Týdenní test ojeté Kia Ceed: Zjistil jsem, proč je mezi Čechy tak oblíbená. Za dané peníze ukazuje konkurentům záda

Zajímalo mě, proč je mezi českými rodinami a chalupáři Kia Ceed tak oblíbená. A proto jsem se rozhodl ji důkladně prověřit na silnici. Po 500 najetých kilometrech mohu konstatovat, že ve své kategorii dokáže nabídnout nečekaně hodně. Až na to zrychlení.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Do našeho testu se podívala Kia Ceed v kombíku z roku 2021 s nájezdem 35 000 km. A za zapůjčení tohoto vozu děkuji společnosti AAA Auto. A protože se jedná o velmi pěkné kombi, tak se nejprve v rychlosti pověnujeme právě jeho vnější vizualitě. Na tomto autě je zajímavá taková vkusná designová střízlivost. Exteriér zde není nějak oslňující a nenutí kolemjdoucí se za vozem otáčet. Ale přesto je design vysoce zdařilý. Vůz působí lehce sportovní dojmem a jasně definuje jeho kompatibilitu s rodinou Kia.

Pohledný exteriér bez designových nesmyslů

Předek je příjemně široký, nízký a pěkně na něm vypadá kombinace nízkých dlouhých světlometů s mřížkou chladiče ve tvaru, jak já říkám, hranatého piškotu. Masivní nárazník se k předku hodí, stejně jako jednoduché prolisy na víku motoru. Na bocích tohoto kombíku nic designově nevystřeluje. Boky jsou sympaticky jednoduché, žádné hypermoderní prolisy se zde nekonají. Nicméně nechybí rozšíření spodní části dveří směrem k prahům, což je z pohledu designérů aut vždycky správný krok.

Disky 16palcových kol se k vozu velmi dobře hodí, jen by samotná kola mohla být alespoň o palec větší. Pohledově by lépe seděla a také bychom se dostali k lepší odezvě od vozovky. Samozřejmě ovšem na úkor jízdního komfortu. Jinak mě tu velmi baví černé rámečky kolem oken, na které jsem z pohledu moderních vozů prostě zatížený a nic bych na nich neměnil. Tohle kombi nepůsobí v bocích nijak obtloustle či neforemně. Ba právě naopak. Pěkné i uživatelsky dobře nastavené jsou tu kliky dveří, které jsou masivní i elegantní zároveň.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Podobnost zadních světel s BMW čistě náhodná?

No a co záď? Ta celkový dojem z vozu dokresluje přímo příkladně. Okno pátých dveří má velmi dobrý formát, jenž poskytuje výborný výhled ze středového vnitřního zrcátka. Nad oknem sedí pěkně řešený spojler. Plastické červené zadní světlomety jsou tu výborné, jen se nemohu ubránit dojmu, že mi připomínají světlomety od trojkových modelů BMW. Že by to skutečně byla tehdejší inspirace pro korejské designéry?

Každopádně na zádi oceňuji jak výrazně masivní nárazník, tak celkovou masivnost zádi. Koncovky výfuků jsou zde utopené pod nárazníkem, což mi ale přijde škoda. Jinak je exteriér Kia Ceed Combi komplexně dotažený a je těžké i zbytečné na něm cokoli zásadního kritizovat. Prostě pěkná práce, páni designéři.    

Nadmíru zdařile řešený interiér, jen chudá zadní partie

A tím spíše se hned vrhneme na interiér. Schválně, jestli exteriérovým kvalitám odpovídá. A víte co? Skutečně tomu tak je. Interiér tohoto auta, které pořídíte nové v ceně začínající hluboko pod půl milionem, strčí celou řadu svých konkurentů s klidem do kapsy. Je pohledně jednoduchý, nabízí velmi dobré zpracování a ani s použitými materiály zde nemám problém. Navíc je praktický směrem k ovládacím prvkům, jež jsou situované velmi dostupně přesně tam, kde mají být.

Ale posaďme se nejprve do zadní části kabiny. Už z tohoto sektoru mám docela dobrý dojem, a to navzdory tomu, že tu pár věcí vysloveně postrádám. Sedačky vypadají jednoduše, ale jsou rozhodně pohodlné. Se svými 183 centimetry mám před koleny 6 cm prostoru, což mi bohatě postačí. Nad hlavou mi zbývá ještě asi 7 cm, což je v mém případě fajn, ale cestující s výškou přes 190 cm už by tu měli v rámci jízdního komfortu problém. Chválím v sedačkách umístěné kastlíčky s ISOFIX oky na usazení dětské sedačky, ty jsou naprosto skvělé.

Co mi ale vadí, je jen malý odkládací prostor v zadních dveřích, stejně jako absence USB zdířek pro nabíjení telefonu a další elektroniky. Také mi tu chybí možnost ovládat ventilaci vzduchu. Zkrátka prostorově je zadní partie kokpitu fajn, ale uživatelsky je tato část nedotažená. A to je samozřejmě škoda.    

