Dvě stovky sypačů, skoro osm set zaměstnanců a 46 000 tun soli. Silničáři jsou prý na 100% připraveni

Sezóna zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy byla zahájena na začátku listopadu. O průjezdnost komunikací se letos bude starat 200 sypacích vozů a 770 pracovníků.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR
                   

Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje v zimních měsících průjezdnost na více než 1050 kilometrech dálnic v celé zemi. Letos se o to postará 648 řidičů a 122 dispečerů. Pokud by se tyto kapacity ukázaly nedostatečné, s údržbou silnic pomohou silničářům další dodavatelské firmy. Ty mají na starost také zhruba 350 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Jednotlivá střediska správy údržby dálnic pak obstarávají zhruba 50 kilometrů dálnic.

Tisíce tun soli jsou připraveny

Pro letošní zimu má Ředitelství silnic a dálnic připraveno 200 sypačů a dalších 48 univerzálních vozidel. Ty mají různé technické vybavení a mohou se využít například při velké sněhové nadílce, protože velké frézy si poradí i s těmi největšími závějemi. Na zasněžené a namrzlé silnice je připraveno téměř 46 tisíc tun soli a solného roztoku. Takové množství je potřebné na průměrnou zimu.

Pokud by bylo počasí v letošní zimě méně příznivé než v předchozích letech, silničáři mohou sáhnout do nouzových rezerv. Ředitelství silnic a dálnic má navíc centra pro výrobu a distribuci solanky na každém jednotlivém středisku. V celém procesu údržby silnic není ale důležitá jen role pracovníků v terénu, ale také dispečerů. Ti sledují online obrazové údaje z dohledových kamer a vyhodnocují aktuální hodnoty z meteorologických stanic a také ze snímačů, které jsou přímo na vozovkách.

iZdroj fotografie: Pexels

Dispečeři vyhodnocují i předpovědi počasí

Součástí práce dispečera jsou také analýzy předpovědí Českého hydrometeorologického úřadu pro jednotlivé tahy a sledování srážkového radaru. Silničáři se při údržbě komunikací řídí jasnými pravidly danými legislativou České republiky. Na výjezd, který povede ke zmírněné závady na dálnicích a silnicích I. třídy, mají v zimním období maximálně 30 minut od doby než byla závada ve sjízdnosti zjištěna.

Samotná závada pak musí být odstraněna na dálnicích do dvou hodin a pro silnice I. třídy je maximální doba stanovena na tři hodiny od výjezdu. Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje pro řidiče také dálniční asistenční službu, která funguje nepřetržitě po celý rok, a to zdarma. Motoristům slibuje pomoci do 20 minut od nahlášení potíží tak, aby byla zajištěna plynulost a bezpečnost provozu.

Jaké problémy vám způsobil první letošní sníh?

Zdroj: MDČR

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články