Tragická skutečnost potvrdila, že jsou elektromobily vysoce nebezpečné. Byla to jen otázka času. Tečka

Elektromobil při požáru hoří pod vodou i několik dnů, uhasit ho je nesnadné. Pro cestující představuje značné riziko.

i Zdroj fotografie: Proterra
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Před několika dny se stala nedaleko italských Benátek nehoda autobusu. Ten podle dostupných informací prorazil svodidla, spadl z mostu a okamžitě začal hořet. Přes dvacet lidí zemřelo na místě, včetně dětí. Patnáct lidí bylo zraněno. Aniž bychom se chtěli nějak přiživovat mediálně na této tragédii, jedno zaznít musí. Autobus měl elektrický pohon. Žádný benzín, žádná nafta. Přesto začal okamžitě hořet a oheň zabíjel.

Hořet mohou i vozidla bez nafty a benzínu. Riziko je vysoké

Ukazuje se tak, respektive potvrzuje se, že vozidla na elektrický pohon nejsou tak bezpečná, jak se leckdo snaží tvrdit. Pokud dojde na jejich požár, není to žádná legrace. Ví o tom své i čeští hasiči. Ministerstvo vnitra informuje hasiče o tom, jak k požárům elektrických vozidel přistupovat. Zmiňuje i skutečnost, jak časté požáry elektrických vozidel jsou.

iZdroj fotografie: DP města Mostu a Litvínova

Ve studii se píše následující: „Z prostého porovnání počtu požárů elektrovozidel a vozidel se spalovacími motory vztažených na 1 miliardu ujetých mil vyplynulo, že četnost požárů elektrovozidel je podstatně menší (více než 10x) než v případě vozidel s běžným pohonem.“ Ovšem každá mince má dvě strany. „Při zhodnocení studií lze tedy konstatovat, že nebezpečí požáru elektrovozidel je menší než u běžných vozidel. Nicméně pokud k požáru dojde, je uhašení elektrovozidla obtížnější než v případě běžného vozidla.“

Elektromobily obecně hoří méně, uhasit je ovšem není snadné

Že nejde o náhodu, ale koncepční problém, ukazuje jiný případ. Ve Spojených státech probíhala kauza spojená se společností Proterra, která vyrábí elektrické autobusy. Značka protežovaná i prezidentskou administrativou posléze zaznamenala propad akcií a velké problémy. Proč? Autobusy v horku vykazovaly potíže. Autobus dokonce začal hořet. Jak už to v USA bývá, vše se rozjelo v obrovský případ a právní bitvu galaktických rozměrů.

Blesková zpráva: Elektromobily dostaly tvrdou ránu. První soumrak konce právě nastává

Pro nás je zásadní jediné, elektřinou poháněné autobusy jsou nestabilní a mohou začít hořet. Existují postupy a protokoly, podle kterých hasiči k hašení požárů elektrických dopravních prostředků přistupují. Vše má svá specifika. Je rozdíl mezi tím, jestli začne hořet trakční baterie, nebo nezačne. Pokud začne, je to problém. Existuje například systém velké mobilní nádrže, kontejneru, do kterého se hořící auto ponoří.

Elektromobil může pod vodou hořet i několik dlouhých dní

Hořet pak pod hladinou požár může i několik dní. Hořící elektromobil je třeba chladit. Problémem je, pokud je vůz zapojen do nabíječky. S volně stojícím vozidlem mohou hasiči pracovat bezpečněji než s tím, které je připojené. A tak dále a tak dále. Smyslem tohoto zamyšlení není parazitovat na nehodě v Itálii ani probírat přesné postupy hašení. Jde o to poukázat na skutečnost spojenou s bezpečností a rizikem pro cestující.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na to, že elektrická auta, jakkoli v sobě nemají klasická fosilní paliva, mohou začít hořet. A to velice rychle. A že likvidace požáru je pak velmi náročná. Tento fakt by si měli uvědomit všichni, kdo s elektrickými auty přicházejí do styku. Nebo kteří se rozhodují, že si elektromobil pořídí. V neposlední řadě pak všichni politici a ekologičtí fanatici, kteří elektromobilitu protežují jako jedinou správnou cestu pro budoucí masovou dopravu.

Bojíte se elektrických aut?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články