Volně položené věci mohou posádku auta zabít: Videa ukazují, co způsobí mobil nebo láhev s vodou

Dostat smyk na kluzké vozovce není nic neobvyklého. Riskovat ale svůj život a životy svých blízkých neupevněnými předměty v kabině je opravdu zbytečné.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
                   

Musím se vám k něčemu přiznat. Když jsem prvně viděl tohle video, měl jsem v ruce hrnek s kávou, za sebou x hodin psaní a rozlišovací schopnosti na opravdový „tahák“ snížené někam k nule. Po stoprvé vidím mokrou (nebo namrzlou) silnici, vidím někoho, kdo zase neodhadnul schopnosti svoje a možnosti auta, abych nakonec viděl, jak mu to ujede a „vymete pangejt“. No a? Řeknete si úplně stejně se mnou, takových videí jsme viděli milion a cestou do práce zítra ráno ho uvidím znovu. Ale pak jsem si to pustil ještě jednou.

Volně ležící předměty se během vteřiny stanou zbraní

Abych v něm našel okamžik, ze kterého mi ten hrnek s kávou málem vypadnul z ruky. A který mne přiměl napsat tento článek, i když nakonec není vůbec o kluzké vozovce. Ale velmi úzce s ní souvisí. A vlastně s jakoukoli situací, jež nás může potkat každou vteřinou, kdy se pohybujeme na silnici. A jež ve finále může stát život náš nebo našich nejbližších, kteří s námi v tu dobu budou v autě. Nejsou to veselé představy, jejich naplnění se však dá poměrně jednoduše zabránit. Tak se na to pojďte podívat.

Dnes také budeme mít výjimečně dvě videa. Jedno přímo z „místa činu“, druhé ze Škody Auto natočené rychloběžnou kamerou a ukazující, co dokáží způsobit volně položené předměty ve vašem automobilu. Protože o ty tady půjde především. Ptáte se, jak souvisí předměty v autě s mokrou nebo namrzlou vozovkou? Případná otázka. Pro odpověď na ní si zkuste pustit video zhruba od stopáže 00:12 a sledujte vínově červený SEAT, jež míjí auto s kamerou ve výhledu zleva. Celá situace je pak ještě jednou zpomalena.

Ano, SEAT „zapluje“ do příkopu, naštěstí to stihne ještě před vozidlem jedoucím v pravém pruhu. To, co se stane vzápětí vám ale myslím zastaví dech. Náraz a kinetická energie jej totiž vymrští zpátky do vzduchu, aby v něm předvedl ukázkové salto jako z kaskadérského prostředí a dopadl zpátky na čtyři. To salto bylo tak rychlé, že téměř není vidět. Nicméně energie, která jej uvedla do pohybu a více než tunové auto otáčela jako hračku musela být enormní. Stejně jako byla rychlost rotace.

Pevné připoutání všech pasažérů je extrémně důležité

Nechci domýšlet, jak celá nehoda dopadla, pokud v tom voze nebyl někdo připoután, nedej Bože dítě. A nechci domýšlet, jak celá věc dopadla, pokud někdo během jízdy například pracoval na notebooku. Dvoukilový počítač, vymrštěný s touto energií se stává odjištěným granátem. To stejné dvoulitrová PET lahev s vodou. V rychlosti, kterou SEAT rotoval by cokoli, co by se dostalo do vzduchu a letělo rychlostí rotace prostorem bylo v zásadě zdraví nebo životu nebezpečné. Telefonem s kovovým rámem v té rychlosti do hlavy, případně do oka? To opravdu nechcete.

Jaké je z dnešního videa ponaučení? Je jich hned několik. Za prvé, na kluzké vozovce, nebo vozovce, o které se můžete reálně domnívat, že kluzkou být může se nepouštějte do podobných předjížděcích manévrů. Ztráta adheze a následný nekontrolovatelný pohyb vozu by vás mohl překvapit. A za druhé, než se rozjedete, uschovejte všechny volně položené předměty do uzavíratelných schránek, případně je dejte do tašek v uzavřeném zavazadlovém prostoru. Může vám to zachránit život. Držíme palce, ať se do podobné situace nikdy nedostanete!

Kolik volně položených věcí míváte v autě?

Zdroj: STOP CHAM
Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články