Majitelé SUV budou nově platit 3x více peněz za parkování: „Zabírají více místa a zvyšují rizika“

Že velká SUV nejsou v centrech měst vítanými hosty, by potvrdila zřejmě většina jejich obyvatel. Problematické soužití nakonec vyústilo v opatření: zaplatíte 3x více za parkování.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Že město není úplně ideálním prostředím pro čím dál více přerostlé karoserie vozů kategorie SUV, je obecně známým faktem. Rozměry často ve všech směrech o kousek větší, než na jaké byly projektovány ulice a uličky našich měst, zkrátka komplikují život jak samotným majitelům těchto vozů, tak jejich okolí. O parkování a záboru už tak kriticky nedostatkového „zboží“, jakým jsou parkovací místa, ani nemluvě. A tak došlo na radikální řešení. Jednou to přijít muselo. Pojďme se na to podívat společně.

Kolem nákupních center se to „dobrodruhy s 4×4“ jen hemží

Nemusíte mít totiž zrovna titul z mistrovství světa v postřehu na krátké vzdálenosti, abyste dokázali určit, jaká kategorie vozidel je na našich cestách zastoupena čím dál více. A to i přesto, že jsme „Škodazem“, kde páteří nabídky naší největší (a našinci tolik milované) automobilky jsou Octavie, Fabie a Scaly. Tedy liftbacky, kombi a kompaktní vozy. Přesto to někdy na parkovištích nákupních center vypadá, jako by všichni právě přijeli z Dakaru. Nebo se na něj chystali.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tolik pohonů všech kol (jakkoli jsou mnohá SUV dneška jen „přizvednutými hatchbacky“ s pohonem předních kol) a „terénních“ schopností využívaných k dopravě dětí ráno do školy, odpoledne na kroužky a v pátek na týdenní zásobu domácí lednice, aby jeden opravdu pohledal. Nedalo mi to a parkoviště u našeho Kauflandu jsem si pomalu projel. A v duchu počítal. Vyšlo mi nakonec číslo 36. Neznám celkový počet parkovacích míst, ale odhadem SUV zabíraly tak třetinu celé plochy.

Zaparkovat SUV v centru města vyjde docela draho

A místy solidně přečnívaly. Pochopitelně, pokud čáry na zemi namalujete na průměrné auto, budete s něčím, jako je BMW iX, Mercedes GLS nebo Audi Q7, malinko „přečuhovat“. A to ještě jenom tehdy, pokud umíte parkovat. Ne že by to někteří tak zcela dokonale nezvládali. Suma sumárum? Pro parkování jsou dnešní SUV opravdu „nezvaným hostem“, a to i u supermarketu, kde v podstatě o nic nejde. Jenže ve městech jde. A docela o hodně. A lidem došla trpělivost.

iZdroj fotografie: iStock

Jak totiž uvádí například britský The Guardian, Pařížané hlasovali pro ztrojnásobení parkovacích nákladů pro „sportovně užitková vozidla“ (SUV), protože město se snaží řešit znečištění ovzduší a klimatické poruchy tím, že se zaměří na řidiče v těžkých, velkých a znečišťujících vozech. Očekává se, že oznámené nové zvýšené poplatky vstoupí v platnost začátkem září. Parkování SUV v ulicích Paříže vás poté vyjde až na 18 eur/hod. (asi 400 korun) v centru. Ve zbytku města stojí 12 eur (zhruba 270 korun v přepočtu).

Menší volební účast, referendum je ale platné

V referendu, které bedlivě sledovala další hlavní města Evropy včetně Londýna, se podle předběžných výsledků vyslovilo 54,6 % pro zvláštní poplatky za parkování pro SUV. Volební účast – přibližně 5,7 % pařížských registrovaných voličů – však byla nižší, než v jakou zelení aktivisté doufali. „Pařížané udělali jasnou volbu – a další města budou následovat,“ řekla socialistická starostka Paříže Anne Hidalgová a dodala, že bezpečnost na silnicích a znečištění ovzduší byly klíčovými důvody pro hlasování.

Inspirace Paříží: budou další velkoměsta následovat?

Londýnský starosta Sadiq Khan řekl, že bude sledovat účinnost pařížského plánu na zvýšení parkovacích poplatků pro SUV. Pro Guardian řekl: „Vždy zkoumáme politiky po celém světě. Pevně ​​věřím v inspiraci dobrými věcmi. Spíše než vymýšlet nové metody je lepší inspirovat se těmi, které v jiných městech fungují.“ Khan také řekl, že věděl, že SUV v hustě obydlených městských aglomeracích jsou zvláštním problémem, který je třeba řešit:

„Mám drahé SUV, můžu si dělat, co chci, a ještě provokovat ostatní!“ Osobní zkušenost s ignorantem v přímém přenosu

„SUV zabírají více místa a víme, že existují problémy týkající se bezpečnosti silničního provozu, víme, že existují problémy týkající se emisí uhlíku a tak dále.“ Velká SUV jsou podle výzkumu příčinou rostoucího znečištění dopravou. Výzkum také ukázal, že tři čtvrtiny vozů SUV zakoupených ve Spojeném království jsou registrovány pro lidi žijící v městských oblastech. Zvláštní paradox, který však dobře známe i z českých měst.

Nedávná studie navíc zjistila, že boom rostoucího prodeje SUV a skutečnost, že mají tendenci být těžší než dřívější modely, znamená, že průměrné auto s konvenčním motorem zakoupené v roce 2023 mělo vyšší emise uhlíku než jeho ekvivalent z roku 2013. Jinými slovy, škodí planetě/lidem/městu více. A jako každá akce přináší reakci, je i tady kauzalita očekávatelná. Jak to vidíte vy, měla by třeba Praha zpoplatnit SUV oproti jiným automobilům také? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Mělo by se parkování pro SUV zdražit i v českých městech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články