Toyota šokuje mimořádně dlouhou zárukou na 1 000 000 kilometrů. Nový Proace Verso pak dokonale stírá hranici mezi rodinnými a užitkovými vozy.
Měl jsem (a mám) odjakživa slabost pro vozy kategorie MPV. Vy, kdož čtete moje články, myslím dobře víte, jak jsem se nejednou zamýšlel nad tím, proč tato navýsost praktická kategorie, nabízející nefalšované „3v1“ (osobní automobil, pojízdnou ložnici s přespáním pro dva a malou dodávku pro stěhování čehokoli) se postupně vytratila z nabídky výrobců. Jsou opravdu SUV lepší volbu? Opravdu si to nemyslím. Vypadá to ale, že se blýská na lepší časy. A hned s fantastickou zárukou na milion kilometrů! Pojďme se na to podívat společně.
Z kompaktního rodinného vozu až na vrchol objemu
A vůbec se na Toyotu nezlobím, že její MPV není tak úplně původním projektem, neb vzniklo přestavbou původně užikového modelu Proace. No a? Vadí to někomu? To hlavní, čím se většina MPV odlišuje, totiž zůstalo: Osobně oceňuji předevší vnitřní variabilitu – možnost posunovat, sklápět i zcela vyjímat jednotlivé sedačky. Díky tomu lze absolvovat dovolenou s početnou rodinou, převézt i atypický náklad nebo v případě potřeby během několika minut proměnit auto na mobilní kancelář.
Osobně jsem před nějakými 15 lety snad stokrát využil (tehdy Ford Galaxy) k převozu kola (i kol), stejně jako k přestěhování x věcí, včetně vybavení malého bytu. Jenže Proace Verso je popravdě malinko jiný šálek kávy. I v devítimístném uspořádání má za třetí řadou sedadel 989 litrů zavazadlového prostoru! Tady se výhoda původně užitkového „přepravníku osob“ rozhodně nezapře. Pravda, bavíme se o nejdelší (L2) verzi, ale i v krátké si nebudete na nedostatek místa stěžovat.
Toyota Proace Verso a renesance MPV
Pro srovnání jsem připravil tabulku s dvěma největšími konkurenty, VW Multivanem a Mercedes třídy V. V číslech je to jasné – Proace Verso v delší verzi s motorem 2.0 D-4D nabízí při srovnatelném prostoru často cenu o několik set tisíc korun nižší než přímá konkurence. Podle aktuálního ceníku Toyoty pro rok 2025 startuje ve variantě L1 od 839 000 Kč bez DPH, lepší výbava L2 se silnějším motorem i automatem se drží lehce nad milionovou hranicí (vč. DPH). VW Multivan T7 startuje kolem 1,2 milionu Kč, Mercedes V dokonce až od cca 1,55 milionu Kč.
Model | Délka | Objem kufru | Sedadla | Spotřeba | Cena | Záruka |
---|---|---|---|---|---|---|
Toyota Proace Verso L2 | 5 309 mm | 989 l | 9 | 7–8 l/100 km | od 1 015 190 Kč | 5 let / 1 000 000 km |
Volkswagen Multivan L2 (T7) | 5 173 mm | 469 l | 7 | 6–7 l/100 km | od 1 249 900 Kč | 5 let / 150 000 km |
Mercedes-Benz Třídy V (Extra-Long) | 5 370 mm | 1 030 l | 8 | 7–8 l/100 km | od 1 554 070 Kč | 2 roky / neomezené km |
Co však může být na první pohled překvapivé, je fakt, že užitkový původ auta není vůbec na škodu – spíše naopak. Při běžné jízdě je Proace Verso tiché, dobře odhlučněné a nabízí i ve vyšších verzích překvapivě bohatou výbavu. Potěší moderní technologie a asistenční systémy, které oproti „běžným osobním“ Toyotám nijak nezaostávají. Z hlediska bezpečnosti navíc model dosahuje výborných hodnocení – i podle Euro NCAP. V galerii k tomuto článku jsem doplnil několik fotografií s vyšší výbavou: tohle je opravdu spíše komfortní než užitkový automobil. Souhlasíte?
Dlouhá záruka jako lákadlo a nízká spotřeba jako bonus
A navíc: byl jsem upřímně překvapen, když Toyota v roce 2024 oficiálně oznámila prodlouženou záruku na modely Proace až na 1 milion kilometrů, maximálně na 10 let. V dnešní době, kdy výrobci často škrtají rozšířené záruky a servisní balíčky, je u Toyoty tato hodnota skutečně unikátní. Podrobné podmínky uvádí Toyota na svých oficiálních stránkách; pro majitele to znamená nejen klidné spaní, ale i mnohem vyšší hodnotu vozidla při případném dalším prodeji.
Spotřeba a provoz: úspora v reálném provozu
Co si budeme povídat, u každého vozu, který (krom rodiny) plní i funkci výrobního prostředku, jsou provozní náklady zásadní. Ani Proace Verso není výjimkou. Toyota uvádí kombinovanou spotřebu 7–8 litrů na 100 km. To odpovídá i mým zkušenostem z testovacích jízd – pokud nehoníte maximálku po dálnici, lze se skutečně držet v těchto mezích. Právě úsporný provoz spolu s možností odpočtu DPH (v případě podnikání) a výhodnými fleetovými programy dělá z Proace Verso hit mezi firemními klienty – jak potvrzuje i české zastoupení Toyoty.
Závěrečná otázka je tedy jasná: Je Proace Verso nový král mezi rodinnými MPV? Za sebe se domnívám, že pokud ne králem, tak má k němu velmi blízko. Poměr výkon/cena, záruka, nízké provozní náklady – co si přát víc? Dnes již podruhé: souhlasíte?