Koupíte jednu z těchto tří značek a máte auto na celý život. Mechanici nám ukázali, které vydrží nejvíc – vlastníte jednu z nich?

Jaké auto si koupit, zejména pokud jde o ojetinu? Při výběru auta (z druhé ruky) jsou tady tři spolehlivé značky.

i Zdroj: Depositphotos
                   

Auto jaké značky si koupit? Když člověk ignoruje marketingový tlak a módní vlny, zůstanou jednoduchá fakta. Které značky v reálném světě nejméně otravují poruchami a servisními zásahy? Odpověď se logicky nehledá v laboratoři nebo u reklamních agentur. Ale v dílnách, mezi zvedáky, momentovými klíči a rozebranými převodovkami. V redakci AutoŽivě spolupracujeme dlouhodobě s mnoha mechaniky a servisy a jejich zkušenosti mluví jasně. Součet zkušeností zní přímočaře a nebudu chodit kolem horké kaše.

Některé značky aut mají pověst vyloženě poruchových

Toyota a Volkswagen patří mezi značky s nejnižším výskytem nedobrovolných servisních zastávek. Podle této analýzy se ukazuje, že když se dlouho dělají věci poctivě a bez zbytečných experimentů, jde to. Pak je výsledkem vůz, který se jen nerad „vzdává provozu“. Toyota v tomhle výběru nepřekvapuje. Její dlouhodobá pověst stojí na image robustního, spíše konzervativního výrobce. Toho, jehož produkce zvládá každodenní realitu bez nároků na neustálou pozornost. Chybovost aut značky je v odborném světě téměř banální.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Konkrétní příklady, které mechanici v dobrém opakovaně zmiňují, jsou Corolla a Camry. Modely, jež definují schopnost zvládat roky provozu i bez toho, aby měl majitel v kapse štos účtenek a v hlavě neustálý seznam „co příště odejde“. Tahle japonská škola přístupu ke spolehlivosti je založená na soustavném zlepšování známého, nikoli na obratných změnách kvůli jedné sezóně. Podobný přístup má i jiná japonská značka, Subaru. Ta díky menšímu objemu výroby není tak proslulá. Ale je spolehlivá. Je to jednička podle průzkumu Consumer Reports. Subaru také ukazuje, že opatrná evoluce a sdílení komponent nejsou jen vnitropodnikové průpovídky.

Japonci jsou svou spolehlivostí typičtí, Němci také, ale méně

Je to strategie, která se vrací v konkrétních číslech zákazníkům. Praktický důsledek pro rozhodování je přitom doslova přízemní. Vyhýbat se prvnímu modelovému roku po velké změně platformy či pohonu. Sázet na agregáty a převodovky s dlouhou stopou v sériové výrobě a preferovat modely, kde je zjevná kontinuita. To se snižuje riziko, že se drobné novinky promění v drahé opravy. Impreza, Crosstrek a WRX sdílí drtivou většinu klíčových dílů a Forester od roku 2019 běží v jediné motorizaci, s tím, že do budoucna se plánuje přechod k nové hybridní jednotce kontrolovaně a s návazností na to, co funguje.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Důsledek? Méně „dětských nemocí“ spojených s prvními sériemi, méně netestovaných kombinací a celkově nižší pravděpodobnost, že uživatel zaplatí za vývojové slepé uličky. Třetím jménem, které se drží vysoko v kladném hodnocení mechaniků, je Volkswagen. A to obzvlášť s důrazem na modely z minulého desetiletí. U kterých se spojuje poctivá základní architektura s technologiemi, které si prošly několika vývojovými cykly. Passat a Golf v takové konfiguraci se stávají typickými příklady toho, kdy auto nedosluhuje kvůli technice.

Volkswagen má spolehlivá auta, tedy spíše měl historicky

Ale proto, že se majitel rozhodl pro změnu. Asi to znáte sami a budu moc rád za vaše vyjádření pod článkem. Díky za komentáře, jaká značka je spolehlivá podle vás. A co si myslíte o těch, které kladně hodnotí mechanici. V praxi to vypadá tak, že vůz zvládá dlouhé nájezdy. Kombinaci města, dálnice a rozbitých okresních cest přežije bez toho, aby každá výměna oleje byla doprovázena novým seznamem potíží. Mechanici přidali i sympatickou vsuvku v podobě pomyslného outsidera. Jde o Hondu, konkrétně model Civic.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ten si drží reputaci stroje odolného vůči běžnému provoznímu zanedbávání, jaké realita přináší. Pozor na jednu věc, když hovořme o značkách, které hodně vydrží. Nejde o to, že by tyto automobily nepotřebovaly servis. Ale že běžné opotřebení snášejí lépe než průměr. Když se to pak sečte v letech, rozhoduje to o tom, zda z provozu nevznikne zbytečně drahé hobby. Mechanické příběhy z dílen jsou jedna věc, ale užitečné je porovnat je se statistikami.

Jsou tady stovky tisíc jednotlivých majitelů. A tam se z velké části názory shodují. Přidat lze ještě jeden zdrženlivý závěr. I nejodolnější auto se bez základní údržby neobejde. Olej, filtry, rozvody a servis převodovek nejsou rozmařilost, ale „levné“ pojistky proti tomu, aby se spolehlivý vůz proměnil ve statistickou výjimku. Výběr značky rozhoduje o tom, jak citlivý bude stroj na běžné zanedbání a jak velkou rezervu si udrží. Servis je pak samozřejmostí pro každý automobily bez výjimky.

Poděkování mechanikům z redakčního testu

Na závěr bych chtěl poděkovat všem automechanikům, kteří se do našeho redakčního testu zapojili. Během několika týdnů jsme oslovili a osobně navštívili 13 servisů po celé České republice – od menších rodinných dílen po autorizované servisy. Všichni věnovali redakci AutoŽivě svůj čas, zkušenosti i konkrétní data z praxe. Díky nim vznikl přehled, který nestojí na teoriích, ale na reálných zkušenostech. Vážím si jejich otevřenosti a profesionality, bez nich by tento článek neměl svou výpovědní hodnotu.

Jaká značka je top dle vás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články