Jak se řidiči starají o pneumatiky: Dekra provedla důraznou kontrolu a zveřejnila výsledky

Neinformovanost a nedůslednost některých řidičů ohledně toho, jak se mají starat o pneumatiky na vozidle, vede velice často k dopravním nehodám.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

K tomu, abyste mohli vyrazit do provozu vozidlem, musí mít auto platnou technickou kontrolu. Tu si většina řidičů zařídí a znovu ji stačí absolvovat s autem až za další dva roky. I během tohoto období je ale potřeba, aby se lidé o své auto starali a zajistili tak větší bezpečnost na silnicích. Tím může být i pravidelná kontrola stavu pneumatik, jejich dohuštění, přezouvání nebo výměna za nové. V Německu udělala společnost Dekra kontrolu pneumatik u několika vozidel.

Bylo testováno velké množství aut

Společnost Dekra se zaměřuje na kontroly vozidel a nyní se podívala i na kvalitu pneumatik, na nichž v Německu lidé jezdí. Chtěla tímto výzkumem poukázat na důležitost bezpečných pneumatik. Celkem bylo zkontrolováno přes 1 000 vozidel a celkem více než 4 200 pneumatik. V potaz se bralo stáří pneumatik, kolik na nich bylo ujeto kilometrů, hloubka dezénu a také jejich nahuštění. Také se rozlišovalo, jestli se jedná o letní, zimní nebo celoroční pneumatiky a zda jsou namontována správná kola.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Byly zjištěny zajímavé výsledky

Test probíhal v měsíci duben a v tomto období bylo 64 % vozidel vybaveno zimními pneumatikami. Pro ty jsou předepsány jisté rozměry, které se musí dodržovat, kvůli bezpečnosti na silnici. Musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm a také by měly být správně nahuštěny. Pokud přesně nevíte, jak moc je nahustit, podívejte se na tabulku, která se ve většině případů nachází na vnitřní straně dvířek od palivové nádrže, v pojistkové skříňce nebo na dveřích u řidiče. Přibližně 12 % aut mělo pneumatiky celoroční.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stáří pneumatik u kontrolovaných vozidel

Při kontrole stáří pneumatik se ukázalo, že 45 % z nich bylo vyrobeno v roce 2018. Nebyly tedy starší více než 3,5 roku. Dále bylo zjištěno, že 14 % aut mělo pneumatiky starší více než 7 let a 5 % z nich bylo starších 10 let. Pneumatiky, jež byly vyrobeny před více než 20 lety tvořilo 0,4 %. Kontrola nahuštění pneumatik dopadla celkem pozitivně, protože bylo ve většině případů dosaženo výsledků, které jsou potřeba.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Datum výroby pneumatiky je vždy uvedeno na její bočnici a jedná se o čtyřmístný kód za zkratkou DOT. První dvě čísla uvádí, v jakém týdnu byla vyrobena a další dvě ukazují, v jakém roce. Pneumatika by si měla zachovávat své původní provozní vlastnosti po dobu 5 let od data výroby. Celková životnost by neměla přesáhnout více než 10 let a provozní životnost se doporučuje maximálně 6 let.

Řidiči by měli dbát na kontrolu nahuštění

I přesto, že novější vozidla jsou většinou vybavena senzorem tlaku v pneumatikách, měli by si lidé čas od času sami zkontrolovat, zda jsou správně nahuštěná. Ideální řešení je takové, když po každé 2 zastávce na doplnění paliva rovnou zkontrolují i tlak. Přitom jej mohou zároveň i upravit podle toho, jak je potřeba. Výsledkem testování je to, že většina majitelů se o auta stará dobře, ale najdou se i ti, kteří péči zanedbávají a ohrožují sebe i své okolí.

Co všechno kontrolujete u pneumatik vy?

Zdroj: Dekra, Barum

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články