Zanesený palivový filtr snižuje výkon motoru a působí celou řadu dalších problémů. Mnoho řidičů však nedokáže jejich příčinu poznat a nahrazují jiné části, které mohou problém zmírnit, ale nevyřeší ho,

Pokud se vaše auto potýká s některým z těchto problémů, měli byste výměnu palivového filtru provést co možná nejdříve. Na ucpaý nebo špatně fungující filtr poukazují typicky problémy s motorem, jako je zvýšená spotřeba paliva nebo nízký výkon při jízdě do kopce. Velmi často se projevuje také škubáním, kdy po rovině jede auto relativně dobře, ale i do menšího kopce se začne trhat a „vynechávat“. Zbytek motoru přitom může být zcela v pořádku, pokud byste však problémy dlouhodobě ignorovali, může k jeho poškození dojít. Výměna palivového filtru přitom není nákladná záležitost.

5 znaků, když filtr paliva funguje špatně nebo vůbec

Co přesně palivový filtr ve voze dělá, napovídá už jeho název – čistí palivo od nečistot a zabraňuje tak jejich postupu do zbytku palivové soustavy, na níž je napojena řada dalších komponentů. Jeho přítomnost v motoru je nezbytná, žádné palivo totiž není 100% čisté, a musí být tedy před vstříknutím do spalovací komory zbaveno nečistot. Jedině tak bude palivo dávkováno ve správných intervalech a dojde k jeho efektivnímu využívání.

Zvýšená spotřeba paliva

Pokud je vaše běžná spotřeba například 5 – 7 litrů a najednou skokově vzroste na dvojnásobek, je s největší pravděpodobností snížen průtok paliva přes zanesený filtr.

Při jízdě do kopce auto trhá

I když dostává motor při jízdě do kopce zabrat, stále by měl na nižší převody fungovat bez problémů. Pokud se však kopec vyjíždí obtížně, nebo vám auto dokonce cestou vypne, je už nejspíš palivový filtr silně znečištěný.

Snížení výkonu motoru




Zrychlení trvá dvojnásobně déle než dříve, a přitom auto ovládáte jako vždy? Nebo ho musíte přemlouvat, aby jelo do kopce aspoň na dvojku? I v tomto případě je zřejmé, že už přes filtr nemůže proudit dostatečné množství paliva.

Válce motoru pracují přerušovaně

U starých vozů to zřejmě uslyšíte i v kabině, u těch moderních bude možná potřeba otevřít kapotu a „poslechnout si motor“. Za správného fungování má nepřerušovaný chod, zatímco se zaneseným filtrem jakoby „kucká“ a neustále mění zvuk (jednou klesne, podruhé stoupne) – alespoň při volnoběhu by měl ovšem zůstat stejný.

Motor zhasne při volnoběhu

Nastartujete a motor tzv. chcípne? Venku ale není taková zima, aby autobaterie nezvládla rozpohybovat hřídel a nahodit tak motor? Pokud nenaskočí ani napodruhé, nezkoušejte dál otáčet klíčkem. Palivový filtr už je zřejmě natolik znečištěný, že propustí jenom minimum paliva.

Většinu příznaků jde podchytit už v raném stádiu, kdy jsou problémy minimální. Při jejich ignorování by však mohly přerůst ve vážnější. Při výměně investujte raději do kvalitního filtru paliva, vyplatí se to. Ty nejlevnější vychází do 300 Kč, kvalitnější pak mezi 500 a 1 000 Kč v závislosti na motorizaci vozu.