Věk dvanáct let a dítě může přesednout zezadu na místo spolujezdce vpředu? Pozor, tohle neplatí, může tam i dříve, anebo později.
Kdysi mi jeden závodník řekl, že ve chvíli, kdy se mu narodilo dítě, přestal dosahovat takových časů jako dřív. Zhoršil se. Nemyslím, že to takhle má každý. Jedna věc jsou klapky přes oči na závodní dráze, druhá v běžném provozu. Tam sundá nohy z plynu každý soudný člověk, jenž má dítě. Když se člověk stane rodičem, začne totiž vnímat auto úplně jinak. Najednou už to není „místo pro radost z jízdy“. Je to jen prostředek, jak se dostat z bodu A do bodu B. Prostor, kde je bezpečí dítěte na prvním místě.
Dítě v autě, a i divoký řidič najednou sundá nohu z plynu
Právě otázka, zda může dítě sedět vpředu, je jednou z těch, které řeší snad každý, kdo vozí potomka autem. Pravidla se nedávno a několikrát měnila. Není divu, že v tom má spousta lidí zmatek. Česká legislativa je v tomhle směru poměrně striktní, ale zároveň dává určitou volnost, pokud jsou splněny konkrétní podmínky. Základní pravidlo zní, že dítě menší než 150 centimetrů a lehčí než 36 kilogramů musí být při jízdě v autě vždy přepravováno v dětské autosedačce nebo podsedáku, a to bez ohledu na to, jestli sedí vpředu nebo vzadu.
To je zásadní informace, která platí pro všechny osobní vozy registrované v České republice. Pokud tedy dítě nesplňuje jednu z těchto dvou podmínek, tedy není vyšší než 150 cm nebo neváží více než 36 kg, nesmí sedět na sedadle bez autosedačky. V praxi to znamená, že věk jako takový není rozhodující, důležitá je výška a hmotnost. Přesto se vžilo, že děti kolem 12 let už většinou dosahují potřebných parametrů, ale není to pravidlo. Každé dítě je jiné a růstové tabulky jsou jen orientační. Pokud jde o samotné sezení vpředu, zákon to nezakazuje, pokud jsou splněny výše uvedené podmínky.
Dnes už se nehraje na to, jak je dítě staré, jde o jiné parametry
Dítě tedy může sedět na předním sedadle, pokud je v odpovídající autosedačce nebo podsedáku, a to i v případě, že je mladší než 12 let. Tohle platilo „za mých časů“. Já jako dítě čekal, až mi bude 12 let, abych mohl jezdit vpředu. Vzadu se sedačky pro děti nepoužívaly vůbec. Vlastně vzadu často nebyly ani pásy. Dnes je to tedy tak, že je třeba dodržet výšku a hmotnost a pak může jet dítě vpředu i vzadu. Důležité je ale správné umístění sedačky vzhledem ke směru jízdy. Jestliže je sedačka umístěna proti směru jízdy, musí být vždy deaktivován přední airbag. To je naprosto zásadní bezpečnostní prvek, který nelze podcenit.
Airbag, který by se aktivoval při nehodě, by mohl dítěti způsobit vážná zranění, protože je konstruován pro dospělého člověka. Většina moderních aut umožňuje airbag vypnout buď klíčkem, nebo tlačítkem, ale je potřeba na to myslet před každou jízdou. Pokud je sedačka umístěna po směru jízdy, airbag může zůstat aktivní, ale i tak je vhodné posunout sedadlo co nejdál dozadu, aby byla vzdálenost mezi dítětem a palubní deskou co největší. Osobně doporučuji, pokud to není nezbytně nutné, vozit menší děti raději vzadu.
S takzvaným vajíčkem musí řidič nutně deaktivovat i airbag
Statistiky jasně ukazují, že zadní sedadla jsou pro děti bezpečnější, a to i v moderních vozech s pokročilými bezpečnostními systémy. Vpředu je dítě vystaveno většímu riziku při čelním nárazu a i boční airbagy mohou v některých případech představovat nebezpečí. Pokud už ale musíte dítě posadit dopředu, například kvůli plnému autu nebo specifickým potřebám, vždy dbejte na správné upevnění sedačky a deaktivaci airbagu. Zajímavé je, že v některých evropských zemích jsou pravidla ještě přísnější. Například v Německu nebo Rakousku je sice možné vozit dítě vpředu, ale pouze v případě, že je v odpovídající sedačce a airbag je vypnutý.
V některých státech je dokonce minimální věk pro sezení vpředu stanoven na 12 let bez ohledu na výšku a hmotnost. To v praxi znamená, že česká legislativa je v tomto ohledu o něco benevolentnější. Vždy je ale potřeba řídit se nejen zákonem, ale i zdravým rozumem a doporučeními výrobců autosedaček. Ti často uvádějí, že nejbezpečnější místo pro dítě je vždy vzadu, ideálně uprostřed, kde je nejdál od případného nárazu.
V různých zemích EU platí různá pravidla, na to velký pozor
Pokud jde o samotné autosedačky, i tady platí přísná pravidla. Sedačka musí odpovídat evropské normě ECE R44/04 nebo novější ECE R129 (i-Size), což je označení, které najdete na štítku přímo na sedačce. Důležité je také správné upevnění, buď pomocí bezpečnostního pásu, nebo systému ISOFIX, který je dnes standardem u většiny nových aut. Nesprávně upevněná sedačka je téměř stejně nebezpečná jako žádná sedačka.
Potvrzují to i výsledky crash testů. Pokud si nejste jistí, jak sedačku správně upevnit, doporučuji obrátit se na odborníky nebo využít služeb specializovaných prodejen, kde vám s instalací rádi poradí. Může jet dítě bez sedačky, i menší a lehčí, než jsou zákonem dané limity? Ano. Taxi v obci je jednou z výjimek. A pak složky IZS. Dítě se zlomeninami nikdo do autosedačky více lámat nebude. To platí i pro převoz v osobním autě.