Olej je pro spalovací motor velmi důležitý a kontrolu jeho hladiny bychom neměli podceňovat. Většina lidí ví, že by nemělo docházet k tomu, že by hladina byla pod stanovenou mezí, která je vyznačena na měrce. Co ale v případě, kdy je oleje více. Vadí to, nebo nikoliv? Podle mechaniků to může způsobit problémy a toto jsou ty hlavní.

Co se stane, když je oleje více?

Řada lidí je přesvědčena o tom, že když je v motoru oleje více, tak bude mazání ještě důkladnější. To je ale častá chyba a velký omyl. Pokud je v motoru nadměrné množství oleje, bude zde i více vzduchových kapes, které během chodu motoru vznikají. Olej tak kvůli tomu může pomaleji cirkulovat. A v tu chvíli může docházet ke dvěma problémům, a ty se týkají jak možného vyššího zahřívání, tak jsou spojeny i s tím, že mazání nemusí být až tak dostatečné, jak se očekává.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Freepik.com

Je tu ale i problém s tím, že se do oleje mohou dostat drobné částice a úlomky, a to právě ze vzduchu, který se s ním mísí a který následně tvoří dané malé vzduchové kapsy, tedy bublinky. Čím více je oleje, tím je více daných bublinek a tím více nečistot může ohrožovat stav motoru.

Kontrola je snadná




Zjistit, kolik oleje má být v motoru, je celkem snadné. V manuálu každého vozu bude informace o tom, kolik který automobil potřebuje oleje. Toto množství do něho nalijte a poté klasicky zkontrolujte pomocí měrky. Tento postup se učí i v autoškole. Některé moderní vozy dokážou danou informaci zobrazit i na palubním počítači, díky čemuž se nemusíte obávat ušpinění. Optimální hladina oleje je samozřejmě ta, která je mezi hodnotou MIN a MAX na měrce.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Freepik.com

Vypuštění oleje je komplikovanější

Pokud zjistíte, že je ve vašem voze více oleje, než by mělo být, je třeba ho trochu odpustit. Bohužel toto už tak snadné není, jelikož se jedná o stejný postup, jako při výměně. Je tedy třeba uvolnit zátku a olej odpustit. Mnohdy je celkem náročné odpustit jenom část, a tak se doporučuje postupovat stejně, jako při výměně, jenom s tím rozdílem, že olej, který vytekl do motoru, se znovu vrátí, ale již ne v celém množství, ale jenom tolik, aby se hladina pohybovala v limitech měrky.