Auto vás samo nahlásí policii, když spácháte přestupek. Už se to běžně děje, časem to přijde i do Česka

Ne všichni digitální asistenti a pomocníci, které s sebou vozíme na palubě našich aut, nám vždy vyjdou vstříc. Někdy jsou sdílnější a „užalovanější“, než bychom kdy vůbec chtěli.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Ne, nechceme popisovat dystopický román po „vyhlazení“ lidstva, ani novinku, o níž sní Elon Musk u nové generace Tesly, která ještě není na světě. Nikoli, nic takového. Systém eCall má v autě povinně řada vozů, a pokud jste si koupili auto, jež bylo schváleno do výroby po 31. březnu 2018, musíte mít tento systém již na palubě. A pro vás může být jeho funkce zdrojem netušených překvapení, někdy pravda ne zcela milých. A zcela bez okolků se také můžete dočkat toho, že eCall na vás cosi „napráší“. Pojďme se na to podívat společně.

Nabouráte pod vlivem a policie je u vás

O co v tomto konkrétním případě šlo? Případ se stal v nedalekém Polsku, přesněji v Podlaském vojvodství. Tamní centrála eCallu Interia obdržela nouzové hlášení z automobilu značky BMW, že mohlo dojít k nehodě a k poškození vozu. Vozidlo samozřejmě také automaticky udává polohu vozu a vyzve vás ke kontrole. Operátor proto o této skutečnosti informoval službu konajícího operačního důstojníka u policie a ten na místo vyslal hlídku, která našla lehce rozbité BMW řady 3 mimo komunikaci, jak popisuje Interia.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Za volantem vozidla seděl 36letý muž. Po dechové zkoušce se ukázalo, že měl v těle více než 3 promile alkoholu. Neměl řidičský průkaz a při kontrole se pokusil z místa uprchnout, hlásí Interia. Muž už pravděpodobně přemýšlel, jak se z této šlamastyky „diskrétně“ dostat tak, aby nemusel kontaktovat policii. Ta se však k jeho překvapení zjevila sama u vozidla. Policie, která dostala hovor z jeho vlastního auta. Není to úžasné? Dost dobře nevíme, jakými přívlastky v tu chvíli svoje BMW onen řidič počastoval, nic ze Slovníku spisovného jazyka to ale pravděpodobně nebylo.

Systém fungoval bezchybně, hříchy páchají lidé

Přitom se nestalo nic výjimečného a systém eCall zkrátka jen zafungoval přesně tak, jak měl: při jakékoli nehodě posílá dispečinku informace o tom, kde se vozidlo nachází, kolik cestujících v něm je, zda byly aktivovány airbagy, a také mimo jiné sděluje přesný model vozidla. Operátor se pak snaží na dálku kontaktovat prostřednictvím „interkomu“ ve vozidle posádku a zjistit podrobnosti. Pokud se mu to nepodaří, automaticky na místo nehody vysílá složky IZS.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Může se vám tedy lehce stát to samé – nabouráte, chvíli budete v šoku, a přesto že se ve finále kromě rozbitého auta nic nestalo, bude u vás za chvíli pár vozů s blikajícími majáky. Pokud budete mít u sebe nějaký ne zcela legální materiál v podobě bílého prášku na „refreshnutí nosu“, v krvi trochu alkoholu a vedle sebe milenku či milence, o němž by vaše rodina opravdu neměla vědět, není to věru situace k závidění. A zřejmě budete tohoto „digitálního pomocníka“ dlouho proklínat.

Budoucnost nemusí být vůbec růžová

Ani to však nemusí být finále. S dnešní úrovní digitalizace, kamerových systémů ve vozidlech i vně vozidel a pochopitelně i v současnosti tak probírané umělé inteligence, je pro tyto digitální systémy triviální zaznamenat vaše překročení rychlosti, jízdu na červenou nebo parkování na zákazu zastavení. Dočkáme se tedy toho, že se budeme bát, co na nás naše vozidlo „napráší“? Něco mi říká, že třeba EU a její orgány by proti „větší informovanosti o chování řidičů“ až tak nebyla. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Také už přemýšlíte, co všechno o vás vaše auto „posílá dál“?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články