Ovládací prvky? Dostupnost a přehlednost za jedna

A teď se přesuňme do části přední. Tady jsem rozhodně mnohem spokojenější s jejími jednotlivými prvky. Předně musím říct, že palubní deska na mě působí jednoduše elegantním dojmem, který mě neruší žádnými vysloveně lacinými záležitostmi. Není tu kvantum stříbrných cingrlátek a dalo by se říci, že je tu na prvním místě uživatelský komfort. A tak by to přece mělo být. Ovládací prvky jsou vysloveně na dosah a již po prvním nasednutí do tohoto auta jsem neměl pocit, že bych se v nich nějak ztrácel.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Oceňuji zde řešení segmentu ovládání klimatizace, jež je postavené na otočných ovladačích a manuálních tlačítkách. Hned pod nimi sedí další tlačítka pro vyhřívání předních sedaček a také volantu. Prostě vše ohledně teplotních úprav je na jednom místě, což je přímo dokonalé. V oblasti řadicí páky pak nacházím tlačítko pro vypínání Start-Stop systému, a to samozřejmě rovněž chválím. Pro nabíjení mobilu a další elektroniky mám k dispozici pod palubní deskou 12V vstup i USB konektor, jen je opravdu škoda, že je nemají ve svém dosahu i pasažéři v zadní partii interiéru. Pokud je v daný moment potřeba nabíjet více mobilů najednou, pak se bez rozbočovače s více USB zdířkami neobejdete.

Velmi dobře je v případě Kia Ceed postavený volant. Má tužší silnější věnec, solidní ergonomii, přehledná multifunkční tlačítka s pěknou odezvou, a navíc vypadá výborně po vizuální stránce. Pracuje se s ním opravdu skvěle a celkově na něm nevidím žádné nedostatky.

Bohaté odkládací plochy a komfortní sedačky

Z pohledu odkládacích ploch je tato Kia velmi přívětivá. Do dveří se vejde i velká láhev s pitím, pod pravou područkou se skrývá velmi objemný kastlík a před ním jsou k dispozici dva držáky na nápoje a ještě odkládací plocha pod palubní deskou na mobil. Také kastlík před spolujezdcem malým objemem prostoru netrpí. Na dlouhé štreky je tedy vůz z tohoto pohledu nastavený velmi dobře.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Přední sedačky jsou tu sice malá, ale zato zajímavá kapitola. Vypadají poměrně jednoduše, mají pouze manuální polohování, ale zase jsou velmi pohodlné i pro jízdu na dlouhé vzdálenosti. A navíc mě překvapily velmi slušným bočním vedením, které bych očekával spíše ve voze se sportovnějším charakterem. Celkově jsem s nimi vysoce spokojený.

Průměrný infotainment, ale skvělí asistenti

Infotainment, co se týče centrálního displeje, mě uspokojuje tak na 65 %. Je sice přehledný, srozumitelný a velmi rychle pochopitelný, ale nemá zrovna úžasnou grafiku, a navíc je poměrně pomalý. Parkovací asistent slouží moc pěkně a je přesný. Otočný ovladač hlasitosti je na správném místě a docela mě tu zaujala i boční dotyková tlačítka coby urychlení vstupu do patřičných klíčových kategorií.

Komunikace vozu s telefonem je za jedna a sound systém tu máme řekněme průměrně kvalitní. V kapličce za volantem sedí pěkné analogové „budíky“, které vypadají výborně, a spokojený jsem i s jednoduchým displejem mezi nimi. Informuje mě o základních záležitostech, jež potřebuji vidět, včetně práce jízdních asistentů. A ty fungují naprosto skvěle – od hlídání bezpečné vzdálenosti po správnou jízdu v jízdním pruhu. Vůz mě dokonce nekompromisně vrací do správné jízdní dráhy, což je rozhodně fajn.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Jinak je palubní deska složená dílem z kvalitnějších měkčených plastů, ale i levných plastů tvrdých, plus tu máme pár hliníkových prvků. Celkově je palubní deska velmi pohledná. A co ještě vyzdvihuji, tak skutečnost, že součásti interiéru tu nevržou. Stropnice je světlá a napomáhá k celkovému prosvětlení interiéru. Přehled z vozu jak z oken, tak ze zpětných zrcátek je naprosto ideální.

Zavazadelník s parádním objemem i přístupností

Jednou z výrazných dominant Kia Ceed Combi je jeho zavazadelník. Nabízí objem 625 litrů, a navíc je osazený celou skvadrou spodních zakrytých prostor. Právě ty jsou jako dělané pro převážení menších věcí, které nechceme, aby nám v zavazadlovém prostoru cestovaly z místa na místo. Hodí se pro předměty, jež s sebou vozíme neustále (startovací kabely, dofukovač pneumatik, lékárnička atd.), ale i pro momentálně potřebné záležitosti, jako je bunda, náhradní boty a podobně. V zavazadelníku nechybí fixovací oka, 12V zásuvka ani háčky pro zavěšení tašek s nákupem.

