„Mám duši gumovou a srdce ze železa,….“

Ano, každé autíčko má své srdce a svou duši, To vědí všichni poctiví šoféři, nejen ti, kteří znají písničky od populární skupiny Chinaski. Tak s nimi, prosím, zacházejte a jezděte tak, aby – než se odebéřou do automobilového nebe – mohly vděčně prohlásit: „Děkuju, že na naší trase, jels jako pán, a ne jako prase!“ Chovejte se k nim s úctou a pozorně naslouchejte tomu, co vám chtějí sdělit. Zase tak velkou práci to nedá.

Profesionální technik Paul Kennaley by vám mohl vyprávět o nezodpovědných a neschopných (nebo všehoschopných) řidičích, kteří jsou noční můrou každého autoservisu, celou věčnost. Automechanici se s nimi setkávají se železnou pravidelností. Tito šoféři velmi často ignorují svítící varovné kontrolky na palubních deskách svých vozidel a přijíždí (pokud je auto ještě provozuschopné) k Paulovi do servisu až v momentě, kdy už je jejich auto téměř na odpis. Ve finále pak výsledná oprava takto napáchaných škod přijde na pěkný balík. A samozřejmě na víc peněz, než kdyby majitelé aut začali problém řešit ihned po prvním rozsvícení světelné kontrolky, která signalizuje specifický technický problém.

„Varovné kontrolky na palubní desce mají svůj význam,“ vysvětluje Kennaley, „většina řidičů je sice zaznamená hned, jak se rozsvítí, ale neberou je vážně a odmítají s tím cokoliv dělat.“ Nejčastějším problémem je svítící kontrolka motoru. Té jako jediné jsou řidiči ochotni věnovat alespoň trochu pozornosti. Jinak ale čím dál víc majitelů aut rozsvícené varovné signály dlouhodobě ignoruje a rozhodne se je prostě neřešit. A co víc: někteří výtečníci se pokouší světlo signálky dokonce manuálně odpojit, aby je jejich protivný svit neobtěžoval. Jasně, chápeme, že hlasité pípání signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu při couvání z garáže je otravné jak svítiplyn, ale nic se nemá přehánět.

„Jednou jsme tu měli zákazníka s úplně zničeným motorem, přestože mu kontrolka jasně říkala, že je na čase vyměnit olej. Tenhle zákazník ale místo toho tak dlouho jezdil, dokud se mu motor doslova nerozpadl“, vypráví veselou historku z natáčení Paul. Inu, jak si kdo ustele, tak si taky lehne.

„Já na to mám ….“

Pokud nejste odborníky na slovo vzatými, tak předpokládat, že znáte přesnou příčinu rozsvícené kontrolky, může věci akorát zhoršit. Řidiči, co si hrají na vědmy a odhadují bez profesionální diagnostiky příčiny rozsvícené kontrolky na palubní desce jako z křišťálové koule, připomínají doktory, co léčí zlomenou nohu, přičemž pacient byl zjištěn infarkt. „Jednou se mi dokonce stalo, že k nám přijel řidič s usmaženou řídící jednotkou. Jednoduše se mu přehřály kontakty palubního počítače, protože se neustále pokoušel připojovat a odpojovat vodící dráty, aby vypnul rozsvícenou signálku kontroly motoru. A tento případ není zdaleka jediný,“ vypráví Paul a nevěřícně při tom kroutí hlavou.

Abyste nemuseli patřit mezi zklamané a šokované řidiče, kterým zmizí úsměv ze rtů při pohledu na celkovou částku, na kterou oprava přijde, pojďte se s námi podívat na tři nejdůležitější kontrolky ve vašem autě. Nesvítí jen tak pro legraci.

Kontrolka tlaku oleje

Proč svítí: Červené signální světlo tlaku oleje s ikonou kapající olejničky se vždycky na několik sekund objeví, když nastartujete auto a potom samo od sebe zhasne. Pokud je na palubní desce rozsvícené i jindy, znamená to, že senzory motoru detekovaly nízký tlak oleje v mazací soustavě. Hodnoty tlaku se mírně liší model od modelu, za studena a v provozu za tepla a také při volnoběhu a při otáčkách. Jednou z možných příčin svítící kontrolky může být nefunkční olejový filtr či nízká hladina oleje. Olej je buď spotřebován běžným chodem motoru nebo uniká trhlinou někde v hadicích. Další možným zdrojem poruchy může být rovněž porouchané čidlo tlaku oleje, popř. defekt na olejové pumpě. Pokud se vám tato kontrolka rozsvítí, je třeba závadu včas odstranit, protože motoru bez dostatku oleje hrozí zadření.

Co dělat: Co nejdříve zastavte na bezpečném místě, vypněte motor a po chvíli zkontrolujte výšku hladiny oleje měrkou. Nedostatečné množství maziva indikuje

viditelná stopa po oleji nacházející se pod spodní ryskou měrky. Pokud je to možné, olej doplňte a můžete s maximální opatrností pokračovat v jízdě. Jestliže kontrolka přestala svítit, problém byl pravděpodobně vyřešen. Pokud v kufru nemáte láhev s náhradním olejem, pokuste se opatrně dojet na nejbližší benzínovou stanici a tam olej doplňte. Přesný postup, jak olej doplnit, najdete v příručce ke svému vozidlu (pokud máte to štěstí a vozíte ji s sebou). Jestliže ani po doplnění oleje červená kontrolka nezhasne, nezbývá vám nic jiného než si zavolat odtahovou službu.

