Původně to byl levný dopravní prostředek pro postižené, dnes je to vyhledávaný veterán se stylem a typickým vzhledem za hodně peněz.
Hadrák, hadraplán, stan na kolech. To je jen několik málo příkladů z přezdívek, které získal český unikát, tedy československý, abych byl přesnější. Tříkolka typického tvaru svařená z trubek a potažená koženkou. Velorex. Jak vlastně vznikl tento unikátní dopravní prostředek? Bratři František a Mojmír Stránští. Původně šlo o dopravní prostředek pro invalidy, alespoň tak si to já pamatuji. K jeho řízení bylo zapotřebí pouze rukou.
Ve filmu se objevil mnohokrát, falešný vrchní ho proslavil
Na druhou stranu nasoukat se do kabiny, to nebylo právě jednoduché. Možná si pamatujete na scénu z filmu Vrchní, prchni! Právě tímto vozítkem totiž jezdil hlavní protagonista, falešný vrchní v podání Josefa Abrháma. Nešlo ale o jediný film nebo seriál, kde se Velorex objevil. Původně se stroj navíc jmenoval jinak. OS-KAR, až později se prosadil název Velorex, který známe dodnes. Co bylo pod kapotou? Tedy pod kapotou, pod koženkou. Verze OS-KAR spoléhala na motor z motocyklu Jawa 11 o objemu 250 cm³. Model 16/250 byl osazený agregátem z Jawy 250 typ 353 o objemu 250 cm³, vzor 16/350 a čtyřkolý 435 byly vybavené motorem Jawa 572 o objemu 350 cm³.
Ano, je to tak, vozidlo vzniklo nejenom se třemi, ale i se čtyřmi koly. Ve výrobě byl Velorex v letech 1951 až 1971, to jsou údaje pro tříkolovou variantu. A roky 1971 až 1973 jsou pro alternativu se 4 koly. Dohromady vzniklo 16 680 kusů. Na konci produkce pak byl stroj osazován decentně upraveným motorem z Jawy 350 typ 360. Musím uznat, že konstrukce byla na svou dobu skutečně revoluční. Lehký trubkový rám potažený koženkou, tři kola a jednoduchá, ale účelná konstrukce. To byly hlavní znaky, které z Velorexu udělaly dostupné vozidlo pro širokou veřejnost.
K tomu tady motor z motocyklů a snadné ovládání. A také řidičák, toto vozítko, tedy jízda s ním, nevyžadovala řidičské oprávnění skupiny B. Stačil řidičák na motorku. Dnes jsou Velorexy vyhledávanými veterány a jejich hodnota stále stoupá. Existují různé kluby příznivců této značky a pravidelně se konají srazy majitelů těchto unikátních vozidel. Když se zamyslím nad významem Velorexu pro českou motoristickou historii, musím říct, že se jedná o jeden z nejoriginálnějších dopravních prostředků, které kdy u nás vznikly.
Co kdyby se Velorex zase začal vyrábět, v moderním hávu?
Jde o skutečnou legendu, která i po letech od ukončení výroby stále budí pozornost na silnicích. Škoda, že dnes už nikdo takové jednoduché a relativně dostupné vozítko nevyrábí. Skutečně ne? A co kdyby se Velorex dostal znovu do výroby? Napadlo mě to, když jsem narazil na internetu na článek na jednom z českých webů o autech. Jasně, článek byl vydán prvního dubna, byla to zjevná aprílová taškařice.
Nicméně ta myšlenka mě skutečně zaujala. Protože vlastně podle mého názoru naplňuje dnešní potřeby dostupného a řekl bych ekologického dopravního prostředku. Jakkoli nejsem příznivcem elektřiny, umím si představit, že právě na elektromotor by takové vozítko mohlo jezdit. Zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a navrhnout něco, co by mohlo být moderní reinkarnací Velorexu. Já se snažil vycházet z původního konceptu jednoduché tříkolky.
Koženka, karbon, možnosti jsou neomezené, začne výroba?
Povedlo se? Ano, i tak může vzniknout něco, co bude jen původní myšlenkou vyrobenou podle současných standardů. Trubkový rám může teoreticky nahradit skelet s karbonových vláken nebo nějakých pevných kompozitů. Kožence se dnes myslím říká euro kůže. Místo koženky mohou být na vozítku plastové panely. Mimochodem takto vylepšovali své Velorexy i někteří původní majitelé.
Anebo mohu pustit fantazii opravdu naplno a zamyslet se nad něčím, co vzdáleně připomíná KTM X Bow. Popravdě to se mi asi líbí více, nicméně zase se to vzdaluje od vize levného dopravního prostředku. Protože použité materiály, jejich rozsah, to už nebude nic levného. Každopádně pokud by někdo chtěl Velorex oživit, já bych se tomu nebránil. Pokud by to bylo za dobrou cenu, myslím, že by šlo o skutečný prodejní trhák. Nebo se pletu?