Roletka pracuje výborně a oceňuji také celkovou přístupnost do „kufru“. Navíc mě tu oslňuje možnost sklopení zadních sedaček téměř do roviny, díky čemuž lze ve voze celkem pohodlně v případě potřeby přespat. Stačí tenká karimatka, spacák a hurá s touto Kiou do přírody. Jako rybář a fanda trávení času v outdooru rozhodně vím, o čem mluvím. A za tuto praktickou dispozici dávám Kie Ceed Combi palec vysoko nahoru. Jinak formát zavazadelníku je výborně nastavený také k řemeslníkům, chatařům a chalupářům a samozřejmě i rodinám s dětmi. Kočárek nebo kolo se sem vměstná jako nic.   

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Slabý motor s pomalým zrychlením neoslnil

No a konečně se můžeme vrhnout na jízdní vlastnosti Kia Ceed Combi. Ty jsou mimochodem na velmi dobré úrovni. Náš testovaný vůz je osazený přeplňovaným zážehovým tříválcem s objemem 1 litr (konkrétně 1.0 T-GDi) s výkonem 74 kW (tedy 100 koní) a maximálním krouticím momentem 172 Nm. Už z těchto hodnot je vám určitě jasné, že se tu nejedná o vůz se sportovním potenciálem. A ani zvuková kulisa není nic libozvučného, co byste si chtěli užívat při rychlejší jízdě se staženým okénkem. To ale také ambice tohoto kombíku samozřejmě nejsou.

Zrychlení z 0 na 100 km/h tu máme za 12 sekund, což je už za hranicí toho, co by mi úplně vyhovovalo. Nejde o nějakou zábavnou dynamickou jízdu, ale před obyčejným předjížděním pomalého vozu už jsem se musel mockrát v průběhu testování zamyslet, zda si bezpečné předjetí mohu v daný moment opravdu dovolit. Ten motor je prostě líný a do rychlých rozjezdů se mu nechce, ani když je auto velmi málo zatížené.

Spotřeba v testování na sedmi litrech

Auto váží 1 335 kg a je vidět, že s tímto váhovým formátem už má benzínový tříválec co dělat. Na druhou stranu tu máme kombi s velmi pěknou spotřebou. S velmi klidnou nohou na plynu je možné jezdit kousek nad hranicí šesti litrů. Nicméně moje kombinovaná spotřeba za dobu testování se vyšplhala na 7,1 litrů. A to také není žádné drama.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Naše testovaná Kia má šestistupňovou manuální převodovku s příjemně krátkými drahami. Je přesná, rychlá a i řadicí páka mi vyhovuje. Snad by mohla mít k mé úplné spokojenosti jen více kulatou hlavici. Brzdy tu nejsou špatné, odpovídají váze vozu, mají rychlý nástup, ale kdyby byl o kousek jedovatější, vůbec bych se nezlobil.

Řízení, komfort podvozku i stabilita zaslouží pochvalu

Vůz má sympaticky tužší a poměrně přesné řízení. Tužší jsou zde i pedály, což mám rád. Také podvozek působí příjemně tuhým dojmem, ale současně je komfortní. Napomáhají mu k tomu již zmíněná dobře zvolená 16palcová kola. Sice by se mi líbily 17ky, ale byla by jimi škoda se o jistou porci komfortu připravit. Tzn. 16palce bych ve finále neměnil. Odezva od podvozku vůbec není špatná, v zásadě mě mile překvapila.

Náhon je u této Kie na předku, a kdyby to bylo možné, samozřejmě bych volil čtyřkolku. Ale i tahle předokolka výborně sedí v zatáčkách i ve vyšších rychlostech a vůz nepůsobí nedotáčivě. Pěkně drží stopu i na rozmlácených úsecích českých okresek. Z vozu mám celkově velmi dobrý dojem, pokud jde o bezpečnost. Karoserie působí masivně, zatáčky zvládá Kia bravurně, řízení je dobře nastavené, a navíc věřím i spolehlivosti jízdních asistentů.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

V dané cenové relaci výjimečně kvalitní vůz

Celkově se jedná o hodně povedené kombi, a to z většiny úhlů pohledu. Design, ovládání, prostor, komunikace, jízdní komfort a ve finále i ta spotřeba – to všechno je tu velmi velmi dobré. Jen tříválec je prostě na tento formát kombi slabý. A já osobně bych si Kiu Ceed Combi pořídil, ovšem se silnější motorizací. Co se mi v tomto případě ale ještě líbí, tak to je cenovka. Konkrétně tento vůz s rokem výroby 2021 a nájezdem 35 000 km se v AAA Auto prodává za 350 000 korun. Nový vůz Kia Ceed Combi zakoupíte od 460 000 Kč. A obojí je velmi dobrá cenovka, která je více než úměrná tomu, co v jednom balení tohoto kombi získáte.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Pořídli byste si do rodiny právě Kiu Ceed, nebo byste preferovali zcela jiné kombi?

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články