Řidiče masově trápí zimní problém při tankování: Může se zítra stát i vám. Víme, jak mu zabránit

V zimě je riziko proniknutí vody k hrdlu nádrže vysoké, led může způsobit ucpání a nehybnost. Jak si rychle a efektivně poradit svépomocí?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Život bez osobního auta si dnes neumí představit asi nikdo z lidí v civilizovaném světě. Jakkoli nás Evropská unie směřuje k tomu, že se z automobilu stane unikátní věc pro vybranou a bohatou část společnosti, pro horních deset tisíc lidí. Zatím však máme auta všichni. A všichni s nimi jezdíme i v zimě. Toto období však s sebou přináší specifické povinnosti pro řidiče a také různá úskalí spojená s nízkými teplotami.

Nízké teploty omezují komfort jízdy autem, příprava musí být

Zejména pokud musí řidič vozidlo nechávat zaparkované venku. To je hlavně přes noc, kdy jsou teploty nižší, vystaveno mrazu, sněhu a větru. Může dojít k nečekaným problémům, například zamrznutí uzávěru palivové nádrže. Tato situace může znemožňovat jízdu, respektive omezuje řidiče, pokud má jen omezené množství paliva v nádrži a před sebou dlouhou cestu. Jaké jsou čtyři spolehlivé způsoby, jak si usnadnit tankování v zimě?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Co dělat, když zamrzne víčko palivové nádrže? „První věc je vyvinout tlak na klapku plnicího hrdla,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Pokus o otevření zamrzlého uzávěru lze zahájit tlakem na klapku plnicího hrdla. Jemně tlačte na zamrzlou klapku, která by měla reagovat mírným odporem a pohybem dovnitř. Tím se dají do pohybu speciální šrouby, uzávěr by se měl postupně uvolnit. 

Automechanik apeluje: Tyto 4 chyby dělá neúmyslně 86 % řidičů, bohužel díky nim vzniká koroze na karoserii

„Stiskněte klapku na všech čtyřech stranách, aby se led uvolnil,“ dodává odborník. Pokud není uzávěr příliš zamrzlý, měl by se nyní otevřít. Teplá voda je druhou pomůckou. K rozmrazení ledu můžete použít s opatrností právě tu. Tato metoda je účinnější při větším množství ledu. Postupně zalévejte povrch teplou vodou, což by mělo způsobit postupné tání ledu. Při této metodě je však třeba být opatrný, aby nedošlo k prasknutí skla, pokud se pohybujeme kolem oken.

Bezpečnost při práci u víčka palivové nádrže musí být značná

„Horkou vodu nikdy nepoužívejte na zamrzlé skleněné povrchy, například boční zrcátka,“ varuje odborník Pavlíček. Pozor také na opaření sebe sama. Teplá voda neznamená vroucí! Další možností k rozmrazení uzávěru palivové nádrže je použití fénu. Anebo horkovzdušné pistole, samozřejmě kdo ji má. S použitím nejslabšího nastavení foukejte teplý vzduch na zamrzlý uzávěr. S touto metodou by nemělo trvat dlouho, než led začne tát.

Nikdy nesměřujte fén přímo na okna, aby nedošlo k jejich prasknutí. Nejspolehlivější metodou je použití specializovaného rozmrazovače. V zimních měsících je vždy dobré mít s sebou tohoto pomocníka, který může být využit nejen k otevření zamrzlé palivové nádrže, ale i k dalším účelům. Tato metoda je rychlá a efektivní. A hlavně bezpečná. Což nelze prohlásit o použití otevřeného ohně, to je absolutně zapovězené.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud nemá člověk nic z výše uvedeného, jen v kapse sirky nebo zapalovač, nesmí je použít. Nikdy! Ani v případě palivové nouze není přípustné přiblížit se k hrdlu palivové nádrže s ohněm, ani malým plamenem. Riziko vznícení je extrémní. Platí i pro žhavicí palubní zapalovač bez otevřeného plamene. Prevencí je mít v zimě vždy natankovanou plnou nádrž. V případě zamrznutí víčka tak člověk dojede tam, kam potřebuje, a může nechat auto rozmrazit v temperované garáži, třeba nejbližšího obchodního domu.

Znáte další triky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články