Jaký je rozdíl mezi tuningem, tuzingem a stylingem aneb Když se úprava omylem či záměrně přežene

Tuningových dílů jsou plné e-shopů a vynakládají se za jejich pořízení horentní sumy. Někdy vznikne velmi povedené dílo, někdy jde však spíše o tzv. tuzing.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

S tuningem se v našich končinách setkáváme v různých podobách řekněme od 70. let minulého století. Tehdy však předmětem úprav nebyly nové nárazníky, které zaručeně zvyšují přítlak ani koncovky výfuku jako na nákladní Tatru, ale prostší úpravy. Ty spočívaly třeba v dekoraci antén s „liščí ocasem“, potahy volantu, sedadel apod. Na přelomu milénia se tuning výrazněji zapsal do našich automobilových pamětí. Co je tuning a kdy už jde o tuzing?

Úprava jen do určité míry

Profesionální tuning od zaběhlé firmy jako je Mansory, Brabus a další se vyznačuje úpravami na automobilu tak, že si vlastně zákazník nakoupí buď předem připravené balíčky jednotlivých úprav, nebo si nabídku skládá jako stavebnici. Samozřejmě jsou úpravy, které rozdělit nejde, například úprava výkonu motoru. Pokud budete chtít vyšší výkon, ale nebudete chtít upravit mechanické části motoru (ojnice, písty, vstřikování, sání atd.), tak vám úpravu jen těžko provedou.

Na levnější automobily, typu Volkswagen, Škoda, Fiat apod. lze sehnat řadu dílů, které upraví jak vzhledovou stránku, tak i funkční. I když s tou funkční stránkou je to značně diskutabilní. Snížit u osobního auta podvozek o 5 cm a k tomu přidat větší a nižší nárazníky si úplně nerozumí s našimi silnicemi. Nicméně „poskládat si auto“ je levnější varianta, jak si „udělat unikát“. I v těchto cenových vodách existují profesionální firmy, které vám auto upraví tak, že na něj nemusíte sahat. Mezi nejznámější v naší zemi patří Milotec, ABT Sportsline, Carlsson, Dezent, Hartge a další.

iZdroj fotografie: iStock

Nevýhodou tuningu je fakt, že řada lidí zapomíná, že nákupem to teprve začíná. Každý díl, který je umístěný na voze, musí mít homologaci. Tedy i žárovky a LED světla, která zaměníte. Případně celá světla. Bez homologačního štítku neprojdete STK a budete ve větším hledáčku silničních kontrol. Další problémy mohou nastat při změně velikosti kol, která rozměrově neodpovídají vozu.

Úprava bez hranic

Předně je třeba si říci co to vlastně tuzing je. Jde o výraz, který se používá pro auta, která jsou upravena až tak, že jsou vlastně zhoršena oproti původnímu vozu. Viz třeba výše popsané snížení podvozku, které z logického hlediska použitelnosti nedává smysl. Podobné je to pak s funkčními úpravami, kdy na 20 let starý, nepatřičně udržovaný vůz, namontuje nový majitel tvrdé tlumiče, snížená pera, standardní balonové pneumatiky vymění za úzkoprofilové a ten rezavý práh zastříkne sprejem.

Tuzingem jsou pak i úpravy, které nepodléhají homologaci. Pokud si na auto nasadíte dunivou koncovku výfuku, která je v průměru i 3x vetší než původní, počítejte s proslovem technika na STK i z úst policejní kontroly. 

Tuning a styling

Tuning má být v pravém slova smyslu úprava, která zlepší vlastnosti daného vozu. Zlepšení pak probíhá v různých úrovních. Například zvyšováním výkonu motoru. Nejprve se začne upraveným sáním, úpravou map řídící jednotky atd. Pokud to nestačí, zasahuje se do konstrukce motoru, kdy se dávají lepší písty, vačky, ojnice, vstřikovače, čerpadla, turbo atd. Je třeba však myslet na fakt, že pokud uděláte z 200 koní najednou 300 koní a máte poháněnou jednu nápravu, budete mít problém přenést výkon.

Jestli vás však spíš zajímá to, jak vozidlo vypadá, než jak jezdí, tak se zaměřujete na styling. Ten je sice s tuningem spojený, ale zpravidla nedosahuje žádné přidané funkční hodnoty. Tedy vozidlo nezlepší oproti původnímu nastavení. Spoiler na víku kufru vám na Octavii Tdi nezvedne výkon ani maximální rychlost. Jedná se pouze o stylingový doplněk. A stejně je to u nárazníků, zatmavení skel, polepů a dalších vzhledových úprav, které nemají vliv na výkon a jízdní vlastnosti.

Od které firmy se vám nejvíce líbí tuning?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články