Tak tohle je tedy doopravdy mazec. V době, kdy se ze všech stran valí elektromobily, dotace, nabíječky a zelené vize, totiž Toyota vytáhla z rukávu trumf, který staví posledních pár let v elektromobilitě doslova na hlavu.
A že to nebude jen tak nějaký facelift starého motoru, ale úplně nové řešení, které může podle našeho názoru opravdu pořádně zamíchat kartami.
Spalovací motor – ale trochu jinak
Řeknete si: Co je na tom tak převratného? Vždyť spalovací motor je tu přes sto let. Je to dokonce tak starý a osvědčený vynález, že se dostal i do školních učebnic fyziky. A máte pravdu. Jenže Toyota ho teď posouvá na úplně novou úroveň. Její návrháři totiž připravili plány na úplně novou generaci, která má být úspornější, čistší a výkonnější – jinými slovy schopná konkurovat elektromobilům. A to nejen výkonem (což by až tak s podivem nejspíš nebylo), ale i ekologií.
Na co se můžeme těšit?
A teď pozor – nejde o žádné plané sliby z PR oddělení. Nic, co bychom našli jen na papíře, ale kde jinak skutek utek. Ne, nic takového. Naopak. Toyota totiž podle našich zjištění pracuje na tomhle novém motoru už pěkných pár let. A na co se můžeme těšit? Navrhovaný motor údajně nabídne až o 50 % vyšší účinnost, vypouští méně CO₂ a oxidů dusíku, a navíc také šetří peněženku. Jeho hlavní devizou by totiž neměla být jen nižší spotřeba, ale i jednodušší údržba (tzn. méně částí, které by se mohly pokazit a donutily vás navštívit servis).
A v čem je to kouzlo? Toyota podle všeho vsadila na chytrý kompromis, takže v nových autech dostanete zkrátka a dobře něco mezi klasickým motorem a elektropohonem. Dominovat by mu měla tahle 3 NEJ:
- hybridní princip,
- nový způsob spalování,
- vysoká efektivita.
A k tomu všemu musíme připočítat také možnost používat syntetická paliva (i když zatím stojí víc než je zdrávo, ovšem do budoucna by se s nimi podle nás rozhodně mělo počítat).
Největší výhodou je „všednost“
My však na tom všem vidíme ještě jedno pozitivum – jde totiž o technologii, která nestaví svět na hlavu. Je to naopak něco, co dobře známe. Nepotřebuje nové sítě, miliony nabíječek nebo výměnu aut v celé Evropě. Všechno půjde pěkně pomalu, postupně a bez větších investic (předpokládáme totiž, že v rámci PR nebude cena nových vozidel nijak přestřelená, to by byla Toyota sama proti sobě).