Citroën 2CV (1948-1990) – 42 let

Ve výkladovém slovníku by mohl být obrázek modelu Citroën 2CV u definice slova „anachronismus“. Kachna přežila o desetiletí okamžik své totální zastaralosti, překonala i zamýšlené nástupce jako Dyane či Visa. Tajemství její dlouhověkosti nespočívalo v tajemném elixíru, který by zaměstnanci Citroënu tajně vstřikovali do karburátoru každého auta; byla to čirá jednoduchost. Každá část modelu 2CV ztělesňovala koncept, kdy funkčnost převažuje nad designem, od předního skla a rychloměrem poháněného stěrače v nejstarších kusech, až po výfuk. Byl to jeden z těch nemála nenáročných vozů, které neměly potřebu si něco dokazovat. Citroën vyrobil 5,1 milionu kusů vozu 2CV, včetně 1,2 milionu dodávek. Tento počet narůstá na více než 9 milionů, když přičteme i auta odvozená od 2CV, jako jsou Ami, Dyane a Mehari.

Hindustan Ambassador (1958-2007) – 49 let

Společnost Hindustan Motors představila Ambassador po zakoupení licence na Morris Oxford Series III od společnosti British Motor Corporation (BMC). Pochybujeme, že někdo, kdo v obchodu figuroval, si dokázal představit, že základní model Oxfordu se bude vyrábět půl století. Ambassador se během svého životního cyklu příliš neměnil, s výjimkou modelu Avigo z roku 2004, který byl obdařen modernějším vzhledem. Když se společnost Peugeot v roce 2017 chtěla po 20 letech vrátit na indický trh, zaplatila za značku Ambassador 12 milionů dolarů.

Volkswagen typ 2 (1949-2013) – 64 let

Volkswagen Typ 2 (s láskou nazývaný Mikrobus nebo Kombi) se zrodil, když holandský dovozce značky požádal o povolení rozvážet díly v oholeném voze zvaném Plattenwagen. Evropané používali mikrobus k práci, zatímco Američané si zamilovali kempingové verze. Modely Caravelle a Transporter obě varianty nahradily, ale výroba pokračovala v latinskoamerických zemích, jako je Mexiko nebo Brazílie. Ve svých pozdějších letech mikrobus vyměnil své vzduchem chlazené dvouřadé čtyřválce za čtyřválce řadové o výkonu 80 koním které byly chlazené vodou .Vodou chlazené modely měly na předku mřížku chladiče. Vozy se v Brazílii prodávaly dobře i na počátku roku 2010, ale Volkswagen, místo aby investoval do vybavení vozu airbagy a ABS, a vyhověl tak novým předpisům, raději ukončil výrobu. Posledních 600 vyrobených kusů bylo součástí speciální série, která nesla název „Last Edition“ – poslední vydání – a prodávala se výhradně v Brazílii. Celkový počet vyrobených kusů byl přes 10 milionů.

Volkswagen Beetle (1938-2003) – 65 let

Volkswagen brouk je legenda, která přežila ve výrobě téměř 3 generace. Jeho popularita přesáhla hranice říše klasických automobilů. Všude na světě je to skutečná ikona, která je na první rozpoznatelná přinejmenším jako třeba logo firmy Coca Cola. Jeho úspěch byl nečekaný; původně byl určen k tomu, aby motorizoval nacistické Německo na konci třicátých let, ale druhá světová válka utlumila jeho rozmach. Po válce se málem vyráběl v Británii, ale žádný anglický výrobce automobilů ho nechtěl. „Vozidlo nesplňuje základní technické požadavky automobilu,“ napsal britský úředník. „Pro průměrného kupce je poměrně neatraktivní. Výroba tohoto automobilu pro komerční účely by bylo zcela nehospodárným projektem.“ Hitlerův Radostík-síle-Wagen se místo toho stal symbolem hnutí hippies, což pravděpodobně nebylo přesně to, co měl v plánu.Utahování emisních šroubů ale nakonec odzvonilo Broukovi umíráček. Poslední kus byl vyroben v Mexiku v roce 2003 v rámci s retro série s omezeným počtem kusů, nazvanou Última Edición .Brouků vyjelo z továren ve více než 15 zemích přes 21 milionů.

Morgan 4/4 (1936-současnost) – 82 let a stále ve výrobě

Málokdo to tuší, ale auto s nejdelším životním cyklem je stylový kabriolet ze staré dobré Anglie. Podle diktátu základních pravidel pro vývoj automobilů by Morgan měl svůj model 4/4 přestat vyrábět někdy ve 60. letech a zavést nějakou novinku. Britská značka odvážně odolala každému novému trendu a vždy se rozhodla pokračovat v ruční výrobě tohoto dvoumístného roadsteru. I když často dochází k drobným změnám, aby se zlepšila ovladatelnost a pohodlí, retro exteriér působí, jako by zamrzl ve 30. letech minulého století a auto má dodnes dřevěný rám. Současná série sice pochází z roku 1955, ale v podstatě šlo jen o jakýsi facelift modelu z roku 1936. 4/4 používal motory od Fordu již od svého uvedení, ačkoliv Morgan v osmdesátých letech nabízel i verzi s čtyřválcem od Fiatu. V současnosti do něj montuje motor Ford Sigma, agregát o obsahu 1,6 l, kterou najdete také v Mondeu nebo Fiestě. Pokud byste po nějaké ojeté 4/4 zatoužili, připravte si něco přes milion korun.