Toyota zničí Teslu a změní trh: Vymyslela revoluční baterii. Dojezd 1 200 km, nabito za 10 minut

Kdo tipoval, že revoluční baterie, která vyřeší problémy elektromobilů, bude z Japonska, tipoval správně. A kdo tipoval Toyotu, vyhrává právě jackpot. Totální revoluce je tady.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Bylo jasné, že tento okamžik jednou přijde. Že zkrátka jednou někdo vynalezne baterii, která šmahem „smázne“ největší nevýhodu elektromobility – krátký dojezd a dlouhé dobíjení. A pokud se podaří udržet cenu v rozumných mezích a jako bonus ji ještě učinit menší a lehčí, je osud spalovacích motorů definitivně zpečetěn. Vida, šlo to i bez EU a její EURO 7 normy, bez všech zákazů prodeje a dalších omezení. Možná proto, že revoluce přichází z Japonska, nikoli z EU. Pojďme se na ni společně podívat.

Toyota si dala dlouho načas, ale výsledek stojí za to

Jak uvádí jen několik hodin stará zpráva v magazínu Automotive News, tím, kdo jako první oficiálně ohlásil baterii splňující všechno to, co bylo popsáno jen o několik řádků výše, je (možná nepřekvapivě) Toyota. Ano, ta stejná Toyota, která se klasickým elektromobilům dlouho vyhýbala (prý podle ní nebyly stále dokonalé – to měla pravdu) a držela se svých osvědčených hybridů. Nyní však ohlásila reálné nasazení nových, tzv. polovodičových baterií. A s parametry, ze kterých bude mít nejen Elon Musk těžké spaní. Toyota že by mohla zničit Teslu? V tomto případě bezpochyby.

Přišla mu faktura za výměnu baterie do Tesly a sesypal se. Banka odmítla další půjčku a Elon Musk nerad čeká na peníze

iZdroj fotografie: Depositphotos

Polovodičové baterie jsou na rozdíl od stávajících Li-Ion baterií postaveny kolem pevného, nikoli kapalného elektrolytu, mají výrazně vyšší hustotu, a tím pádem delší životnost i dojezd. Navíc budou i lehčí než stávající baterie, což konstrukci elektromobilů jedině prospěje. Ale hlavně: v roce 2027 přijde verze umožňující na jedno dobití dojezd až 1 200 kilometrů, později (hned v roce 2028) dokonce zvýšený k metě 1 500 kilometrů. Proti dnešním několika stovkám kilometrů jde o skokové zvýšení, o rozdíl třídy.

Pevný elektrolyt je cesta k vysoké kapacitě a krátkému dobíjení

A pevný elektrolyt umožní další super bonus: dobíjení z 10 na 80 % se zkrátí někam k 10 minutám. Stop. Tady bychom v podstatě mohli skončit. Kdo ještě potřebuje spalovací motor? Pohonné jednotky s těmito novými bateriemi budou základem elektromobilů nové generace, které jsou nyní vyvíjeny. Vozidla budou mít nové baterie, platformy, softwarové systémy a výrobní metody, včetně toho, co generální ředitel Koji Sato nazývá „Krok 3“ v plánu zavádění elektromobilů Toyota.

STRATEGIE ELEKTROMOBILITY A ELEKTROMOBILŮ (EV) AUTOMOBILKY TOYOTA:

Cílem Toyoty u elektromobilů je zdvojnásobit dojezd baterie a snížit potřebnou investici na polovinu, aby se posunula na přední místo. Plánuje se tam dostat takto:

• První EV nové generace dorazí v roce 2026 jako Lexus.
• V roce 2030 bude postaveno 1,7 milionu vozidel na platformě EV nové generace.
• Li-ion baterie nové generace od roku 2026 s více než 600 mil. rozsah.
• Bipolární Li-Fe fosfátová baterie z let 2026–27 se 40% snížením nákladů.
• Pokročilá bipolární Li-Ion baterie z let 2027–28 s dalším 10% zvýšením dosahu.

• Polovodičová baterie v letech 2027–28 s 20% nárůstem dosahu oproti příští generaci Li-Ion baterií.

• Pokročilá polovodičová baterie po roce 2028 s 50% zvýšením dosahu oproti lithium-iontové baterii nové generace.

• Ultra-aerodynamické konstrukce se součinitelem aerodynamického odporu pod 0,20 v příštích dvou až třech letech.
• Nasazení technologií giga castingu k radikálnímu zjednodušení a urychlení výroby vozidel.
• Použití „výroby s vlastním pohonem“, ve které auta sama projíždějí továrnami bez pevných linek.
• Zkrácení doby vývoje vozidel na 20 měsíců z dnešních průměrných 30 měsíců.

iZdroj fotografie: Toyota

Škoda se obětuje, aby zachránila spalovací motory koncernu. Ale kdo zachrání Škodu? „Dáreček“ za všechny peníze od VW

Vzhledem k tomu, že rok 2027 je opravdu „za humny“ a Toyota si dává opravdu hodně velký pozor, aby vypouštěla pouze pravdivé a relevantní informace, mám pocit, že právě začala revoluce. A Li-Ion baterie se všemi svými nevýhodami pomalu, ale jistě skončí v propadlišti dějin (alespoň co se pohonu automobilů týče). A nová generace vozů bude zcela rovnocenným soupeřem spalovacích motorů, co se dojezdu a „naplnění nádrže“ týče. Jak to vidíte vy? Mají „spalováky“ ještě smysl? Nepočkáte si na novou Toyotu do roku 2027? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Má podle vás spalovací motor ještě vůbec smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články