Němci usoudili, že je načase ukončit výrobu elektromobilů. Vrátí se do přízně osvědčená nafta a benzín?

Doba výhodných nabídek elektromobilů skončila tak rychle, jako začala. Pobídky se vyčerpaly a Němci a s nimi i celá Evropa stojí před zásadním problémem: co bude dál?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Poslední týdny a měsíce to s prodejem elektromobilů na evropském kontinentě nevypadá věru zrovna nejlépe. Skončily plošné a masivní dotace, první modely elektromobilů si rozebraly firmy a nadšenci, kterým nebylo líto dát někdy vyšší částku za model, jehož dojezd nepřekročil ani 500 km. Ale co dál? Drahé elektromobily nikdy nebyly pro masy, podobně jako nejsou pro masy drahé a luxusní verze tradičních automobilů se spalovacími motory. V Německu se začíná zadělávat na zásadní problém. Pojďme se na něj podívat společně.

VW končí s pilířem svojí elektroflotily v drážďanském závodě

Jak totiž uvádí magazín Automotive News, Volkswagen omezil počet směn ve svém hlavním „elektrickém“ závodě v německém Zwickau, aby zachoval jeho životaschopnost. Reaguje tak na klesající poptávku po elektromobilech. To je velmi mírná formulace. Především jde ale o „B“. To „A“ zaznělo před pár týdny a bylo ze strany VW podobně skeptické: ukončujeme výrobu elektrické ID.3 v našem supermoderním „skleněném“ závodě v Drážďanech. Důvod: značný pokles poptávky.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Situace na EV trhu je tedy opravdu alarmující, když i jeden z tahounů celého evropského elektroboomu musí klonit hlavu a přiznat porážku. Jak uvedl generální ředitel Oliver Blume, koncern se snaží zvýšit výnosy značky VW na 6,5 ​​procenta, aby do roku 2026 vzrostl zisk o 10,7 miliardy dolarů (10 miliard eur). Roční provozní náklady závodu v Drážďanech se pohybují mezi 60 a 70 miliony eur. Ukončení výroby v závodě by ušetřilo kolem 20 milionů eur ročně.

Propad trhu s elektromobily je v Německu šokující

Tato zpráva přichází poté, co Volkswagen minulý týden řekl, že propouští agenturní pracovníky ve svém závodě Zwickau, své hlavní továrně na elektromobily v Německu, protože poptávka klesla po postupném zrušení dotací v zemi. Spotřebitele v Evropě navíc ovlivňují vyšší životní náklady v důsledku inflace a nárůstu úrokových sazeb. Volkswagen také zaznamenává rostoucí konkurenci ze strany ziskovějších automobilek, jako jsou Stellantis a Tesla, nemluvě o čínských automobilkách.

i

Ano, v Německu se momentálně propadá trh s elektromobily. Ukažme si to v číslech: Za měsíc září klesly prodeje nových vozů o 0,1 procenta na 224 502 podle úřadu KBA pro automobilovou dopravu. Prodeje plně elektrických vozů klesly o 35 procent na 47 097. Pobídky pro firemní zákazníky ke koupi plně elektrických vozů skončily 31. srpna. Tesla nabídla další slevy na firemní vozy registrované k tomuto datu. Tesla zaznamenala v září propad registrací o 69 procent.

Čekají se hubené roky. Světlo na konci tunelu? Možná

To asi nepotřebuje komentář. „Hlavním důvodem slabých zářijových prodejů bylo ukončení pobídek pro elektromobily,“ řekl Reinhard Zirpel, prezident sdružení dovozců VDIK. Jinými slovy, ty drahé elektromobily už se prodaly (resp. se podepsaly objednávky a byť se budou dodávat třeba až v roce 2025, jde de facto o staré smlouvy) a ty nové, s cenou pod 20/25 000 euro (v přepočtu 500 tisíc/625 tisíc korun), na které mimochodem intenzivně pracuje i VW, ještě nejsou v prodeji.

Studie potvrdila dávno tušené: Největší hrozbou pro Evropu a Česko jsou čínská auta. Politici musí konat, jinak přijde kolaps

A se před Němci (a tedy Evropou, neb německý trh věrně kopíruje ten evropský) jsou nyní pravděpodobně dva „hubené roky“, než se podaří na trh dostat levná a dostupná elektroauta. A vybudovat pro ně dostatečnou infrastrukturu. Protože cena a nemožnost nabíjení jsou zatím dva hlavní důvody, proč se běžní lidé do elektromobilů nehrnou. Velmi mírně řečeno. Jak to vidíte vy? Podaří se zlomit nedůvěru k elektromobilům u většiny Evropy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že se podaří zlomit nedůvěru k elektromobilům?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články