mimořádně vtipný příměr, tak nový LC „ jezdí jako zbrusu nové 30 let staré SUV.” Navzdory svému novému čtyřválcovému turbodieselu, 12,3palcové dotykové obrazovce a 12,3palcovému digitálnímu přístrojovému panelu je Toyota stále vysoká, hranatá „věc” posazená na samostatném rámu s aktivní zadní nápravou. Pod tímto hardwarem je světlá výška 220 mm, která také zahrnuje uzávěrku středového a zadního diferenciálu.

iZdroj fotografie: Toyota

Jinými slovy. Tohle auto stále zvládne víc, než si 99% jeho uživatelů vůbec kdy troufne. Pod kapotou mu trůní 2,8litrový čtyřválec o objemu převzatý z minulé generace, který se nicméně za rok dočká modernější verze vybavené mild-hybridním ústrojím. Řekněme dostačujících 204 koní a (již zcela dostačujících) 500 Nm přenáší na všechna čtyři kola nový osmistupňový automat Direct Shift-8AT. Což je velký posun od minulé „šestky”. Spotřebu majitelé LC většinou moc neřeší, nicméně 11 litrů je tuším zcela adekvátních.

Platforma GA-F s žebřinovou rámovou konstrukcí

Jedním z nejzajímavějších prvků nového Land Cruiseru je podvozková platforma GA-F, využívající žebřinový rám a nejnovější technologii svařování nelineárních svařovaných polotovarů (TWB) s ocelovými pláty s ultra vysokou pevností v tahu. Což pomáhá dosáhnout nejen potřebné tuhosti karoserie, ale také zlepšené pevnosti a snížení hmotnosti. Oproti minulé generaci došlo k 50% zvýšení tuhosti rámu a 30% zvýšení celkové tuhosti.

iZdroj fotografie: Toyota

Některé z dalších inovací pro vás uvádím v přehledném infoboxu:

Nový Land Cruiser – inovace & technologie

Nově vyvinuté odpružení

  • Optimalizovaná geometrie předního a zadního zavěšení
  • Zavěšení s dvojitým příčným ramenem (vpředu) a vlečenou nápravou (vzadu)
  • Vylepšený závěs kola, který definuje výkon v terénu a zajišťuje schopnost pneumatiky zůstat  kontaktu s terénem

Zlepšené jízdní vlastnosti na silnici i v terénu

  • Elektrický posilovač řízení (EPS)
    Přispívá ke snížení ztráty kontroly nad řízením v důsledku zpětného rázu, poskytuje přesnější pocit z řízení, zlepšuje manévrovatelnost při nízkých rychlostech a umožňuje snadné manévrování a ovládání
  • Stabilizátor s odpojovacím mechanismem (SDM)
    Umožňuje změnu funkce předního stabilizátoru, poskytuje tak výkon a jízdní komfort v terénu a stabilitu při jízdě na silniciPodpora jízdy v terénu prostřednictvím funkce Multi-Terrain Select a Multi-Terrain Monitor.

Podpora jízdy v terénu prostřednictvím funkce Multi-Terrain Select a Multi-Terrain Monitor

  • Multi-Terrain Select
    Podpora jízdy v terénu lze vybrat ze šesti režimů v závislosti na povrchu vozovky; lze také provozovat ve vysokém rozsahu (H4) pro použití v extrémních více terénních jízdních situacích
  • Multi-Terrain Monitor
    Čtyři kamery systému  pomáhají řidiči vidět okolí vozidla. Kromě zobrazení pod podlahou, které lze aktivovat stisknutím tlačítka na obrazovce, když je vozidlo zastaveno, zatímco obrazovka zobrazuje snímky z přední kamery, je k dispozici také pohled zezadu na podlahu (k dispozici je také Toyota first), která při couvání zobrazuje zvětšený obraz oblasti kolem zadních kol.

Co dodat závěrem? Nechci se pouštět na tenké ledy prognóz a predikcí, nicméně nový Land Cruiser nečeká podle mne nic jiného než kolosální úspěch. Za základních 1 790 000 Kč za „užitkovou“ verzi Prado až k 2 190 000 Kč za špičkové provedení Executive se jedná dle mého soudu o adekvátní cenovou politiku. Jak jsem již psal, tohle není SUV z výprodeje. A zájemci o něj (v Čechách přes 300 objednávek, úvodní First Edition zmizela obratem) to vědí zřejmě také. Jestli bych ho chtěl? Popravdě, nesmírně.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Chcete Toyotu Land Cruiser také?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články