Toyota: „Budeme vyrábět zábavná auta se spalovacími motory, dokud nám to nezakážou. Zákazníci je chtějí, ostatní nás nezajímá“

Pokud si jeden z největších světových výrobců usmyslí, že bude vyrábět spalovací motory tak dlouho, jak to jenom bude možné, zřejmě mu v tom opravdu nikdo nezabrání.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Toyota je značka, která v současnosti zřejmě nejméně věří v elektrifikaci. V Evropě má aktuálně zatím pouze jeden čistě elektrický model a zprávy od společnosti často naznačují, že se jim „nelíbí myšlenka úplného přechodu na elektřinu“. Nyní Gazoo Racing (GR), což je sportovní divize Toyoty, přišla s velmi podobnou zprávou. Věří, že spalovací motory mají stále budoucnost a jejich vývoj má smysl. To nezní vůbec špatně. Nemohli by jiní opisovat od Toyoty? Každopádně pojďme se na to podívat společně.

Toyota s něčím jako elektřina ve sportovních autech nepočítá. Díky Bohu

Jak totiž uvedl prezident Toyota Gazoo Racing Tomoya Takahashi v rozhovoru pro australský časopis Car Expert, „momentálně nemáme s něčím jako elektrický sportovní vůz vůbec žádné plány“. Dodal také, že GR hodlá „co nejvíce využívat spalovací motory“. „V budoucnu může nastat doba, kdy budou tyto motory zakázány, ale spalovací motory nejsou špatné, nepřítelem je uhlík,“ řekl Takahashi. Což je něco, co by se mělo tesat do každého kamene, co jich v Bruselu jenom v budovách Evropské unie je.

Toyota nevidí budoucnost v elektromobilech. Má jiné plány

iZdroj fotografie: Toyota

Z toho lze mimo jiné také dovodit, že osud plně elektrického modelu FT-Se je již zpečetěn. Koncept elektromobilu byl poprvé představen v říjnu 2023 na Japan Mobility Show v Tokiu. Sportovní dvoumístný vůz s označením GR, dvěma motory a pohonem všech kol zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než tři sekundy a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h. To vše ale fanoušky sportovních Toyot očividně nenadchlo. Popravdě, pokud vedle postaví něco jako Yaris GR, kapesní raketu s pohonem všech kol, tak se jim ani moc nedivím.

Škoda Fabia je pořád lepší než Toyota Yaris GR. Japonci se musí hodně otáčet, aby Škodovku dohnali

iZdroj fotografie: Toyota

Pokud 25 let vyvíjíte hybrid, není k elektromobilu důvod

Přesto Takahashi elektrifikaci zcela nezavrhuje a v rozhovoru zdůraznil, že „použitím hybridní technologie můžeme snížit emise uhlíku“. Nevyloučil ani syntetická paliva a víme, že Toyota také pracuje na vývoji spalovacích motorů na vodík. To všechno je pravda. Pokud jste totiž v situaci, že jste v podstatě vyvinuli hybridní technologii (před více než 25 lety v Priusu) a máte ji dokonale vyzkoušenou, pak není opravdu důvod na tom cokoli měnit. Hybrid je skvělou cestou k úsporám, přitom majitele nijak neomezuje. Na rozdíl od elektromobilů.

Vyhlásili nejkrásnější auto roku 2024: Poznáte ho? Spotřebuje 0,2 l/100 km a cena je tak nízká, že ji netipnete

Dokážu v tomto Toyotu naprosto pochopit. Přesto ani největší světová automobilka se nevyhýbá vývoji nových baterií pro elektromobily a je v tomto směru mimořádně plodná. A úspěšná. Ono mít za sebou tak dlouhou historii v hybridech totiž současně znamená, že s něčím, jako je elektřina v autech, baterie a elektromotory, máte mimo jiné velmi dobré zkušenosti. A bylo by s podivem, kdybyste tyto zkušenosti nedokázali přetavit „o stupeň výše“. Tedy do velkých baterií a pohonu čistě na elektřinu.

Strategie elektromobilů automobilky Toyota:

Cílem Toyoty u elektromobilů je zdvojnásobit dojezd baterie a snížit potřebnou investici na polovinu, aby se posunula na přední místo.

Plánuje se tam dostat takto:

  • První EV nové generace dorazí v roce 2026 jako Lexus
  • V roce 2030 bude postaveno 1,7 milionu vozidel na platformě EV nové generace
  • Li-Ion baterie nové generace od roku 2026 s více než 600 mil. rozsah
  • Bipolární Li-Fe fosfátová baterie z let 2026–27 se 40% snížením nákladů
  • Pokročilá bipolární Li-Ion baterie z let 2027–28 s dalším 10% zvýšením dosahu
  • Polovodičová baterie v letech 2027–28 s 20% nárůstem dosahu oproti příští generaci Li-Ion baterií
  • Pokročilá polovodičová baterie po roce 2028 s 50% zvýšením dosahu oproti lithium-iontové baterii nové generace
  • Ultra-aerodynamické konstrukce se součinitelem aerodynamického odporu pod 0,20 v příštích dvou až třech letech
  • Nasazení technologií giga castingu k radikálnímu zjednodušení a urychlení výroby vozidel
  • Použití „výroby s vlastním pohonem“, ve které auta sama projíždějí továrnami bez pevných linek
  • Zkrácení doby vývoje vozidel na 20 měsíců z dnešních průměrných 30 měsíců

Pokud Toyota slíbí revoluční baterii, dá se na to vcelku vsadit

Uvidíme, kam se nakonec EV program Toyoty bude vyvíjet. S ohledem na to, že rok 2027, uvedený v plánech jako první představení nového typu baterií, je opravdu „za humny“ (a Toyota si dává opravdu hodně velký pozor, aby vypouštěla pouze pravdivé a relevantní informace), mám pocit, že se můžeme dočkat zajímavých výsledků. A Li-Ion baterie se všemi svými nevýhodami pomalu, ale jistě skončí v propadlišti dějin. Jak to vidíte vy? Mají „spalováky“ (byť v hybridu) ještě smysl? Nepočkáte si na novou „elektro-Toyotu“ do roku 2027?

Vydrží alespoň Toyota u spalovacích motorů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články