Tři největší chyby, kterých se dopouštíme v zimě. Mohou se krutě vymstít, prosinec pak bývá nejhorší

Zima nepatří mezi řidiči k příliš oblíbeným ročním obdobím, z mnoha důvodů. Stačí se však vyvarovat několika základních chyb a ani mrazy či sníh vám nezkomplikují život.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Člověk opravdu nemusí být meteorologem, aby letmým pohledem za okno poznal, že s krajem prosince letos přišla opravdu pravá, nefalšovaná zima. A tedy sezóna, kterou řidiči moc rádi nemají. V tomto období je navíc častější, že řidiči dělají chyby, které se mohou ve finále prodražit. Zima u nás totiž většinou trvá krátce, navíc poslední roky to s její intenzitou nebylo nijak valné. Trochu jsme tedy vůči ní otupěli a zlenivěli, tím spíš neuškodí si připomenout chyby, které s teploměrem pod nulou děláme nejčastěji. Pojďme se jich společně vyvarovat.

Pozitivní přístup je dobrý, ale podcenění se nemusí vyplatit

Za jednu z největších chyb je považován samotný přístup řidičů k zimě. Pochopitelně, chyba nejčastěji bývá v prostoru mezi volantem a sedadlem. My si totiž často myslíme, že všechno bude zcela OK a všechno zvládneme. To je samozřejmě principiálně v pořádku, pozitivní přístup je nutný. Jenže v zimě jenom pozitivní myšlení nestačí. Zima vyžaduje opatrnost, zkušenosti, pokoru před počasím i stavem silnic. A pokud to nedokážeme alespoň trochu splnit, umí být velmi krutá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Silniční podmínky v zimě bývají zákeřné. Jedna z nejhorších je situace, když teplota osciluje kolem nuly, takže sníh nejprve roztaje a pak zmrzne, třeba několikrát za den. Povětrnostní podmínky jsou u nás extrémně proměnlivé a musíte se jim velmi rychle přizpůsobit. Zvláště pokud jedete na delší trasu. Sledovat neustále teplotu venku je celkem dobrý základ, přičemž pokud nemá vaše auto teploměr, pomůže alespoň telefon upevněný tak, abyste na něj pořád viděli.

Bez přípravy není dobré ani vyjíždět

Jako alfa a omega bezpečné jízdy v zimě figurují samozřejmě pneumatiky. V Česku má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Anebo je předpoklad, že toto může nastat. Ani skvělé pneu vás však nemusí spasit, pokud máte v plánu jet na hory, zejména pak po složitém terénu, rozhodně se pak hodí mít s sebou řetězy. A především: vyzkoušet si jejich nasazení v teple garáže nebo kdekoli před domem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A klidně 10x za sebou, opakování je matka moudrosti. V minus deseti na horách, s autem v závějích a tmou kolem bude už pozdě na nářky, jak „ten krám“ mám nasadit. Podobnou větu a výzvu k tréninku by snad měli psát na každé balení, vidouce každým rokem ty nešťastníky, co přípravu podcenili. A pochopitelně je důležité také nezapomínat na další základní úkony, které je třeba provádět. Určitě zkontrolujte baterii, jestli vám poslední zimu už „haprovala“ a rozpočet to zvládne, kupte novou. Oceníte to na 1000x.

To stejné platí o filtrech, svíčkách, nemrznoucí směsi v chladiči a dalších provozních kapalinách. I když se to nemusí zdát, tyto úkony vyžadují pozornost a je dobré je nezanedbat. Značně tak zvýšíte šance, že zima nepřekvapí ani vás, ani vaše auto.

Zimní výbava: když více je lépe než méně

Je také důležité pamatovat na odpovídající výbavu pro zimní období. To zahrnuje škrabku na led, kartáč na odstraňování sněhu z vozidla a rozmrazovač na okna a zámky. Mnoho řidičů by mělo mít v kufru také startovací kabely, pokud se vyskytne problém s baterií ve velmi nízkých teplotách. Tyto věci jsou důležité v případě nedbalosti, nedostatku finančních prostředků na nutné opravy nebo neočekávaných situací. Speciálně startovací kabely, koupené v praktickém obalu se vám v krizi opravdu vyplatí, často na nich závisí, jestli odjedete, nebo nikoli.

Nová povinná výbava auta: Od teď začíná pěkně přituhovat. Řidiči budou mít na rozhodnutí jen pár sekund

U starších vozidel se také hodí pořídit si klíny pod kola. Během nočního mrazu se totiž může stát, že ruční brzda zamrzne a s autem se už nerozjedete. Pokud je to tedy bezpečné, například na relativně rovném parkovacím místě, ruční brzdu spíše nahraďte klíny pod všechna kola a zařaďte rychlost. Opět: ráno doceníte mobilitu. Jak už bylo řečeno, zima není příliš oblíbeným obdobím řidičů. Pokud však budete mít pokoru před počasím, dodržíte zvýšenou opatrnost na silnicích a nepodceníte přípravu, není důvod se zbytečně obávat. Držíme palce, ať se z každé zimní cesty vrátíte v pořádku domů!

Co vám na zimě vadí nejvíce?

Zdroj: Škoda ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články