Víte kdy a jak vyměnit zapalovací svíčky?

Zapalovací svíčky jsou jednou z nejdůležitějších komponent zážehového motoru. Do každého se přitom používají jiné. Jaké?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zapalovací svíčky jsou jakýmsi jiskřištěm pro zapalovací proud s upravenou střední a vnější elektrodou nacházející se v pracovním prostoru zážehového motoru. Umístěny bývají na hlavě válců, někdy jsou ale skryty pod plastovým krytem motoru. Princip jejich fungování je zhruba následovný: svíčka zapálí směs paliva se vzduchem ve válci, následkem čeho dojde k detonaci následované rozpínáním plynů a uvedením pístu do pohybu.

Komponenty zapalovací svíčky

Nejdůležitější komponentou zapalovací svíčky je střední elektroda obklopená izolátorem. Jeho spodní část je zalisována do ocelového pláště zapalovací svíčky skládajícího se z hlavy válce a závitu sloužícího k jejímu zašroubování.

i

Obrázek zapalovací svíčky převzatý z topnahradnidily24.cz

Jak postupovat při výběru? 

Při výběrů zapalovacích svíček je vhodné se řídit tzv. osazovací tabulkou (nejedná se o převodní tabulky porovnávající svíčky jednotlivých výrobců). Z ní mimo jiné získáte informaci o potřebném rozměru svíčky (označované písmeny A,B,D,J,K,L,N,P,F,G,H,U) . Dalším parametrem při výběr je tzv. „odtrh“ neboli elektrodová vzdálenost daná typem motoru, pro nějž jsou svíčky určeny. Důležitý však je také typ jiskřiště a jeho umístění ve spalovacím motoru. 

Zaměřeno na materiál 

Podceňovat byste neměli ani materiál elektrod. Ten totiž výrazně ovlivňuje usazování nánosů. Na trhu se setkáte se zapalovacími svíčkami ze slitiny niklu, s měděným jádrem, stříbrnými, platinovými a iridiovými. Standardním materiálem je slitina niklu, nejkvalitnější bývají svíčky platinové. 

Vsaďte na kvalitu 

Obecně se dá říci, že čím kvalitnější materiál zvolíte, tím vám svíčka déle vydrží. A nejenom to. Materiál svíčky ovlivňuje i spotřebu paliva, stojí za rychlejším spuštěním motoru a celkově má pozitivní vliv na výkonové parametry automobilu. Rozdíly v intervalech výměny svíček z různých materiálů přitom mohou být až trojnásobné. 

Ideální teplota 

Důležitým parametrem je také teplota svíčky. Konstrukce zapalovacích svíček je navržena tak, aby při optimální teplotě správně nakládala se zbytky vznikajícími při hoření. Optimální rozsah teplot spalování se označkuje pojmem teplota svíčky. Ta se standardně pohybuje v rozmezí 500 a 850 °C.

Studené versus teplé 

Tepelnou hodnotu svíčky prezentují číslice od 08 (studená) do 19 (teplá svíčka). Při vyšší teplotě spalování je zapalovací svíčka náchylná k samozápalům. Je-li naopak příliš nízká, hrozí tzv. úsady hoření, jejichž následkem dochází k zanášení špiček hlavičky a narušení izolace mezi elektrodami. Z tohoto důvodu je nezbytné, aby svíčky pracovaly při optimálně teplotě. Té je možné docílit obecným udržováním vozidla v dobré kondici a správným výběrem svíčky vzhledem k jejím tepelným vlastnostem. 

Životnost zapalovací svíčky

Zapalovací svíčky samozřejmě stejně jako další komponenty ve vozidle mají omezenou životnost, která je odvislá hned a několika parametrech. Spolu s již zmíněným materiálem k nimi patří také styl jízdy, respektive dlouhodobé přetěžování motoru, kvalita tankovaných pohonných hmot i motorového oleje. U žhavících svíček se udává pojem životnost v cyklech žhavení, tedy v počtu studených startů motoru. 

Kdy svíčky vyměnit? 

Zapalovací svíčky, stejně jako motorový olej je třeba v pravidelných intervalech měnit. Vysloužilá svíčka zvyšuje spotřebu paliva a snižuje výkon. Někdy zhorší emise a může poškodit katalyzátor. Čím delší dobu budete jejich výměnu oddalovat, tím se tyto problémy budou zhoršovat. Problémem však mohou být i porušené svíčky. Za poruchovostí svíček často stojí nadměrné množství přísad či oleje v palivu. Na vině ale může být i celkové poškození vozu. Doporučovaný interval výměny svíček v každém případě najdete v manuálu vozidla. Obecně se výměna doporučuje po 40 až 60 tisící ujetých kilometrech. 

Jak svíčky vyměnit? 

Ke svíčkám se dostanete speciálním klíčem. Ještě před tím ale bude třeba od horní části svíčky odpojit elektrický konektor a následně povolit a vyjmout z hlavy válce svíčky původní. Následně do otvoru našroubujte a momentovým klíčem dotáhněte svíčky nové. Připojte k nim kabely (většinou je třeba překonat odpor mechanické pojistky). Nastartujte motor a zjistěte, zda běží v pořádku. Pokud tomu tak je, máte hotovo. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články