Co se stane, když nezakročíte: Pokoušeli jste se někdy hodit půl kila bůčku do skartovačky? Řídit vůz s červeně svítící kontrolkou oleje je prakticky stejně bláznivý nápad a následky mohou být dost podobné. Bez dostatečného množství oleje se citlivé části motoru zadřou, zaseknou, zlomí nebo se v nich vytvoří defekt. Ať už je to, jak chce, opakovaná jízda s nízkou hladinou oleje udělá z vašeho auta hromadu šrotu dřív, než napočítáte do tří. Nerespektování varovné signálky tlaku oleje může poměrně jednoduše skončit nákladnou katastrofou, která přivede váš vůz až na vrakoviště.

Kontrolka přehřátí/chlazení motoru

Proč svítí: Červený ukazatel na teploměru doprovázený rozsvícenou kontrolkou teploty je jasná známka přehřátí motoru. Porucha může být způsobena únikem chladicí kapaliny, vzduchovou bublinou v chladicím systému nebo výpadkem čidla chlazení. Dlouhodobým přehříváním motoru může vzniknout nenapravitelná škoda; proto je nutné okamžitě vůz odstavit a problém řešit.

Co dělat: Bezpečně opusťte frekventovanou vozovku a co nejdříve zastavte na vhodném místě. Dřív než vypnete motor, nechte chvíli naplno běžet topení a zapněte ventilátor na nejvyšší obrátky, abyste ze systému odvedli přebytečné teplo. Řidiči starých škodovek stodvacítek, jejichž motory se v létě v zácpách pravidelně přehřívaly (a v zimě netopily), si na tuto fintu ještě dobře pamatují. Poté, co zastavíte a vypnete motor, otevřete kapotu vozu a nechte motor vychladnout.

Výjimkou, kdy byste měli motor vozu vypnout okamžitě, je situace, kdy se rozsvítí kontrolka chladicí kapaliny a zároveň ucítíte v kabině nasládlý kouř nebo uvidíte páru pod kapotou. Dalším případem, kdy motor rozhodně musíte vypnout ihned, je, když vaše vozidlo za sebou zanechává mokré skvrny nebo vytékající kapalinu. Pro tyto případy doporučujeme v autě vozit náhradní chladicí kapalinu, kterou po zchladnutí motoru dolijete. Teprve potom můžete pokračovat v jízdě. Pokud ji sebou nemáte, je nutné zavolat na pomoc odborníka nebo si udělat pěší procházku k nejbližší benzínce a kapalinu zakoupit. V každém případě buďte velmi opatrní při otevírání vyrovnávací nádržky chladiče. Chladicí systém je pod tlakem a vroucí voda či jiná chladicí kapalina vás může opařit.

Co se stane, když nezakročíte: Jízda s přehřívajícím se motorem a žhavými komponenty motoru velice rychle vyústí v extrémní deformaci hlav válců, které se musí kompletně vyměnit, což je nejen komplikované, ale i finančně nákladné. Velmi pravděpodobné je i poškození hlavového těsnění, stejně jako popraskání rozvodů chladicí kapaliny, celé chladicí soustavy a následný defekt vodního čerpadla. Dodržujte všechny pokyny uvedené v návodu k obsluze vozidla a uvědomte si, že včasná návštěva mechanika je rozhodně levnější než následky způsobené nedbalostí.

Rozsvícená kontrolka brzd

Proč svítí: Stejně jako kontrolka oleje a chlazení se signální světlo poruchy brzd aktivuje z několika různých příčin. Kulatá červená kontrolka s vykřičníkem může znamenat banalitu, jako je spálená žárovka signálky či přepálená pojistka, ale také zásadní defekt – poškození brzdného systému vozidla. Závažnost rozsvícené kontrolky bez důkladné diagnostiky není schopen stanovit ani odborník, jako běžný řidič to tedy rozhodně nezkoušejte. A přelepit kontrolku neprůhlednou lepicí páskou, aby vás její svit neznervózňoval, může doporučit jen internetový troll.

 Co dělat: Pokud se rozsvítí kontrolka poruchy brzdného systému, s největší pravděpodobností jste přišli o brzdy, což při jízdě okamžitě poznáte. V takovém případě nezbývá než si držet pěsti, abyste dojeli do cíle v pořádku.

Pokud brzdy neselžou ihned, neznamená to, že k jejich výpadku nedojde později. Pokusy ignorovat takovouto závadu či dokonce snaha deaktivovat rozsvícenou kontrolku brzd jsou stejně „bezpečné“ jako hrát ruskou ruletu. Pokud vás signalizace na přístrojovém štítu na tento problém upozorní, snažte se bezpečně opustit vozovku a zastavit na příhodném místě. Pak se podívejte, zda pod autem nespatříte mokré skvrny od brzdové kapaliny. Pokud žádné nevidíte, vyhledejte v automobilové příručce vašeho vozu postup, jak zkontrolovat brzdovou kapalinu. V žádném případě nepokračujte v jízdě, pokud je hladina brzdové kapaliny v nádržce nízká. Existují lepší způsoby, jak si vychutnávat adrenalinovou jízdu.

Pokud je podle měrky brzdové kapaliny dostatek, problém by mohl být v jiné části brzdného systému. Nejčastěji se jedná o poruchu senzoru ABS nebo kabelového připojení kontrolního čidla. Pokud jste v hustém provozu a zastavit prostě nemůžete, s největší opatrností pokračujte v jízdě a nechte vozidlo co nejdříve prohlédnout odborníkem. Přestože některé manuály uvádí, že důvod rozsvícení kontrolky brzd na palubní desce může být jiný, rozhodně nepodceňujte důležitost kontrolky brzd a zajeďte co nejdříve na servisní prohlídku vozidla. Zanedbáním ohrozíte nejen sebe (čert to vem, když bude na světě o jednoho nositele Darwinovy ceny míň), ale především své okolí, protože výpadek brzdového systému je častým důvodem smrtelných dopravních nehod.