Blesková zpráva: Elektromobily dostaly tvrdou ránu. První soumrak konce právě nastává

Průzkum renomované agentury poprvé ukázal, že proklamace světlých zítřků ze strany výrobců elektromobilů má i svoji odvrácenou tvář: nespokojené klienty. A je jich čím dál více.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Neustále vychvalovaný způsob dobíjení „bezemisních“ elektromobilů začíná dostávat, zdá se, první trhliny. A opravdu se teď nechceme hloupě vysmívat někomu, kdo se vydá s rodinou svým elektromobilem na cestu do Chorvatska. Jednak se zvyšují dojezdy, jednak se zkracují doby nabíjení. Navíc pojede o dovolené, může plánovat, hodiny nehrají takovou roli. O Chorvatsko tady ale vůbec nejde. Problém je výrazně složitější a zasahuje EV strukturu v její samotné podstatě. Pojďme se na to podívat společně.

První studie, ve které převažuje spíše nespokojenost

Jak totiž uvádí renomovaná agentura JD Power ve své studii, spokojenost s veřejným nabíjením během prvního pololetí klesla na nejnižší zaznamenanou úroveň. S rostoucím zaváděním elektrických vozidel by měli být lídři v oboru minimálně znepokojeni, uvedla výzkumná firma. Důvod? Většina spotřebitelů, kteří se zdráhají koupit elektromobil, se totiž obává, že veřejné nabíječky nejsou k dispozici. Nízký výkon nabíječky by mohl být další překážkou, jak uvedl Brent Gruber, výkonný ředitel praxe EV v JD Power.

iZdroj fotografie: Pixabay

Společnost očekává, že přijetí EV v příštích několika letech zasáhne tzv. hokejková křivka. Neboli prudký, lineární vzestup, potom zlom a pád. „Prodeje EV rostou více než třikrát rychleji než instalace veřejných nabíječek,“ řekl Gruber. Výrobci automobilů a všechny zúčastněné strany v oblasti nabíjení, jako jsou provozovatelé sítí a výrobci nabíječek, by měli „zlepšit zážitek z nabíjení, než se z problému stane rozjetý vlak,“ doplnil Gruber pro Automotive News .

Ne každý má dvojgaráž s wallboxem

Jinými slovy: ti zcela běžní, obyčejní motoristé, jimž masivní reklama a prodejce automobilů, k němuž 20 let chodili každé čtyři roky pro nový automobil, vnutili „výhodnou nabídku“, jejich první elektromobil, pomalu procitají. Pomalu se učí žít s tím, že je důležité plánovat, kam a kdy pojedeme, že není možné podnikat jen tak výlety bez přemýšlení, kolik máme aktuální dojezd a kde dobijeme. To, nad čím s benzínem nebo naftou nepřemýšlíte, tady zkrátka musíte řešit. Ne každému to vyhovuje.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

A ne každý má dům s dvojgaráží a wallboxem na zdi jak z reklamy. Nikolivěk, lidé také bydlí v nájemních bytech, odkázaní přitom na veřejné nabíječky. A nic jiného u nich zkrátka nepřipadá do úvahy, ne každá firma umožňuje dobíjení v pracovní době. Studie byla realizována ve spolupráci s PlugShare, výrobcem aplikací pro EV řidiče a výzkumnou firmou. Od ledna do června 2023 se zúčastnilo více než 15 000 majitelů bateriových elektrických vozidel a plug-in hybridních elektrických vozidel.

Studie měří spokojenost se snadností nabíjení; rychlost nabíjení; fyzický stav nabíjecí stanice; dostupnost nabíječek; pohodlí tohoto umístění; co dělat při nabíjení; jak bezpečně se cítíte na tomto místě; snadné nalezení tohoto místa; náklady na nabíjení; a konečně snadnost placení.

Dokud je vše nové a zajímavé, vydržíte leccos

Spokojenost nadále klesá, protože stále více spotřebitelů nakupuje elektrická vozidla,“ řekl Gruber. „První uživatelé byli ochotni přehlédnout neúspěchy ve zpoplatnění ve prospěch vyzkoušení nejnovější technologie. Jak se ale posouváme směrem k těmto běžným spotřebitelům, nevidíme stejnou úroveň přijetí, se kterou by se vyrovnali s některými z těchto výzev,“ uvedl dále Gruber. Jinými slovy: dokud bylo vše novátorské, zamhouříme oči nad ledasčím. Pokud s tím stejným začneme denně žít, priority se mění.

Dacia ovládne trh: Benzín do posledního dne a výsměch všem elektrobláznům. A miliony se jenom pohrnou

Mnoho řidičů EV nedokáže nabíjet, když se o to pokoušejí. Jeden z pěti pokusů o nabití selhal v první polovině roku, což je procento, které je stejné od začátku roku 2022. „Nyní je čas to zlepšit,“ řekl Gruber. Veřejné zpoplatnění a jeho vnímání je obrovskou překážkou pro přijetí EV.“ Tak to bychom měli. Na těchto stránkách námi nejednou opakovaný a zdůrazňovaný problém nedostatečné infrastruktury dobíjení zdá se opravdu není virtuální. Spíše nepříjemně realistický.

Každý problém má ale řešení. Jsme na něj zvědavi v tomto případě, to každopádně. Jak to vidíte vy, je pro vás obava z dostupnosti nabíjení tím hlavním důvodem stávající nedůvěry k elektromobilitě? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Taky myslíte, že elektromobily přibývají citelně rychleji, než nabíječky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články