Víte, jak rychle a bezpečně zchladit přehřátý motor

                   

Každé roční období s sebou přináší specifické potíže, s nimiž se řidiči musí vyrovnat. Jedním z typických letních problémů je přehřátí motoru. Čeští řidiči se s ním často setkávají při cestách k moři, například v kolonách na dálnicích. Motor se však může přehřívat i za jízdy, pokud je venkovní teplota hodně přes 30 °C, a navíc na auto po celou cestu praží horké letní slunce.

iZDROJ FOTOGRAFIE: iStock.com

Kontrolka vás nemusí vždy upozornit

Můžete namítat, že teplotu motoru v autě signalizuje příslušná kontrolka na palubní desce, a tak stihnete včas zastavit někde na odpočívadle a ve stínu nechat motor trochu oddechnout. Statistiky však dokládají, že tepelné čidlo, které kontroluje teplotu chladící tekutiny v motoru, patří mezi nejporuchovější součástky vašeho vozu. Kontrolka tak nemusí přehřívání motoru vůbec zaregistrovat.

Chlaďte topením

Ať už přehřívání motoru odhalí varovné blikání palubní desky, dým valící se z prostoru pod kapotou nebo cokoli jiného, vždy platí, že motor musíte co nejrychleji a nejefektivněji ochladit, aby nedošlo k trvalému poškození některé z důležitých součástek. A trochu paradoxně si můžete pomoci tím, že v autě zapnete topení na nejvyšší možný výkon.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Freepik.com

Tímto opatřením totiž začne ventilační systém auta odebírat teplo z motoru a ohřívat jím vzduch v kabině. To samozřejmě znamená, že uvnitř auta bude brzy nedýchatelno, měli byste proto otevřít všechna okénka, nebo ještě lépe z auta vystoupit, jinak můžete za volantem upadnout do mdlob. Tahle metoda je vhodná, pokud nemáte možnost auto zaparkovat do stínu.

Zastavte a čekejte

Pokud ve stínu zaparkovat můžete, je dobré po několika minutách využívání výše uvedené metody motor zastavit a nechat ho odpočinout. Mějte však na paměti, že motor bude v horkém dni stydnout několik hodin, a tak by vaše zastávka měla trvat dost dlouho na to, aby teplota chladící tekutiny dostatečně poklesla.

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články