Volkswagen Passat z roku 1999 stojí víc než tři roky mladá ojetina. Přesto je to pro určitý typ řidičů výhodná nabídka

Úsporné diesely TDI v silnější specifikaci mají smysl pro šetřílky. Nadšenec rád utratí čtvrt milionu korun za benzínový šestiválec.

i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
Dalších 13 fotografií
Dalších 13 fotografií
                   

Volkswagen Passat letos slaví padesátiny. Skutečně je to neuvěřitelných pět dekád, co byl tento německý automobil uveden do prodeje. Na český trh začal Passat pronikat masově až po sametové revoluci, zejména jako ojetina. Třetí generace si u nás svou oblibu až tak nezískala, novější ovšem již ano. Passat páté generace, vyráběný mezi lety 1996 a 2005, se stal pro české řidiče skutečným fenoménem.

U tohoto auta se začala psát historie zájmu o TDI v ČR

Za svou obrovskou oblibu vděčil zejména motorům 1.9 TDI. Ty dnes mají u aut z druhé ruky natočeno na tachometru mnohdy půl milionu kilometrů. Některé verze motorů, hlavně ty o výkonu 66 kW a 81 kW, s tím nemají zásadní problém. Ovšem z auta jako takového se již pomalu stala stará plechovka, která jen stěží dnes ukáže své někdejší přednosti. Velkou slabostí Passatů byla až do roku 2002 málo odolná přední náprava. Dnes ovšem nepředstavuje vážnější riziko, neboť při opravách již byly instalovány výrazně odolnější komponenty, jejichž životnost je naopak nadprůměrná.

iZdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile

DNA sdílená v rámci koncernu s vozy Audi propůjčuje Passatu nejen výbornou protikorozní ochranu a netradičně podélně uložené motory, ale také techniku pohonu všech kol. Passat B5 totiž používá stejný systém jako tehdejší Audi Quattro, tedy stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Další generace dostala již mezinápravovou spojku Haldex. Jak je to s pohonnými jednotkami? Ze zážehových agregátů jsou vhodnou volbou 1.8 Turbo a 2.8 V6. Dynamika u druhého je vyvážena vyšší spotřebou, a to i díky sériově instalovanému pohonu všech kol.

Pohon všech kol je skvělý, jde v zásadě o Audi Quattro

Z důvodu nízké ceny ojetiny lze doporučit i málo žádaný pětiválec 2.3 VR5. Jde o poměrně pružný a spolehlivý motor s průměrně devítilitrovou spotřebou. Pozor ovšem u něj na vysoké nájezdy nad 250 000 km, neboť pak bývá potřeba vyměnit vytahaný rozvodový řetěz. Obecně u více ojetých Passatů odcházejí automatické převodovky, z důvodu nepečlivého servisu. Své potřebuje i čtyřválec 1.8 Turbo, je třeba věnovat se zanesenému sacímu koši olejového čerpadla. Po pořízení je třeba nechat demontovat olejovou vanu a zkontrolovat stav sacího koše. Při omezené průchodnosti hrozí riziko přidření motoru.

iZdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile

Problémy a potíže dieselů TDI-PD jsou obecně známé, často se jedná o dvouhmotové setrvačníky. U hodně ojetých exemplářů jde o vytlučené hlavy v místě uložení PD jednotek, průniky oleje do nafty. Největším rizikem s pravděpodobností technických potíží je šestiválec 2.5 TDI V6. Má choulostivé vstřikovací čerpadlo a nedostatečné mazání motoru. Mezi motory, které lze doporučit, patří 1.9 TDI, nejlepší verze dieselů 1.9 TDI měly radiální vstřikovací čerpadlo a výkon 66 kW nebo 81 kW. V Passatu byly jen do roku 2000, tedy ve verzích před modernizací.

Bez servisu to nejde, pravidelná péče zvedá hodnotu vozu

Typické závady? Zadřená ložiska vačkových hřídelí, poškození vaček a problémy u vstřikovacích čerpadel v 2.5 V6 TDI. Vadné váhy vzduchu u TDI obecně. Vytahaný rozvodový řetěz u hodně ojetých specifikací 2.3 VR5 a 4.0 W8. Pro diesely TDI-PD s manuálním řazením jsou časté závady dvouhmotových setrvačníků. Na německém inzertním serveru je aktuálně jeden velmi zajímavý kousek.

TDI má malou spotřebu, benzínový V6 slušný výkon

Jde o Passat 2.8 V6 SYNCRO, tedy o benzínový šestiválec s pohonem všech kol. Auto je z roku 1999, má najeto šedesát tisíc kilometrů, a co je neuvěřitelné, je po prvním majiteli. K dispozici je servisní kniha a komplet servisní historie. Výbava je slušná, byť rádio s kazetovým přehrávačem působí dnes už spíše úsměvně. Nicméně jinak auto má vše, co může řidič potřebovat. Včetně odnímatelného tažného zařízení.

iZdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile

Na první pohled vypadá automobil zvenku velice slušně. Nezdá se, že by byl napaden korozí, minimálně ne tam, kam je vidět. Ani kabina nevypadá zle, čalounění není poškozené, volant a volič převodovky nejeví známky oděru nad rámec nájezdu. Cena auta je aktuálně 240 000 Kč v přepočtu z eur. Nutno říct, že za tyto peníze se dá pořídit řada novějších a úspornějších aut. Ovšem ten, kdo trvá na klasice, chce zručný pohon všech kol a potentní benzínový šestiválec, může najít v tomto voze patřičné uspokojení.

Galerie

Dalších 13 fotografií
Dalších 13 fotografií

Koupili byste starý ojetý Passat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články