Podívejte se, jak se měnily volanty Škodovek od roku 1905 – I. díl

                   

Laurin & Klement Voiturette 1905

S dřevěným věncem v kombinaci s pěti kovovými paprsky, volant v Laurin & Klement Voiturette odpovídal módě na počátku století. Pokud vás zajímá, na co byla ta páčka uprostřed, šlo o akcelerátor, tedy plynovou páku, kterou se dolovalo co nejvíce výkonu ze sedmi koňských sil dodávaných vodou chlazeným dvouválcem o objemu 1,0 litru. Díky funkci akcelerátoru zabudované do volantu má vozidlo pouze dva pedály: jeden pro spojku a druhý pro brzdu.

Škoda 110 z roku 1925

I o 20 let později, měl volant vozu Laurin & Klement 110 / Skoda 110 stále ve svém středu páku, přestože auto už přišlo s plynovým pedálem. K tomuto řešení se přistoupilo, protože v té době bylo pro řidiče obtížné jet po nerovné silnici a udržet nohu na plynovém pedálu. Proč? Kvůli tužším systémům odpružení – právě ty Škodu přinutily ponechat na volantu páku plynu, aby řídila akceleraci, když bylo třeba projet těžším terénem. Mimochodem, auto dosahovalo rychlosti až 80 km / h.

Škoda 860 z roku 1932

Stála jako luxusní auto a volant modelu Škoda 860 měl složitější konfiguraci s dvojicí páček umístěných pod volantem, které řídily světla a směrové signály. Toto technické řešení však mělo krátký život, protože inženýři se u budoucích modelů rozhodli přesunout ovládací prvky na palubní desku. Majestátní model 860 byl impozantní kus auta s osmiválcovým 3,8litrovým motorem s výkonem 60 koňských sil posílaných na zadním kola přes třístupňovou převodovku.

Škoda Superb 4000 z roku 1940

Luxusní 5,7 m dlouhý Superb 4000 (aka typ 919) vypustil zmíněné dvě páčky, aby získal čistší vzhled svého ozdobného volantu, který měl potažený věnec. Vozidlo mělo velký 3,9litrový V8 a stalo se vůbec prvním škodováckým modelem s osmiválcem do V. Je to vzácný kus, kterých byl vyroben pouhý tucet, a kdo ví, kolika z nich se podařilo přežít.

Škoda 1201 Sedan z roku 152

K dispozici byla ve více typech karosérií, včetně lehké dodávky a dokonce i nákladního vozu, Škoda 1201 byla dodávána s jednoduchým dvojitým volantem se zabudovaným klaksonem uprostřed. Tím se Škoda zbavila tlačítka v palubní desce, které bylo montované do vozidel před tím, než společnost chtěla klakson lépe zpřístupnit řidiči jako reakci na zvýšený objemu dopravy.

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články