Tráva tam neroste, přesto je to trávník. Za parkování na zeleni hrozí pokuta až 75 000 Kč

Parkovat na zeleni se nevyplácí, hrozí za to vysoká pokuta. Lepší je parkovat tam, kde je to povolené.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Parkování je ošemetná věc, zejména ve městech, kde je víc aut než parkovacích míst a hledání místa k parkování je někdy složitější než pomyslné hledání jehly v kupce sena. Není divu, že řidič občas nevydrží a postaví auto i mimo vyhrazené parkoviště. Zaparkovat tam, kde není asfalt, se ale může velmi nevyplatit. Do redakce nám 27. března 2023 poslal svou zkušenost pan Ing. Vladimír Kařen z Prahy. Rozhodli jsme se zveřejnit ji v plném znění. 

Parkování je složité, zejména ve velkých městech, to je fakt

„Jel jsem pro dceru do Modřan, volala mi, že měla na kole nehodu. Tedy že jí uchází kolo, abych to nedramatizoval,“ vysvětluje pan Vladimír. „Sedl jsem do auta a jel na místo. Potkali jsme se někde u řeky.“ Na místě byla asfaltová silnice, ale nebylo kde zaparkovat, tak pan Vladimír zajel co nejvíce ke kraji. Pravým předním kolem jsem vyjel mimo asfalt, stál jsem na hlíně,“ říká čtenář. „Nebyla tam ani tráva, prostě si představte konec silnice a u ní vyježděný kus čehosi.“

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Co bylo dál? „Začal jsem se věnovat dceři, zkoumal jsem kolo a ani jsem si nevšiml, že na místo dorazil městský strážník a začal pokutovat auta kolem. Ta stála skutečně už dvěma koly na trávě.“ Následovalo něco, co pana Vladimíra překvapilo„Strážník ke mně přišel s tím, že parkuji, kde nemám, a že mi hrozí vysoká pokuta,“ vzpomíná čtenář Vladimír. „Snažil jsem se vysvětlit, že řeším na místě incident, ale on stále mluvil o pokutě v řádech mnoha tisíc korun.“  

Když parkovat, tak v zákazu, je to levnější než na trávě

Situace pokračovala tak, že strážník panu Vladimírovi řekl, proč radši nezaparkuje o kus dál. Klidně v zákazu vjezdu, ale na asfaltu, než aby stál na trávě?! Jakkoli to může na první pohled vypadat zvláštně, strážník měl pravdu. Pokud by pan Vladimír zaparkoval v zákazu stání, platil by pokutu pouze 2 000 Kč. Stál by totiž na asfaltu a platil by pokutu za vjezd do zákazu vjedu. Za to je pokuta 2 000 Kč na místě.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Popřípadě 2 500 Kč ve správním řízení. A bez trestného bodu. Kdežto pokud řidič zaparkuje auto na trávníku, neřeší se to jako pokuta za parkování. Jde o zábor a za ten hrozí pokuta ve výši 50 000 Kč, popřípadě 75 000 Kč, pokud by řidič toto praktikoval opakovaně a parkoval na zeleni vícekrát. Důležité je také vědět, že i když někde neroste tráva, může se jednat o zeleň. Zásadní je, jak je plocha pozemku vedená v katastru.

To, jestli je, či není plocha obrostlá travou, není důležité. Dokonce i když bude v reálu na místě hlína, štěrk, kameny, rumiště, může se oficiálně jednat o zeleň. Vyplatí se skutečně tedy na místech mimo asfalt neparkovat, pokud se nechce řidič vystavovat riziku vysokých pokut. A když už má potřebu hřešit nebo prostě „musí“ zaparkovat, pak je skutečně řada mírnějších prohřešků s menším finančním postihem.

Parkujete někdy na trávně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články