Do nové Toyoty Supra dali motor V10 z devadesátých let legendární Formule 1. Pod kaptou jí dřímá klenot

Na první pohled žádné neobvyklé nebo zásadní odchylky od běžných speciálů na tomhle voze neuvidíte. To jedinečné se totiž skrývá pod kapotou Supry.

i Zdroj fotografie: S vědomím Ryan Tuerck
                   

Doménou profesionálního driftera Ryana Tuercka jsou divoké závodní speciály. Ve Formuli drift sedí za volantem Toyoty Corolla Hatchback vyrobené týmem Papadakis Racing. Ve skutečnosti se však výrobou vozů zabývá od sám. Jeho posledním kouskem byla upravená Toyota GT86, do které se mu povedlo vměstnat 4,5-litrový motor V8 z Ferrari. Teď ale zašel ve svých experimentech ještě o kus dál.

Motor měly vozy na Le Mans i F1

Nedávno se Tuerck totiž pochlubil svým novým závodním speciálem Formulí Supra. Znovu nejde o tuctový projekt, přestože na první pohled si žádných odchylek nevšimnete. Pod kapotou automobilu Toyota GR Supra nejnovější generace totiž není přeplňovaný řadový šestiválec BMW. Tuerck ho nahradil atmosférickým 4,0litrovým motorem V10 Judd, respektive GV4, od britské firmy Engine Developments.

Zveřejnil(a) Ryan Tuerck dne Středa 3. listopadu 2021

Tahle našlapaná jednotka je z motosportu dobře známá. Když se tenhle atmosférický motor rozjede do vysokých otáček, je to přesně ten božský zvuk, který fanoušci chtějí slyšet. Ve velkém se V10 Judd používal v závodech sportovních nebo cestovních vozů. Měly ho také speciály v legendárním závodu 24 hodin Le Mans. A dokonce se používaly i v některých vozech slavné Formule 1.

Projekt trval rok a půl

Desetiválec britské firmy se dostane až do 11 000 otáček za minutu a nejvyšší výkon je zhruba 730 koní. Přitom váží jenom 145 kilogramů. Jeho životnost je ale jenom kolem 3200 kilometrů, po jejichž najetí musí být přestavěn. Nejnovější speciál Tuercka disponuje zakázkovou hnací nápravou a zadním diferenciálem z Fordu Explorer a šestistupňovou sekvenční převodovkou Hollinger.

Na projektu Toyoty Supra pracoval americký závodník více než rok a půl. Úpravami prošla i karoserie, kde zcela zmizely původní panely a nahradily je nové komponenty vyrobené z karbonu. Interiér byl téměř kompletně odstraněný. Je v něm jen jednoduchá palubní deska, závodní sedačka a bezpečnostní rám. S přestavbou Formule Supra Tuerckovi pomáhal Dominic Bureau z Race Service Garage v Los Angeles.

Zdroj: Ryan Tuerck

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články