Jarní období je vždy spojeno s tím, že silničáři opravují téměř všechny komunikace, které se vlivem zimy dostaly do špatné kondice, a je nutné je opravit. Nejčastěji se tak děje opravou jednotlivých děr ve vozovce, která ale často dlouho nevydrží. Následně tak mohou na řidiče čekat pasti, které potrápí jejich vozidla a mohou je také poškodit. Tato poškození mohou být různá – od proražené pneumatiky, po poškození zavěšení kol. Jak tedy postupovat, abyste měli šanci na náhradu škody?

Vše pečlivě zdokumentujte

Pokud se vám stane prakticky jakákoli dopravní nehoda, je lepší ji vždy zdokumentovat. Ideální je okamžitě zastavit, místo nafotit a mít případný kontakt na svědky celé situace, což mohou být projíždějící řidiči, nebo například místní obyvatele. Vždy zdokumentujte jak poškození daného vozidla, tak příčinu, která poškození způsobila a nezapomeňte na to, abyste měli i aktuální datum a čas. Největší jistotou je ale přivolání policie k dané nehodě, která na místě sepíše oficiální protokol, který vašemu tvrzení dodá potřebnou objektivitu a vážnost. Policii není nutné přivolávat k nehodám, u nichž je škoda nižší než 100 000 Kč, ale pokud chcete mít jistotu, přivolat ji můžete bez problémů. Pokud se jedná o případ, kdy je vozidlo poškozeno vlivem stavu komunikace, upozorníte tím také na tento stav a můžete tak potěšit ostatní řidiče, kteří už třeba budou mít větší štěstí než vy.

Byl zhoršený stav vozovky označen? Budete mít smůlu

Pokud jste vůz při jízdě poškodili a začínáte řešit dokumentaci poškození a lokality, kde k události došlo, tak jako první zjistěte, zda jste na zhoršený stav vozovky nebyli upozorněni dopravním značením. Pokud ano, tak budete mít s náhradou škody s největší pravděpodobností smůlu a může se jednat jak o stálé, tak dočasné dopravní značení. Přechodné dopravní značení je většinou spojeno se stavebními pracemi na komunikaci, případně v jeho okolí a většinou takové místo poznáte sami od sebe, ale horší to může být se značením stálým, kdy upozornění na špatný stav vozovky může být i několik kilometrů před místem nehody. Ujistěte se tedy, že jste takové značení před místem nehody nemíjeli a pokud ano, je to pro vás bohužel špatná zpráva.

Havarijní pojištění nebo soud?

Náhradu škody je možno řešit dvěma možnými způsoby a to buď havarijním pojištěním, případně soudním sporem s majitelem komunikace, kterým je u nás nejčastěji soud. Pokud jste k povinnému ručení vašeho vozu zvolili i havarijní pojištění, tak vždy postupujte podle pokynů vaší pojišťovny, ale obecně vždy platí, že čím lépe máte situaci zdokumentovanou, tím lépe pro vás. V takovémto případě se nevyhnete spoluúčasti na opravě škody, ale pokud se jedná o nákladnější opravu, tak se vám takové papírování určitě vyplatí. Pokud se rozhodnete pro druhou variantu, tedy vymáhat škodu po majiteli komunikace, připravte se na delší soudní peripetie. Výhodou této možnosti může být i možnost vymáhat ušlý zisk, který vám byl vinou poškození vozidla způsoben, ať už se jedná o ušlý zisk z výdělečné činnosti, nebo i pokud jste kvůli takové nehodě zmeškali například odlet na dovolenou.

Bylo možné stav komunikace opravit?

Pokud projíždíte oblastí, kde například nedávno byly povodně, vydatné deště, případně horské oblasti, buďte více ostražití. Pokud provozovatel komunikace totiž prokáže, že nebylo v jeho možnostech zjistit zhoršený stav komunikace a napravit jej, nebo na něj řidiče upozornit, soud bude pravděpodobně na jeho straně. Pokud tedy máte havarijní pojištění, vždy volte tuto variantu, aby vám byla vaše škoda napravena. Pokud se rozhodnete jít soudní cestou, připravte co nejlepší možnou dokumentaci, sežeňte si kvalitního právníka a buďte trpěliví, protože vás čeká dlouhý a náročný proces.