Kdo zatroubí neoprávněně, tomu hrozí pokuta 2 500 Kč. Zákon používání klaksonu řidiče rozčiluje

Řidiči používají v autě klakson tak, jak se jim zlíbí, to je ale chyba. Jde o přestupek, riskují pokutu.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Troubení je pro řidiče poměrně častým komunikačním prostředkem. Jeto k neuvěření, ale intenzitou, délkou či počtem zvuků lze dát najevo druhému řidiči náklonost, díky, varovný signál, ale i výhružku. Všechno špatně. Řidič podle zákona nesmí používat zvukové výstražné znamení, pouze mimo jedinou situaci.

Používat klakson mimo zákon je přestupek

A to tehdy „je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí.“ Tak to stojí v prvním odstavci paragrafu 3. Týká se to jízdy ve městě. Mimo obec je situace trochu benevolentnější, tam „může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.“

iZdroj fotografie: abcMedia

Jinak řečeno, pokud by měl řidič pocit, že je v ohrožení při předjíždění, může na druhého řidiče v předjížděném autě zatroubit. Jinak by podle zákona neměl správně na klakson ani pomyslet. Pokud řidič zatroubí mimo povolené mantinely zákony, jde o přestupek, který je policií hodnocen pokutou 1 500 až 2 500 Kč.

Ten kdo troubí, ten by měl také platit pokutu

Samozřejmě že v rušném městě je velmi komplikované troubení dokázat, v reálu policie tyto přestupky moc nevymáhá, protože ani nemůže. Jednoduchou pomůckou, jak problematiku používání výstražného zvukového signálu, tedy troubení, pochopit, přináší Toyota ve svém instruktážním videu.

Ještě je tu jeden zákon, který souvisí s troubením, a to §7 bod 1)b který říká že „řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu“.

Co vy, jak moc používáte v autě klakson?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články