První z mnoha anebo ojedinělý výstřel do tmy, podle kterého nelze nahlížet na celý trh? Uvidíme, každopádně prostředí prodeje aut se mění.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nic netrvá věčně. Přemýšlím o tom, co je tady skutečně odnepaměti. A pravděpodobně bude. Mám na mysli to, co vytvořil nebo vymyslel člověk, ne Himálaj nebo moře. Byť u moří a oceánů dělá člověk všechno proto, aby je zničil. Mám na mysli skutečně produkty lidské činnosti. Náboženství. Pyramidy. Dejme tomu, pokud vás napadne něco dalšího, budu moc rád za vaše poznámky dole v komentářích pod článkem.
Ne vše, co člověk vytvoří nebo založí, vydrží déle jak sto let
Menší životnost mají podle mne určitě společnosti a firmy. Ano, jsou tady skutečně staré značky typu Dunlop, Peugeot a podobné. Ale ani ty nemají zaručenou nesmrtelnost. Stačí se podívat třeba na PanAm. Anebo na Saab, ať neutíkám od automobilového průmyslu, tedy našeho tématu. Končí i řada značek na lokální úrovni, i v Čechách jsou firmy, které byly donedávna nedílnou součástí trhu a dnes už jsou historií. Teď nemyslím banky, které padly za oběť mafiánským praktikám devadesátých let. Nutno přiznat, že některé značky zmizely, aby se pak zase objevily, byť třeba v poupravené podobě nebo s jiným obchodním záměrem. Praga. Botas. Favorit.
Jak na běžícím pásu končí restaurace, obchodní řetězce, prodejci aut. To se stalo v sousedním Německu. Na německém trhu s auty to zabublalo a tentokrát nešlo o nějakou novou emisní normu, šílené ceny benzínu nebo další vlnu elektromobilů. Stalo se něco mnohem prozaičtějšího, došlo na insolvenci jednoho z velkých prodejců. Když se řekne „Autohaus am Damm“, většina motoristů v Německu si vybaví síť prodejen, kde si mohli vybrat z desítek nových i ojetých vozů, dát si kafe a nechat si poradit od prodejce, který znal ceník zpaměti.
Autohaus prodával dlouhodobě Hyundai, ale i další značky. Jenže teď je všechno jinak. Společnost vyhlásila bankrot s tím, že všechny její pobočky v Německu budou uzavřeny. Co to znamená pro běžné německé řidiče? Pokud si plánovali koupit auto právě tady, mají smůlu – dveře zůstaly zavřené a auta zmizela rychleji než letní slevy. Pro nás to může být hodně neosobní, ale představte si, že tahle síť měla v Německu několik desítek poboček a zaměstnávala stovky lidí. Prodejny ve velkých i menších městech, všude teď visí cedule „Zavřeno“.
Třicet let na trhu a pak během jednoho čtvrtletí bankrot a krach
A kdo by si myslel, že jde o nějaký krátkodobý výpadek, ten se plete. Insolvenční správce už potvrdil, že provoz nebude obnoven a zaměstnanci dostali výpovědi. A teď přijde ta ironie: ještě před pár lety se Autohaus am Damm chlubil rekordními prodeji a rozšiřoval nabídku o nové značky. Tady se nejedná o žádného nováčka na trhu. Firma byla založena v roce 1992, o rok později získala zastoupení pro Hyundai a od té doby je na trhu a expanduje.
Ještě na začátku tohoto roku se v rámci společnosti mluvilo o pozitivních vyhlídkách do budoucnosti. Během prvního kvartálu se ale z pozitivních vyhlídek vpřed stalo jednoznačné stop. Trh se změnil, konkurence přitvrdila a zákazníci začali víc nakupovat online. K tomu přidejte rostoucí náklady na provoz, tlak automobilek na marže a nejistotu kolem budoucnosti spalovacích motorů a máte koktejl, který neustál ani zavedený hráč.
Budou se teď auta prodávat výhradně online a přes aplikace?
A co na to zákazníci, kteří si tu nedávno koupili auto nebo čekají na servis? Podle informací správce budou všechny rozpracované zakázky ukončeny a zákazníci se musí obrátit na jiné autorizované servisy. Záruky na vozy samozřejmě platí dál, ale už ne pod hlavičkou Autohaus am Damm. Já si říkám, jestli je tohle začátek větší vlny krachů mezi prodejci aut a zda se podobná situace začne odehrávat i u nás.
Situace na trhu tomu napovídá – menší i střední prodejci mají čím dál větší problém udržet se nad vodou, protože automobilky tlačí na digitalizaci a přímý prodej zákazníkům. V zahraničí. U nás takový tlak zatím tolik nevidím. Je ale třeba nepodcenit situaci a zbystřit. Trh se mění rychleji než kdy dřív a kdo se nepřizpůsobí, končí. Digitalizace, umělá inteligence, služby online. Je to skutečně jinak.
Dřív byla návštěva autosalonu zážitkem spojeným s bohatě ilustrovanými papírovými letáky a katalogy. Dneska si většina lidí vybírá auto na internetu, porovnává ceny a do showroomu jde jen pro klíčky. Kdo ví, možná za pár let budou klasické prodejny aut stejně vzácné jako telefonní budky. Takže pokud jste si zvykli na osobní přístup, kávu zdarma a možnost si auto osahat, připravte se možná na to, že tahle éra pomalu končí. Jestli je německý Autohaus am Damm jen první vlaštovkou – a kdo ví, kdo bude další – ukáže jen čas.