EU vystavila úmrtní list nejoblíbenějšímu českému autu. Skončil německý bestseller, ikonický model nahradí elektromobil

Kdo chce elektromobil, ať zvedne ruku! Nikdo, přesto výroba legendy končí a místo ní začne produkce elektrického auta.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Jaký model vás napadne jako první, když se řekne Volkswagen? Mohl by to být Transporter? Někdo má okamžitě před očima Brouka, někdo jiný zase Golf. Pravdou je, že malé Polo žilo vždy tak trochu ve stínu svých větších sourozenců. Neprávem. Volkswagen Polo je jeden z nejvýznamnějších modelů německé automobilky. Má za sebou bohatou historii sahající až do roku 1975, kdy byl poprvé představen veřejnosti. Navíc v ČR šlo o nejoblíbenější model ve své kategorii.

Zlatá éra aut skončila, mohou za to některé velké automobilky

Polo je de facto téměř stejně staré jako Golf. Tento kompaktní vůz se stal symbolem německé kvality a spolehlivosti. Získal si oblibu mezi řidiči po celém světě. První generace byla uvedena na trh v březnu 1975. Byl to malý, úsporný a cenově dostupný automobil, který byl původně navržen jako levnější alternativa k modelu Audi 50, se kterým sdílel mnoho technických komponent. Motory byly původně malé, s objemy mezi 0,9 a 1,3 litru. To odpovídalo tehdejšímu zaměření na úspornou jízdu.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Polo se rychle stalo oblíbeným díky své jednoduchosti, spolehlivosti a dostupné ceně. Druhá generace byla uvedena na trh v roce 1981. Tento model se od svého předchůdce výrazně lišil nejen designem, ale také technologií. Polo druhé generace bylo větší a prostornější než jeho předchůdce. To z něj dělalo atraktivnější volbu pro rodiny. Kromě toho bylo nabízeno v několika karosářských variantách, včetně třídveřového a pětidveřového hatchbacku, a dokonce i ve verzi sedan. To bylo v té době neobvyklé pro vůz této velikosti.

Další reklama na Volkswagen Golf, kterou nemáte vidět. Rychle se na ni podívejte, než ji zakážou

Připomenu, že první generace byla jako hatchback a kombi. V roce 1986 prošlo Polo faceliftem, který přinesl modernizaci exteriéru i interiéru. Automobil se stal ještě atraktivnějším pro širší spektrum zákazníků. Třetí generace debutovala v roce 1994 a přinesla zásadní změny v designu a technologii. Tento model byl první, který nabídl moderní zaoblené tvary, v souladu s tehdejšími designovými trendy. A pozor, nevím, jestli to víte, já to mám v živé paměti. Je tady jeden zásadní zlomový okamžik. Co mě na této generaci Pola tak zaujalo?

Ikona, která musí udělat místo bezpohlavnímu elektromobilu

Polo třetí generace bylo také prvním modelem v této řadě, který nabídl dieselový motor. Jistě to zvýšilo jeho přitažlivost zejména na evropském trhu, kde byla poptávka po úsporných dieselech vysoká. Kromě manuálu byly k dispozici verze s automatickou převodovkou, i to rozšířilo možnosti volby. A zákaznickou základnu. Čtvrtá generace byla představena v roce 2001. Model pokračoval v evoluci designu a technologie, se zaměřením na vyšší bezpečnost a komfort.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Pátá generace se ukázala v roce 2009 a přinesla výrazné zlepšení v oblasti technologie a designu. Šestá generace pak byla uvedena na trh v roce 2017. Představovala velký krok vpřed ve vývoji tohoto modelu. Konstrukce na platformě MQB A0 umožnila větší flexibilitu v designu a technologii. Automobil byl větší a prostornější než jeho předchůdci. Dnes je Volkswagen Polo k dispozici v mnoha různých variantách, včetně sportovních verzí GTI a ekologických variant s nízkými emisemi.

Auto, které ukazovalo směr desítky let, teď vynuceně končí

Jeden by řekl, že další a další generace budou přicházet, ale není tomu tak. Volkswagen změnil strategii, své původní modely zašlapává do země. Děje se, co se děje, tradice ustupuje elektrické mobilitě. S tím souvisí i novinka, která není nějak veselá. Po 40 letech výroby ve španělském závodě v Pamploně se výroba oblíbeného modelu Volkswagen Polo přesouvá do Jihoafrické republiky. První kusy sjely z výrobních linek ve Španělsku 20. března 1984, model tam dosáhl celkové produkce 8,42 milionů vozů.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Posledním vyrobeným modelem v této lokalitě bylo modré Polo vybavené motorem 1,0 k 95 TSI, pětistupňovou manuální převodovkou a výbavou Life. I přesto, že se výroba Pola přesouvá do Jihoafrické republiky, model zůstane v Evropě dostupný i v následujících letech. Není to dobrá zpráva. V zásadě to znamená začátek konce. Z Jihoafrické republiky není cesty zpátky. Předpokládám, že se tam pak bude vyrábět Polo tak, jak ho známe teď.

Z Evropy zmizí jako kdysi Brouk, zbytek světa o Polo nepřijde

A bude se distribuovat do zemí, které nepodléhají šikaně Evropské unie. Jinak řečeno až polo přestane plnit emisní normy v Evropě, přestane se sem dovážet. Vývoz z Jihoafrické republiky ale bude fungovat tak dlouho, dokud bude zbytek světa toto fantastické malé auto kupovat. Podobně jako to bylo s Broukem.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Který se v původní generaci vyráběl neuvěřitelných 65 let, do roku 2003. V Mexiku. Co bude s prázdnou výrobní linkou? Výroba bude pokračovat s jinými modely a od roku 2026 přibydou dva nové elektromobily – Volkswagen ID.2 X a Škoda Epiq. Polo se bude tedy vyrábět v Jihoafrické republice, jeho produkce pokračuje v Alžírsku, Brazílii a Číně. Německý bestseller si zachovává globální přítomnost, ovšem jeho evropská kapitola se uzavře. Škoda.

Jsou elektromobily správná cesta?

Zdroj: Volkswagen
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články