Experti označili nejhospodárnější a nejžíznivější auta s litrovým motorem: Výsledek přehledného žebříčku překvapil

Malé motory s objemem jednoho litru se již zabydlely pod kapotami vozů různých značek. Někde přinesly výhodný poměr mezi výkony a spotřebou, jinde to ale tak slavné nebylo.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Že se pod kapotou mnoha vozů zabydlely litrové motory (a často tříválce), bereme dnes již jako samozřejmost. Kdysi objem vyhrazený pro nejmenší automobily dnes díky přeplňování a technickým vymoženostem dokáže bez problémů pohánět auto velikosti naší Octavie. To je něco, co bylo kdysi nemyslitelné, a zmiňovaná Octavia začínala s objemem 1,6 litru coby úplným „základem“. Jak to ale je s reálnou spotřebou těchto malých „motůrků“? Experti z britského WHATCAR? chtěli věci přijít na kloub – a my se o to pokusíme s nimi.

Malý motor pro velké auto? Jde to, ale bez nějaké výhody

A je možná vhodné uvést, že ačkoli Octavia 1.0 TSI byla vcelku dobře prodávanou motorizací, sama Škoda ji posléze opustila a aktuální čtvrtá generace boleslavského bestselleru startuje s koncernovým čtyřválcem 1.5 TSI. Tříválec 1.0 TSI bylo možné najít například pod kapotou španělského Seatu Leon a dalších koncernových vozů, jeho 115 koní a 200 Nm, dostupných navíc příjemně nízko, nebylo nic, s čím by se s trochou skromnosti nedalo žít. Nejen Češi však hlásili, že spotřeba není adekvátní „litru“.

Ulhaný Němec natočen: Privát zatajuje závady TSI motoru, vyhrožuje právníkem a ADAC. České kupce ojetiny má za blázny

iZdroj fotografie: Škoda

V testu bristského Autocaru bylo porovnáváno 15 modelů s motorem o objemu 1,0 litru, včetně zmíněného tříválce VW. Nepřekvapivě v něm vítězí „lehkonohé“ modely, pro které je přeci jen přijatelnější jednotkou než pro celkem robustní a těžkou Octavii. S níž si sice poradí, ale celková efektivita je, jak zřejmě všichni tuší, na hony vzdálena úsporným možnostem malého motoru. Který své kvality projeví pouze v opravdu lehkých stavbách. Takto nakonec dopadlo TOP 10 podle WHATCAR?:

  • Volkswagen Up 60 – 4,2 litru na 100 km;
  • Volkswagen Up 75 – 4,21 litru na 100 km;
  • Škoda Citigo 1.0 MPI 60 – 4,27 litru na 100 km;
  • Seat Ibiza 1.0 TSI 95 – 4,36 litru na 100 km;
  • Volkswagen Up TSI 90 – 4,39 litru na 100 km;
  • Toyota Aygo X – 4,5 litru na 100 km;
  • Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 – 4,54 litru na 100 km;
  • Kia Picanto 1.0 DPi ISG – 4,55 litru na 100 km;
  • Volkswagen Taigo 1.0 TSI 95 – 4,66 litru na 100 km;
  • Fiat 500 – 4,7 litru na 100 km.

Ne všechny „litry“ jezdí za pár litrů

A jak dopadly výsledky na opačném konci tabulky? Naše Octavia 1.0 TSI v nich sice nefiguruje (ač by mohla, čtenáři nám u ní uváděli spotřebu málokdy klesající pod 6 litrů na 100 kilometrů – fyziku zkrátka ošálit nelze), ale třeba rumunská Dacia z výsledků nadšená zřejmě nebude:

Konečně pořádné auto za lidové peníze. Dacia vyrobí konkurenci pro Kodiaq, objednávky se jí hrnou už teď

  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel – 5,75 litru na 100 km;
  • Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid mHEV 155 – 6,08 litru na 100 km;
  • Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel – 6,61 litru na 100 km.
iZdroj fotografie: Dacia

A i když uznáváme, že motor Bi-Fuel má přednosti spočívající zejména v tovární zástavbě na LPG (u Dacie navíc opravdu mohutně a s úspěchem využívané), přesto se nemůžeme zbavit pocitu, že nijak zázračně úsporná jednotka to není. A že „z litru“ by šlo vymáčknout více. Nebo jsou i Duster, Sandero a Jogger příliš velké na tak malý motor? Jak to vidíte vy, jaké máte zkušenosti s maloobjemovými motory, nejen „litry“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Fandíte těmto „mrňousům“, nebo jste zastánci tvrzení „objem ničím nenahradíš“?

Zdroj: WHATCAR?
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články