Uskladnění zimních pneu po přezutí má svá pravidla: Naskládání na sebe je špatné, zničí se

Povinnost mít zimní pneumatiky definuje legislativa, letní zákon neukládá. Stejně jako neřeší, jak pneumatiky správně skladovat.

i Zdroj fotografie: Santeri Viinamäki / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Život majitele či provozovatele automobilu je v řadě věcí poměrně stereotypní, odkázaný na stále se opakující cykly a povinnosti. Pravidelný servis, pravidelná výměna oleje a dalších technických kapalin. A samozřejmě také výměna pneumatik. Zimní za letní a naopak se obměňují dvakrát v roce, na podzim a se začátkem jara. Skladování pneumatik podléhá určitým pravidlům, v opačném případě hrozí poškození obutí.

Zimní v létě a letní v zimě, uskladnění pneumatik je stejné

Řidiči ale velmi často chybují a zkracují tak pneumatikám životnost. Uložit čtyři pneumatiky není úplně jednoduché, to je třeba pravdivě připustit. Řada motoristů v tomto ohledu improvizuje, ne každý má dostatečné úložné prostory. Řidiči leckdy řeší uskladnění pneumatik ve sklepě, na balkoně, kdo má tu možnost, odváží pneumatiky na chatu či chalupu. Velmi často při takovém stylu domácího skladování dochází k nesprávnému uložení. Ne každý však chce nebo může investovat prostředky do komerční služby nějakého pneuservisu.

Jak tedy pneumatiky správně skladovat? Důležité je místo. Suché, větrané, s minimálními výkyvy teplot. Takže zmiňovaný balkon nebo zahradní domek nejsou optimálním skladištěm. Také blízkost topení není vhodná, hrozí deformace gumy. Vhodným úložištěm je větraný, temperovaný sklad. Ale kdo takový má, že? Každopádně ideální podmínky jsou tedy sucho, stálá teplota, ale ne vysoká, ne pod bodem mrazu. Dostatečný odstup od tepelného zdroje či topení a větraný prostor.

Pneumatiky nesmí půl roku ležet, je třeba s nimi hýbat

Záleží také na poloze, ve které jsou pneumatiky skladované. Existuje pouze jedna správná pozice. Gumy je třeba vždy umístit svisle vedle sebe. Tedy napodobit polohu, v jaké jsou pneumatiky na autě. A jednou za měsíc je pak o devadesát stupňů otočit. Velkou chybou je pneumatiky stohovat, což řada řidičů dělá. „Naskládat pneumatiky na sebe jako do komína je špatně,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Může docházet k postupnému deformování, řidiči si gumy zničí.“ 

iZdroj fotografie: Depositphotos

To platí pro pneumatiky, které nejsou na ráfcích. „Naopak je tomu u celých sad kol,“ doplňuje expert, „tedy u pneumatik nazutých na disky.“ Tehdy se podle odborníka naopak gumy skládají na sebe. A i v tomto případě je třeba průběžně s pneumatikami hýbat, měnit jejich pořadí ve sloupci a prohazovat je. Dejme tomu jednou za měsíc vzít nejspodnější gumu a dát ji nahoru.

Hygiena je základ pro každého, včetně obutí

Nedílnou součástí přípravy na uložení je pak očistění pneumatik. Je třeba ukládat gumy pečlivě omyté a také zbavené větších mechanických nečistot a kamínků. Vhodné je obutí ošetřit doporučenou chemií, která se v době nečinnosti postará o ochranu pryže. Poslední radou je pneumatiky správně nahustit. Na jaký tlak? „Pneumatiky je třeba před uskladněním nafouknout,“ říká odborník Pavlíček, „a to na stejný tlak, jaký je u pneumatik, které jsou na voze.“ Správný tlak pneumatik napíná materiál a pomáhá držet produkt ve správném tvaru.

Jak skladujete pneumatiky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články