Ukrajinci zabírají Čechům parkovací místa před baráky. Na silnicích jezdí tak nějak po svém

Válečný konflikt znamenal pro Českou republiku příliv statisíců uprchlíků. Včetně jejich aut, která teď jsou na silnicích takříkajíc navíc.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Válka je strašná věc a je složité hodnotit, jaký je správný, vlastenecký postoj. Zda v případě napadení vlasti zůstat a bojovat, anebo se sbalit, naložit sebe a rodinu a před válečným konfliktem utéct. Když utíkat, tak ideálně v Mercedesu GLS, Porsche Cayenne, BMW X5 nebo X6. Právě takových aut s ukrajinskou poznávací značkou, minimálně v Praze, jezdí hodně. A jsou trnem v oku Čechům, byť na začátku války oplývali solidaritou.

Válka je strašná věc a solidarita je na místě, bez debat

Do určité míry je to pochopitelné, pokud máte Mercedes, nenecháte ho doma a nepořídíte si za účelem útěku před válkou starého Žigula. Člověk vezme to nejdražší, co má. Otázka, kteří Ukrajinci utekli a kteří zůstali na místě a bojují – s ohledem na sociální vrstvu, není asi relevantní pro české pozorovatele. To si musí uvědomit sami Ukrajinci. Co ale vadí českým řidičům? Udělali jsme mezi čtenáři rychlý průzkum a zjistili, co českým motoristům není po chuti.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Třeba že ukrajinští řidiči nedodržují předpisy a jezdí tak nějak po svém. A také parkují po svém, třeba na chodníku. Že na dálnicích jezdí permanentně v levém pruhu. Že nesledují provoz. Nad rámec motorismu pak Češi kritizují, že české banky slíbily uprchlíkům peníze při založení účtu. Stačilo jít od banky k bance, založit si u každé účet a rázem to bylo 10 000 Kč jen tak. Kdy vám naposledy dal někdo deset tisíc?

Češi strádají a pomoc jiným vnímají velice citlivě

Bankovní „pomoc“ se přímo nedotýká námi sledovaného automobilového segmentu. To, že je tady ale navíc asi půl milionu lidí se svými auty, už ano. Od začátku konfliktu se u nás přihlásilo na cizinecké policii 662 358 běženců. Pokud panuje předpoklad, že asi pětina se jich vrátila zpátky, tak to máme cca půl milionu lidí navíc. To je pro stát s deseti miliony obyvatel nezanedbatelný počet. Navíc lidé do patnácti let nemají povinnost se hlásit, takže jde v podstatě o dospělé.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Co se stane, když tady uprchlíci zůstanou? Bude to půl milionu lidí navíc. Neřešme kompletní sociální, pracovní a jiné souvislosti, popravdě na to nejsme v redakci kompetentní. Bavme se o autech. Pokud tady je půl milionu lidí navíc, je to nečekaný přírůstek, není to populace, která narostla postupně a přirozeně. Zůstane-li tady půl milionu lidí, je pravděpodobnost, že během roku až dvou jich bude víc. Budou zde rodit děti, tvořit rodiny a páry ve své komunitě. To jsou statisíce aut navíc. Tedy statisíce parkovacích míst navíc. S kterými se nepočítalo.

Tuzemské kapacity jsou omezené. Máme tedy pomáhat?

A která už teď nejsou. Již nyní je v praxi vidět, nejen na Pražských ulicích, že Ukrajinci zabírají parkovací místa Čechům před baráky. A to není všechno. Pokud má elektrifikace osobní dopravy pokročit tak, jak je předesíláno, znamená to, že tady máme další spoustu lidí, kteří budou chtít své místo na dobíjení elektromobilu. Další nabíječky navíc, místa na ně. Se kterými se nepočítalo. Nic proti ukrajinským uprchlíkům, válka je pro člověka, který to nezažil, nepředstavitelná věc. A hodnotit to, zda zůstat a bránit vlast, nebo utéct, to nelze. Jak by se každý zachoval, zjistí asi jen sám před sebou v danou chvíli.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Česká republika je asi na třetím místě v počtu přijatých ukrajinských běženců. Je skvělé, jak jsme solidární, ale solidaritu nelze zaměňovat za populismus, hloupost a sebeohrožující chování. V automobilovém segmentu se nás ukrajinská záležitost dotýká a bude dotýkat tak, že tady bude jezdit část aut, která možná nesplňují naše legislativní normy. Kromě výše uvedených luxusních aut tady mohou být čínské automobilové pokusy a staré „paštiky“, které neprojdou výhledově STK.

Co bude dál s Ukrajinci, ukáže sama budoucnost

Je zde o mnoho víc aut, než kolik dokáže pojmout náš systém parkování. Jsou zde řidiči, kteří nejsou členy EU, a v případě nehody není jednoduché řešit pojistnou událost. Rozhodně je to složitější, než když nabourají dva čeští občané. Ve výhledu do budoucnosti tady bude víc aut, než jsme zvyklí. Pracovní trh se možná může radovat z přísunu nové pracovní síly. Má ale automobilismus nějaký důvod k radosti, plynou z ukrajinské krize pro motoristy nějaká pozitiva? Jednoznačně ne.

Jak vnímáte uprchlíky z Ukrajiny vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články