Na konci září konečně dostala společnost Bonett, která spadá pod koncern Unipetrol, oficiální povolení k výstavbě prvních vodíkových čerpacích stanic na území České republiky. V první vlně by měly vzniknout celkem tři. Budou součástí čerpacích stanic Benzina, které u nás firma Bonett provozuje. Natankovat vodík budou moci čeští řidiči do konce příštího roku, nejprve na pražském Barrandově, v Brně a v Litvínově. Další místa by měla brzy následovat, ve hře jsou například Plzeň, Mladá Boleslav či České Budějovice.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Vodíková auta

Vodíková auta zatím na český trh nepronikla, protože tu veřejné čerpací stanice neexistovali. Podle odborníků by ale o ně mezi Čechy měl být zájem. V současnosti je vyrábějí zejména asijské automobilky v čele s Toyotou a Hyundai. Druhá jmenovaná firma by je mohla dokonce vyrábět ve rámci své tuzemské továrny.

Toyota Mirai

Jako první se však podle všeho na náš trh dostane model Mirai japonské Toyoty. První generace tohoto sedanu se do výroby dostala už v roce 2014 a letos spatřila světlo světa vylepšená druhá generace vozu, jehož jméno znamená v japonštině „budoucnost“. Nový Mirai se chlubí plně bezemisním provozem a dojezdem kolem 500 kilometrů. Může tak konkurovat běžným elektromobilům, které jsou schopné na jedno dobití urazit obdobnou vzdálenost.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jaká je budoucnost vodíkových vozů v Česku?




Oproti elektromobilům mají vodíkové vozy jednu velkou výhodu – jejich tankování trvá jen o chvilku déle než natankování klasického auta se spalovacím motorem. V této chvíli však chybí infrastruktura, a tak je jich dojezd reálně poloviční – vždy se musí dopravit k vhodné čerpací stanici. Aby se vodíková auta mohla rozšířit ve velkém, muselo by být v České republice alespoň několik desítek čerpacích stanic, navíc vhodně rozmístěných. Na velký nástup vodíkových aut, pokud na něj vůbec dojde, si tak budeme muset ještě několik let počkat.