První gigafactory v Česku: Jak ovlivní naše životy? Kde bude? Vrátí naši zemi na špici EU?

Přelomový verdikt soudu přikazuje nájemci letiště v Plzni-Líních jeho vyklizení a předání zpět do rukou Ministerstva obrany. Výstavba nové gigafactory je tak opět o něco reálnější.

i Zdroj fotografie: Michael Wolf / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Zdánlivě nevýznamná zpráva v tisku s verdiktem okresního soudu v Plzni může ve skutečnosti znamenat onen první malý kamínek, který v důsledku spustí lavinu. Po dlouhých letech soudních tahanic stávajícího nájemce letiště s Ministerstvem obrany ČR totiž včera padl rozsudek, že společnost PlaneStation musí vyklidit letiště v Líních. I když je rozsudek nepravomocný, je to první krok k tomu, aby v Líních mohla vzniknout plánovaná gigafactory na výrobu baterií. Pojďme se na to podívat společně.

PlaneStation a spor s Ministerstvem obrany

Zajímavých je na tom totiž hned několik skutečností. V první řadě rozsudek soudu poněkud upřesňuje mediální obraz stávajícího nájemce, společnosti PlaneStation. Ta se v posledních měsících snažila vykreslit boj o letiště v Líních jako záchranu tradičního stánku letectví na jedné straně a výstavbu „další zbytečné továrny“ na straně druhé. Jenže věc má i v tomto případě několik rovin, jak už to často bývá. Veřejnost však tyto roviny nezná a stávající nájemce je z pochopitelných důvodů příliš nekomunikuje.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Jde o to, že společnost PlaneStation má letiště v pronájmu od Ministerstva obrany, kterému však od roku 2010 neplatí nájem. Podle jejího jednatele Petra Kutného nemohli využívat letiště naplno, resort obrany je údajně uvedl v omyl u technických parametrů letiště. PlaneStation tak požadoval slevu na nájmu ve výši 10 miliónů korun. Ministerstvo však jakékoli pochybení a zlevňování nájmu vyloučilo, výsledkem čehož je, že v roce 2013 vypovědělo společnosti PlaneStation smlouvu a požadovalo navrácení letiště.

Přes deset let inkasují nájmy a sami ho neplatí

To se však do dnešních dnů nestalo. Jinými slovy PlaneStation provozuje letiště přes 10 let protizákonně, to mu však nebrání v pronajímání zařízení dalším subjektům a vybírání nájmu. Celkový dluh společnosti vůči Ministerstvu obrany se za tu dobu vyšplhal někam k 260–280 miliónům korun. To není zanedbatelná částka. Možná důležitější je však skutečnost, že ministerstvo nedokázalo za téměř deset let žádným způsobem nájemce dostat z neoprávněně užívaných prostor. To nezní příliš povzbudivě.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany

Jak navíc uvedl samosoudce Okresního soudu Plzeň-sever Mgr. Václav Kokožka, „bylo prokázáno, že smlouva byla řádně vypovězena“. A dodal, že provozování letiště není pro PlaneStation rozhodně prodělečné. „Přes deset let užívá nemovitosti, z nichž má zisky, ale neplatí za to nic. Další setrvání v prostorách by tedy bylo v rozporu s dobrými mravy,“ zdůvodnil Kokožka. Společnost PlaneStation se sice proti rozsudku chystá odvolat, popravdě si ale nedokážu představit, co by to na věci mohlo změnit.

Cesta k výstavbě první gigafactory v Čechách je opět snazší

A tady bychom v podstatě mohli skončit. Jenže, tohle může být i začátek. Není tajemstvím, že koncern Volkswagen zvažuje do konce roku rozhodnout o místu výstavby plánované továrny na baterie, přičemž ve hře je krom České republiky ještě Maďarsko a Polsko. Včerejší verdikt by tak mohl znamenat další potřebný argument pro vyjednavače k tomu, aby se gigafactory v Čechách opravdu začala stavět. Na námitky odpůrců, že nic takového v podstatě nepotřebujeme, se pokusím odpovědět rovnou.

Naši sousedé postavili za 10 let 2800 km dálnic, my jen 142 km. Závratné zjištění ukazuje, kde ve skutečnosti jsme

Jedním slovem: potřebujeme. Pokud se chceme začít vracet mezi ty technologicky vyspělejší státy Evropy, tak se musíme na nové technologie (mezi něž elektromobilita patří) opravdu hodně rychle přeorientovat. Nabízí se nám přitom unikátní kombinace: máme s odstupem nejbohatší naleziště lithia v Evropě, je zde už takřka na domácí půdě koncern VW, který zde přes 30 let vyrábí automobily a nyní (snad již) máme i místo, kde by gigafactory mohla stát. To je kombinace, kterou nemá ani Polsko, ani Maďarsko.

Unikátní kombinace VW/gigafactory/lithium hraje do karet ČR

Pravda, v obou zemích je koncern VW přítomen, a speciálně Polsko plánuje výstavbu gigafactory ve své režii. Jejich tah na branku (tempo výstavby dálnic a železnic, unikátní linky na recyklaci lithia apod.) jim sice můžeme závidět, ale snad se v tomto případě podaří i nám prolomit určité „prokletí minulosti“ a dostaneme se k výstavbě továrny, o jejíž produkty bude zájem další desítky let. A kde si budeme moci diktovat ceny za výrobek, nikoli za polotovar nebo součástky. V čemž, jak sami jistě uznáte, je zásadní rozdíl.

Jak to vidíte vy, měla by se v Čechách postavit první gigafactory právě na pozemcích v Plzni-Líních? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Souhlasíte, aby na letišti v Plzni vyrostla nová továrna na baterie?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články