Bezpečnostní expert odkryl karty. Jedna pohodlná pozice sezení v autě je jasná vstupenka k tragické smrti

Pohodlí za jízdy je jedna věc, doživotí na invalidním vozíku věc druhá. Jsou věci, které by v autě nikdo nikdy neměl dělat.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Sednout do automobilu a vyjet na veřejné komunikace sebou nese určitou míru rizika. To by si měl každý uvědomovat. A snad si to i uvědomuje a dělá maximum pro to, aby ono riziko co nejvíce snížil. Přesto statistiky a pravděpodobnost mluví jasně. Nehody se stávají a stávat budou a myslet si, že „mě se to stát nemůže“ je pošetilé. Bezpečnost a život posádky automobilu má v ruce řidič.

Nikdo nechce bourat, ale měl by být připraven

Dojde-li k nehodě, kterou zapříčiní jiný člověk v jiném voze, může někdy motorista předvídat a dělat preventivně vše, a přesto nehodě nezabrání. Když už ke kolizi dojde, měli by řidič i jeho spolujezdci být na takovou možnost připraveni. Nikdo neříká, že musí paranoidně každou vteřinu čekat náraz. Neměli by ale zbytečně riskovat zdraví, když by ke kontaktu s jiným vozem či překážkou mělo dojít.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Každé auto nabízí jinou úroveň komfortu, v některém voze bolí člověka záda či nohy po půl hodině jízdy, v jiném automobilu se dá cestovat stovky kilometrů bez přestávky a řidič i s posádkou vystoupí odpočinutí a čilí. Je odlišnost mezi jízdou Praha – Split v Dacii Sandero nebo na palubě vozu značky Mercedes třídy S. Nicméně dříve či později na každého po dlouhém sedění dopadne pocit nepohodlí. Tlak na páteř a skrčené nohy jsou pro člověka nepohodlné.

Základem je bezpečný posez řidiče i spolujezdce

Řidič mnoho prostoru pro protažení za jízdy nemá, spolujezdec může nohy zvednout a natáhnout je do výšky na palubní desku. Pokud to udělá, koleduje si o malér a doživotní následky. Cokoli jiné je lepší. Posunout si sedačku dopředu či dozadu, sklopit opěradlo v jiném úhlu. Zastavit na odpočívadle a projít se. Jen ne zvednout nohy nahoru. Je to extrémně nebezpečné. Existuje několik důvodů, proč toto nedělat.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Nohy podpírají zbytek těla a pomáhají držet tělo v sedačce v případě kolize. Ten, kdo je zvedne, při nehodě o tuto podporu přijde. Další věc, při aktivaci airbagů pytle vystřelí proti nohám. Jednak může dojít k popálení, a hlavně to nohy odmrští proti tělu či hlavě spolujezdce, defacto ho to zmáčkne. A poslední věc. Při čelním nárazu nedojde k prohnutí končetin, ale k přenosu tlaku kolmo na chodidla, a pak dále na kosti, až do kyčlí.

I malý náraz může způsobit velké zranění

Při velkém střetu je síla taková, že někde dojde ke fraktuře a je zbytečné řešit, jestli mít raději poškozená kolena nebo pánev. Celkově tato pozice v sedačce spolujezdce je riziková, při nárazu a při tlaku na tělo člověka může dojít k pnutí páteře, až k nevratnému poškození, s trvalými následky a invaliditou. A to se nemusí jednat o nijak fatální nehodu, který by jinak skončila jen pomačkanými plechy a několika odřeninami.

iZdroj fotografie: Pexels

Posledním aspektem tohoto hrubého prohřešku je, že nohy nahoře částečně omezují výhled řidiče doprava. Ne o moc, ale přesto, může jít o zaclonění výhledu, ve kterém se blíží zvěř, dítě, cyklista. Než riskovat zdraví a život, určitě se vyplatí pro osvěžení a protažení ztratit pár minut z cesty na odpočívadle, než litovat zbytek života špatné rozhodnutí. Řidič by nikdy neměl spolujezdci takové chování dovolit!

Co vy, dáváte si někdy nohy za jízdy nahoru?

Zdroj: DrivingSafe
Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články