Utahujete šrouby na kole jen podle citu? Není to dobrý nápad, riskujete nemalé poškození

Obutá a připravená kola jsou pro mnoho z nás cestou k pohodlné a bezplatné výměně pneumatik. Přinášíme návod na správné a bezpečné utažení kol.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Výměna zimních pneumatik za letní je v plném proudu a objednávkové knihy pneuservisů opět připomínají tlustý telefonní seznam. Nemluvě o cenových knihách, které připomínají křivku firmy v dobách největší konjunktury. Mnozí z nás se proto rozhodli vyhnout se každoročnímu stresu a mají v garáži uskladněné sezónní pneumatiky na obutých kolech. Pak stačí i malý zvedák, trocha času a šikovnosti – a za chvíli je hotovo. A jakým že klíčem utahujete kola?

Začínáme – i na sundání kola záleží

První krok ke správné funkci začíná už jeho sundáním z náboje. Když už je disk dole, je na zvážení, zda zkontrolovat brzdy. Nicméně očistíme náboj i dosedací plochy na kole od rzi a nečistot, postačí obyčejný drátěný kartáček. Proti následnému přireznutí můžeme opatrně vystříkat dotykové části uvnitř právě sundaného i nově nasazovaného kola voskem, který nesnižuje tření a zároveň zabraňuje průniku vody. Vosk však nestříkáme na náboj, jednak hrozí potřísnění brzdového kotouče, jednak mazivo na jedné styčné ploše postačí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Následně usadíme kolo s pneumatikou na náboj a můžeme našroubovat první šroub. Tady již přijde ke slovu momentový klíč s nastavenou hodnotou 30 Nm, kterým prvním šroub dotáhneme. Každopádně, vždy dotahujeme ručně, pokud nemáme momentový klíč s nastavitelnou hodnotou a vlastníme jen jeden pro finální dotažení, můžeme toto první utáhnutí provést podle citu. Druhý šroub nasadíme „křížem“, tedy na protilehlou stranu a opět utáhneme.

Momentový klíč se opravdu vyplatí

Po nasazení a utažení všech šroubů můžeme auto spustit na zem a dotáhnout šrouby opět křížem na hodnotu stanovenou výrobcem, která bývá v rozpětí 85-145 Nm, nejčastěji 120 Nm. Šrouby utahujeme vždy ručně, i když jsme třeba vybaveni rázovým utahovákem. Ten by se měl používat výhradně pro povolení kol. Ruční dotažení nám mimo jiné umožní odhalit případné poškození závitu šroubu, jehož výměna je následně jednoduchá a levná.

Momentové klíče s nastavitelným momentem jsou k mání za několik stokorun a opravdu se vyplatí. Ta „pistole“ se specifickým zvukem v pneuservisu je efektní, ale jen pro povolení. Utahování rázovým utahovákem vede k zbytečnému přetažení šroubů, které půjdou jednak těžce povolit, jednak se kvůli většímu namáhání můžou časem zlomit. A klíč, který mámě v „povinné výbavě“? Ten je opravdu jen nouzový, momentový klíč můžeme odteď vozit s sebou.

Měníte si kola sami, nebo využíváte služeb pneuservisů?

Zdroj: TopGear

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články