Dvě stovky sypačů, skoro osm set zaměstnanců a 46 000 tun soli. Silničáři jsou prý na 100% připraveni

Sezóna zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy byla zahájena na začátku listopadu. O průjezdnost komunikací se letos bude starat 200 sypacích vozů a 770 pracovníků.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR
                   

Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje v zimních měsících průjezdnost na více než 1050 kilometrech dálnic v celé zemi. Letos se o to postará 648 řidičů a 122 dispečerů. Pokud by se tyto kapacity ukázaly nedostatečné, s údržbou silnic pomohou silničářům další dodavatelské firmy. Ty mají na starost také zhruba 350 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Jednotlivá střediska správy údržby dálnic pak obstarávají zhruba 50 kilometrů dálnic.

Tisíce tun soli jsou připraveny

Pro letošní zimu má Ředitelství silnic a dálnic připraveno 200 sypačů a dalších 48 univerzálních vozidel. Ty mají různé technické vybavení a mohou se využít například při velké sněhové nadílce, protože velké frézy si poradí i s těmi největšími závějemi. Na zasněžené a namrzlé silnice je připraveno téměř 46 tisíc tun soli a solného roztoku. Takové množství je potřebné na průměrnou zimu.

Pokud by bylo počasí v letošní zimě méně příznivé než v předchozích letech, silničáři mohou sáhnout do nouzových rezerv. Ředitelství silnic a dálnic má navíc centra pro výrobu a distribuci solanky na každém jednotlivém středisku. V celém procesu údržby silnic není ale důležitá jen role pracovníků v terénu, ale také dispečerů. Ti sledují online obrazové údaje z dohledových kamer a vyhodnocují aktuální hodnoty z meteorologických stanic a také ze snímačů, které jsou přímo na vozovkách.

iZdroj fotografie: Pexels

Dispečeři vyhodnocují i předpovědi počasí

Součástí práce dispečera jsou také analýzy předpovědí Českého hydrometeorologického úřadu pro jednotlivé tahy a sledování srážkového radaru. Silničáři se při údržbě komunikací řídí jasnými pravidly danými legislativou České republiky. Na výjezd, který povede ke zmírněné závady na dálnicích a silnicích I. třídy, mají v zimním období maximálně 30 minut od doby než byla závada ve sjízdnosti zjištěna.

Samotná závada pak musí být odstraněna na dálnicích do dvou hodin a pro silnice I. třídy je maximální doba stanovena na tři hodiny od výjezdu. Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje pro řidiče také dálniční asistenční službu, která funguje nepřetržitě po celý rok, a to zdarma. Motoristům slibuje pomoci do 20 minut od nahlášení potíží tak, aby byla zajištěna plynulost a bezpečnost provozu.

Jaké problémy vám způsobil první letošní sníh?

Zdroj: MDČR

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Veselý

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví