Velký problém u nových aut, o kterém majitelé netuší do prvního mrazu. Objevuje se totiž pouze v zimě

Moderní auta jsou sice efektivní, úsporná a výkonná, ale mají jeden velký problém. Jen těžko snášejí v zimě sníh a mráz.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ne všechno, co je nové a moderní, je také odolné tak, jako byly předchozí exempláře. Platí to leckdy obecně, ale u aut na to můžete vzít jed. Jde o asistenční systémy, které jsou navrženy tak, aby pomohly řidiči řídit bezpečně. „Problém je v tom, že často, když jejich podporu nejvíce potřebujeme, přestanou fungovat,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček.

Čím novější automobil, tím zjevně náchylnější na vliv počasí

Proč? Není to způsobeno vadným softwarem nebo poruchovostí vozu, ale jejich citlivostí na povětrnostní podmínky,“ dodává expert. Moderní automobily jsou vybaveny různými asistenčními systémy, které bohužel v zimě trpí na specifické problémy.Skutečně nejde o nějaké důvody k reklamaci,“ říká zkušený mechanik Pavlíček, „ale o technické vlastnosti, o citlivost těchto systémů na změny povětrnostních podmínek.“ 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ten, kdo si koupí nové auto, může být podle odborníka poměrně nemile překvapen. „Při přechodu na nové vozidlo může být překvapením přítomnost různých ruchů a zvuků, zejména v zimním období,“ vysvětluje expert Pavlíček. „Tyto intenzivnější projevy souvisejí s provozními vlastnostmi asistenčních systémů, které jsou ve vozidlech stále běžnější,“ dodává. Asistenční systémy pracují s využitím mnoha kamer a radarů umístěných po celém vozidle.

Časté život ohrožující chyby, které řidiči dělají při řízení v zimě a ani si to neuvědomují

Tyto senzory jsou umístěny za čelním sklem, na masce a nárazníku. V zimních podmínkách, při pokrytí sněhem, ztrácejí schopnost správně sledovat okolí. Systémy, jež mohou být ovlivněny, zahrnují asistenty pro jízdu v pruzích, aktivní tempomat s regulací vzdálenosti a systémy rozpoznávání dopravních značek. Co dělat? „V zimě je klíčové udržovat všechny senzory a kamery čisté,“ radí odborník. 

V zimě systémy nemusí fungovat správně, řidič to hned neví

„Sníh a led mohou pokrýt čelní sklo a senzory, což omezuje jejich schopnost detekce.“ Když se objeví chybové zprávy nebo systémy přestanou fungovat, nemusí to nutně znamenat návštěvu servisního střediska. Pro udržení správné funkce systémů stačí udělat podle automechanika jeden jednoduchý krok. Očistit kryty kamer a radarů od sněhu. Kryty jsou obvykle umístěny v nárazníku a čelním skle. 

„Pokud je nevidíte, hledejte obdélníkové nebo kulaté výřezy v nárazníku, kde jsou nejčastěji umístěny,“ vysvětluje servisní odborník Pavlíček. Parkovací senzory ovlivněné sněhem mohou fungovat nesprávně a řidič to nemusí hned poznat. Může to vést k falešným varováním před překážkami. „Při pohybu vozidla v nízké rychlosti může počítač naznačovat, že jste blízko překážce,“ říká expert.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„V tomto případě je opět nejlepší zastavit a očistit senzory od nánosů sněhu nebo ledu.“ Před autem ve skutečnosti nic není. V některých případech může být také nutné vypnout motor a znovu nastartovat, aby se systémy opět správně inicializovaly. Pokud nic nepomáhá, doporučuje se zajet do vyhřívané garáže a nechat auto zcela zbavit ledu a sněhu. Pokud i potom hlásí systémy chybu, už je to skutečně na návštěvu v servisu.

Máte v autě hodně asistentů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články