VW začíná téct do bot a ke dnu s sebou bere i naší tuzemskou Škodu. Rozlučme se s dobrou érou včas

Důsledky nelehkých časů automobilové výroby v Evropě se pochopitelně nevyhnou ani největšímu evropskému výrobci. Počítejme se 6,5 procenty a mnoha opatřeními.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Že je situace v koncernu již nějaký ten pátek nepříliš veselá, si snad štěbetají už všichni vrabci ve Wolfsburgu. Kombinace několika nepříliš šťastných rozhodnutí spolu s vlivy, které ani VW neumí ovlivnit (Covidem počínaje, přes čipovou krizi nebo EURO 7 a válkou na Ukrajině a inflací konče) vyústila v to, že účetní a auditoři povážlivě vytáhli obočí a taktně sdělili, že se něco opravdu musí začít dělat. Nemilé, ale nutné. Pojďme se na to podívat poněkud podrobněji, ať víme, co nás čeká a nemine.

Provázanost koncernu Volkswagen s ČR je enormní

Žijeme totiž ve světě, kde všechno souvisí se vším, a ačkoli se nám může zdát, že problémy VW jsou jenom problémy VW, není tomu tak. Koncern je poměrně těsně provázán s naší republikou, a to nejen zdaleka Škodou Auto. V Čechách jsou desítky dodavatelů pro VW, ti zaměstnávají stovky a tisíce lidí a ti zase živí tisíce rodin – jsme zkrátka zemí automotivu. V lepších dobách se plácáme po ramenou, jak VW dobře platí (navíc eurem), a v těch horších?

Němci usoudili, že je načase ukončit výrobu elektromobilů. Vrátí se do přízně osvědčená nafta a benzín?

Ty horší jsou totiž právě nyní. K výše uvedeným vlivům se pochopitelně přidává až absurdně drahý přechod na elektromobily, vycházející z nařízení EU o konci spalovacích motorů. Mimochodem pevně doufám, že za toto rozhodnutí bude jednou někdo pohnán k odpovědnosti. Protože jeho dopady na evropskou ekonomiku začínají být nedozírné (už jen invazí čínských automobilek do Evropy, které nějaký Fit for 55 opravdu nezajímá) už nyní. Do budoucna raději nemyslet.

Snížení nákladů a zvýšení tržeb. To zabírá nejlépe

Volkswagen sice dosáhl dohody se zástupci zaměstnanců ohledně klíčových opatření nového úsporného programu, nicméně výhledy na sociální jistoty v evropském prostoru (o komfortu už záměrně nepíšu, ten už byl) nejsou kdovíjak velké. Program úspor by měl příští rok přinést zlepšení hospodářských výsledků automobilky až o čtyři miliardy eur (přibližně 100 miliard Kč) a o 10 miliard eur (245 miliard korun) do roku 2026. Jak chce VW tolik peněz vlastně ušetřit?

iZdroj fotografie: Volkswagen

Klasicky: hodlá se zaměřit na optimalizaci nákladů na nákup, snížení fixních a výrobních nákladů a zvýšení tržeb. Plánuje také rozšířit program pro předčasné odchody do důchodu a prozatím ponechat v platnosti zmrazení náboru nových pracovníků. Zároveň omezí počet vyrobených prototypů a dojde i k propouštění. Automobilka plánuje také zkrátit čas potřebný k vývoji nových modelů. Jak vystřižené z vysokoškolských skript ekonomie.

VW přiznává, že se mu elektromobily moc nepovedly a ukončuje výrobu. Kdo to má jako první spočítané?

Sám Thomas Schäfer, CEO společnosti, nedávno konstatoval, že značka ztrácí svou konkurenceschopnost. Hlavní příčiny jsou přisuzovány stávajícím strukturám, procesům a vysokým nákladům, které se automobilka rozhodla výrazně snížit. „Posílíme si teď ekonomické základy, abychom podpořili svůj úspěch v příštích letech,“ uvedl šéf značky VW Thomas Schäfer. „Naše úsilí začne přinášet ovoce už v příštím roce,“ dodal.

6,5 procenta jako cílová hodnota do dvou let

Podle Volkswagenu se v rámci programu „Accelerate Forward/ Road to 6.5“ plánuje přijetí úsporných opatření na různých úrovních společnosti s cílem uspořit přibližně 10 miliard eur (tj. asi 245 miliard korun) do roku 2026. Road to 6.5 představuje snahu zlepšit udržitelnost o 6,5 % do roku 2026. To není úplně malé procento, ale můžeme jen doufat, že to má VW opravdu precizně propočítané. Protože důsledky neplnění by naše Škoda pocítila téměř stoprocentně.

iZdroj fotografie: VW

V rámci úsporných opatření se také plánuje snížit doba potřebná k vývoji nového vozidla z aktuálních 50 měsíců na 36 měsíců. Automobilka tvrdí, že tato změna nepovede k omezení kvality, ale díky zkrácení vývojového času by mělo dojít k úspoře přibližně 1 miliardy eur, což je zhruba 25 miliard korun. V plánu je rovněž snížení počtu testovacích prototypů zhruba na polovinu. I tento krok by se však neměl projevit na kvalitě. Avšak přinese úsporu dalších 400 milionů eur (cca 9,8 miliardy korun).

Bez propouštění se takovýto obrat v ekonomice nedá provést

Automobilka Volkswagen se však nevyhne provádění úsporných opatření také ve svém personálu. Připravuje si takzvaně „společensky zodpovědné“ personální změny. Plánuje pozastavit nábor nových zaměstnanců, stabilizovat platy, nabídnout možnost částečného důchodu zaměstnancům narozeným před rokem 1967 a vyjednat selektivní dohody o ukončení pracovního poměru na všech úrovních, pokud to bude nezbytné. Ve svém administrativním sektoru se společnost také snaží snížit náklady až o 20 procent.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Dohodou se zástupci zaměstnanců o klíčových opatřeních jsme učinili rozhodující krok k návratu značky Volkswagen na vedoucí pozici,“ uvedl člen představenstva koncernu Volkswagen zodpovědný za lidské zdroje Gunnar Kilian. „To vyžaduje nejen strukturální opatření, ale také personální redukci,“ dodal. Agentura Reuters dále uvádí, že snížení nákladů německé automobilky VW je prvním krokem směrem k posílení efektivity celého koncernu Volkswagen v rámci přechodu od vozidel se spalovacím motorem na elektromobily.

Věříte, že se do dvou let VW podaří nepříjemnou situaci zvrátit?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články