Česko zvládne nyní nabíjet 100 000 elektromobilů. Je to moc, nebo málo? A nebylo by lepší nejdřív opravit silnice?

Přes odpor Čechů k elektromobilům roste výstavba nových nabíječek utěšeným tempem. Možná by ale nebylo od věci se spíše věnovat tomu, po čem elektromobily budou jezdit.

i Zdroj fotografie: ČEZ
                   

Přiznám se, že mne to číslo celkem překvapilo. 4 000 dobíjecích bodů (pro srovnání: v Německu je momentálně zhruba 81 500 nabíječek, z toho je necelých 20 000 rychlonabíječek s výkonem nad 150 kW. Zdroj: ADAC) na malé Česko, kde nemusíte mít ani extra šťastný (nebo smolný, dle nálady a úvahy) den, abyste nepotkali ani jeden elektromobil. Svědčí to o tom, že u nás elektromobily opravdu nemají smysl, nebo to je naopak – dokud to číslo nenavýšíme, tak se nikam nepohneme? Zajímavá otázka. Pojďme se na odpověď podívat společně.

Německo nemáme zřejmě šanci nikdy dohnat

Srovnání s Německem pak pochopitelně není náhodné. V bohaté a zhruba 8x větší zemi (na počet obyvatel) jich je celkem zhruba 20x více, jen rychlonabíječek je 5x více, než u nás všech. Ano, Němci jsou důslední v prosazování tzv. Greendealu, jakkoli si o jeho smysluplnosti, speciálně ve vztahu k elektromobilům, můžeme myslet cokoli. Přesto je ten rozdíl do očí bijící. A zřejmě není nikdo, kdo by se jen odvážil vyslovit myšlenku, že bychom v nabíječkách Němce (opět přepočítáno na obyvatele) někdy dohnali.

Evropa se probudila z elektrického snu a začíná šlapat na brzdu. Co bude s Elonem, když zmizí dotace?

To je zcela bez šancí. Přitom sami Němci v prosinci 2023 celkem razantně „zařízli” tzv. elektrodotace na pořízení nových elektromobilů. Čímž způsobili tím poměrně značné vrásky a bezesné noci kapitánům německého autoprůmyslu. Kteří byli de facto ze dne na den postaveni před hotovou věc a museli se smířit s tím, že za stávající ceny jsou jejich produkty velmi špatně prodejné. Míněno tedy na na volném, dotacemi nepokřiveném trhu. To samozřejmě není nic, co by nadchlo jakéhokoli obchodníka.

Konzervativní Češi se elektromobilům brání zuby nehty

My jsme navíc proti Němcům citelně konzervativnější národ a neradi si necháváme sahat na naše jistoty. A už vůbec nemáme rádi, když se máme kvůli čemukoli novému více vydat z peněz nebo si, nedej Bože, omezit svůj dosavadní komfort. Tak to ne, holenkové, tudy cesta nevede. „Vláda, která zdraží pivo, padne”. Jako bychom to neznali. Že zdražila téměř každá a nepadla kvůli tomu ani jedna je věc druhá. My Češi jsme totiž také celkem mluvkové a někdy více hrozíme, než v reálu splníme.

Češi jsou zvláštní národ: Všichni nejnovější iPhone, ale v autě motor podle stoletého patentu Rudolfa Diesela

Ministerstvo komunikuje opatrný „EV optimismus“

A k elektromobilům máme odpor přímo latentní. Stačí se začíst do jakékoli diskuse pod nějakým testem EV či článkem o elektromobilitě jako takové. Jako bychom se těch aut báli. Nebo se báli, že nebude kde dobíjet. Jak to však vidí ministr?

„Aktuálně máme na území ČR bezmála čtyři a půl tisíce dobíjecí bodů. Podle evropských propočtů by toto množství stanic zvládlo obsloužit skoro 100 tisíc elektromobilů, což výrazně převyšuje jejich skutečný počet na českých silnicích. Jsem rád, že rozsah dobíjecí infrastruktury není překážkou rozvoje elektromobility u nás,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

iZdroj fotografie: ČEZ

Resort přesto nadále pokračuje v podpoře rozvoje dobíjecích míst a řídí se přitom mj. i výzvami a strategiemi stanovenými v memorandu, které podepsal s naší největší automobilkou. „Škoda Auto podporuje elektromobilitu v Česku otevřeně, dlouhodobě a s plnou odpovědností vyplývající z postavení na trhu i ve společnosti. Neobejde se však bez podpory a spolupráce ostatních subjektů. Proto si ceníme příležitostí, které v roce 2021 otevřelo Memorandum zaštítěné MD a MPO jakožto klíčovými institucemi pro rozvoj infrastruktury.“, uvedl Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.

Vyšší tempo výstavby nabíječek díky spojení silných partnerů

Spojení aktivit ministerstva dopravy, ČEZu a dalších poskytovatelů energií spolu se silným zázemím Škody Auto by mohlo vést k výrazně většímu tempu výstavby nových nabíjecích stanic. Což by nakonec mohl být i stimul pro ty ze zájemců, kteří nad elektromobilitou stále váhají, mimo jiné z důvodu malého počtu dobíjecích míst. „Díky efektivní koordinaci státu se nám daří plnit cíle stanovené evropským nařízením AFIR i Národním plánem čisté mobility na rok 2025,“ dodává Jiří Maláček ze Škody Auto.

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

iZdroj fotografie: ČEZ

Otázkou však zůstává, jestli – zejména při momentální evropské „elektrokrizi“ – by nebylo efektivnější nejprve upřít svoji pozornost na zlepšení mnohdy opravdu zanedbaného stavu vozovek, a až pak se věnovat elektromobilitě. I elektromobily se totiž budou muset vyhýbat výtlukům a výmolům, někdy zvících velikosti měsíčního kráteru. Navíc, s ohledem na jejich často větší hmotnost a tvrdší podvozky budou škody možná větší, než u klasických automobiů. Ostatně, jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Nebylo by lepší se nyní věnovat spíše kvalitě silnic?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články