Dacia představila na český trh superlevné SUV. Řidiči ho milují, vypadá prémiově a vysmívá se Škodě

Jeden z hlavních hráčů na evropském trhu brzy představí novou verzi svého klíčového modelu. To hlavní překvapení však přijde s největším modelem v celé historii značky.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Již za několik dní se v Ženevě oficiálně představí nová generace SUV Duster, které má nemalý podíl na celkovém úspěchu značky. Ostatně o tom, jak se Renaultu s Dacií povedl technický i marketingový „majstrštyk” jsme psali nejednou. Duster je však stále jenom kompaktním modelem, jakkoli se na něm Dacia dokonale vyučila. A vydělala balíky peněz. Nyní by však ráda zamířila i do vyšších sfér a zdá se, že s novým modelem má k tomu dokonale našlápnuto. Pojďme se na něj podívat společně.

Větší SUV jako zaručený generátor peněz

Je to ostatně pochopitelné, na menších modelech mají automobilky obecně menší marže, a pokud se navíc profilujete jako „budgetový výrobce”, je celkem jasném že stlačování cen na všechny možné i nemožné úrovně je vaším denním chlebem. A i když máte štěstí (a Dacia rozhodně má štěstí) a vaše vozy se prodávají jako teplé žemle na krámu, přesto se neubráníte myšlence, jaké by to bylo, postoupit o třídu (nebo o dvě) výše. Kde jsou marže nepoměrně zajímavější a smetana „nepoměrně sladší”.

Dacia ovládne trh: Benzín do posledního dne a výsměch všem elektrobláznům. A miliony se jenom pohrnou

A protože svět kolem prožívá již několik let trvající ”SUV-mánii” a i vy samo na svém portfoliu jasně vidíte, jak moc se daří Dusteru, je rozhodnutí zcela jasné. První větší Dacia bude větší SUV. Čekal někdo něco jiného? Sedan Dacia by sice byl možná zajímavý, konkurenci pětkového BMW od francouzsko-rumunského výrobce bych opravdu rád viděl (cosi jako Peugeot 508 v outdoorovém provedení?), ale trh je neúprosný: chceme SUV. Dobře, máte ho mít.

Duster nastolil skvělý trend, stačí na něj navázat

Navíc to velmi rezonuje i s novým designovým jazykem Dacie, pod nímž je podepsán šéfdesignér David Durand. Velká kola, plastové lemy blatníků, khaki „vojenská” barva, bílé doplňky – to všechno evokuje nespoutanost, přírodu, neomezené možnosti, na hony vzdálené nudnému životu ve městech. Seber se a jdi zažít opravdovou svobodu – tak nějak by mohl znít reklamní slogan na nobou modelovou řadu. Za pár dnů představený nový Duster ji zcela naplňuje, chystaný Bigster pochopitelně nebude jiný.

Dacia se mění k nepoznání. Její auta teď chce každý Čech, podívejte se na nový kurs značky

Co o něm tedy zatím víme? Dacia Bigster, odhalená v koncepční verzi, vypadá skvěle a mnoho lidí si klade otázku, do jaké míry to bude odrážet sériový model. Dacia uvedla, že finální verze Bigsteru bude obsahovat 90 % toho, co již vidíme na fotografiích v tomto článku. To nezní vůbec špatně. V podstatě by se tak jednalo o většího sourozence Dusteru, který tento designový jazyk poprvé přivádí na scénu. S čím tedy můžeme počítat?

Barva jako u vojenského speciálu a designové světlomety v ceně

Jednou z nejvýraznějších prvků jsou LED světlomety ve tvaru Y a vyboulenina na kapotě. Dacia se také postarala o poutavé, osvětlené aktualizované logo. Stejně dobře vypadají také záď a boky nového SUV. Na spodní části dveří se táhnou ochranné plastové boční lišty, které dokonale ladí s podběhy. Klíčové jsou však detaily jako spoiler na víku kufru, brzdová světla ve tvaru stejného Y, jako vpředu a opravdu velký, masivní zadní nárazník. V. kontrastu k naopak minimalistickému přednímu to nechává vzpomenout na řešení, použité u LR Discovery 3/4.

iZdroj fotografie: Dacia

Co se týče interiéru Bigsteru, ten je zatím velkou neznámou. Neexistují žádné oficiální fotografie Bigsterovy kabiny Bigsteru, nicméně protože pořád zůstáváme u budgetového výrobce, dá se předpokládat, že v hrubých rysech půjde o evoluci interiéru, použitého prvně u Dusteru. Což samozřejmě není nic špatně. Znamená to mimo jiné, že výrobce nabídne 10palcový dotykový displej, stejně jako LCD přístrojový panel. Dacia také tvrdí, že interiér Bigsteru bude jedním z nejprostornějších v segmentu.

Známe české ceny Dacie Duster 2024: Škoda to může zabalit, malé SUV vypadá úchvatně a má šanci zbořit trh

Nemáme důvod tomu nevěřit, dlouhý rozvor slibuje pohodlné svezení sedmi osobám, dá se tedy čekat konkurence nejen pro náš Kodiaq. První odhady cen hovoří o zhruba 40% zvýšení proti Dusteru, což by se základní cenou menšího sourozence kolem 500 000 mohlo začínat někde kolem 700-750 000 v základu. V tom případě by se jednalo o jedno z nejlevnějších středně velkých SUV, na které by se konkurenci opravdu špatně odpovídalo. Jak to dopadne se nechejme překvapit, premiéra Bigsteru nás čeká již v roce 2025. A my vás budeme obratem informovat,

Brali byste Bigster za takové peníze?

Zdroj: Dacia
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články