Volnoběh je někdy nevyhnutelný. Hrozí riziko?

Při nastartování, při čekání na semaforech, v dopravních zácpách, těch příležitostí je vážně relativně dost. Někteří řidiči raději při dlouhodobém stání motor vypínají a argumentují třeba tím, že ze stejného důvodu dávají automobilky do aut systém Start-Stop. Při vypínání motoru očekává řidič nižší opotřebení pohonné jednotky a nižší spotřebu. A tak raději takový řidič vypíná motor a pak zase startuje.

Startování automobilu je spojeno se zvýšenou spotřebou paliva, takže myšlenka, že takto řidič ušetří, není pravdivá. Za druhé, takového chování zatěžuje pohonnou jednotku a baterii, takže ani předpoklad, že je tak auto šetřeno, není správný. Dochází k opotřebení auta. Není pravda, že volnoběh ve skutečnosti způsobuje významné poškození motoru a všech ostatních konstrukčních prvků, díků a periferií.

Vypínání motoru není dobré, zatěžuje to agregát

Má se za to, že míra opotřebení při chodu na volnoběh není vyšší než míra opotřebení při běžné jízdě. Lze vyjmenovat nějaké negativní důsledky spojené s provozem motoru na volnoběh? Záporné konsekvence jsou, ovšem nelze je nějak paušalizovat. Pro každý typ motoru jsou odlišné, i když ve výsledku mohou být důsledky spojené s poškozením podobné.

Zásadní potíží při chodu na volnoběh je to, že se při nízkých otáčkách zrychluje sedimentace. Tvorba usazenin je vyšší, a to komplikuje chod motoru. Pokud je usazenin nadměrné množství, může dojít k zanesení olejového čerpadla a dalším problémům. Existuje řešení na to, když řidič z nějakého důvodu nechá auto běžet delší dobu na volnoběh.

Volnoběh je třeba doplnit chodem ve vysokých otáčkách

Jako prevence závažných oprav je doporučování, aby po volnoběhu delším než 15 minut, byl motor krátkodobě uveden do vysokých otáček. Lze to chápat například tak, že se řidič rozjede a pak za jízdy krátkodobě několikrát motor vytočí. Praktikovat vysoké otáčky na místě není ekologické, společensky přijatelné, třeba z důvodu hlučnosti. A u některých aut dokonce ani možné, bez zařazené rychlosti.

Jak je to se zákazem chodu auta na volnoběh? Třeba v sousedním Rakousku je takové jednání vyložené zakázané, a to pod pokutou v přepočtu cca 4 000 Kč. Důvodem zákazu ale není obava o kondici auta nebo okamžité poškození vozu. Jde o ekologii, legislativa se zákazem snaží zabránit zbytečnému znečišťování ovzduší. Jde typicky o odmrazování a rozmrazování auta statickým zahříváním. Nesouvisí to nijak s rizikem poškození auta nebo jeho dílů.

"/> Jak dlouho může běžet motor na volnoběh, než dojde k poškození

Jak dlouho může běžet motor na volnoběh, než dojde k poškození: Řidiči zapomínají pravidlo patnácti minut

Může řidič provozovat auto na volnoběžné otáčky? Pokud hrozí poškození motoru, je řešení, jak mu předejít.

i

Chod automobilu na volnoběh je spojen s řadou pověr a mýtů. Snad každý motorista někdy zaslechl tvrzení, že nechat motor běžet dlouho na volnoběh zapříčiní poškození agregátu. A že v některých zemích je dokonce zakázáno nechat automobil stát s nastartovaným motorem. Kde je pravda v čem jde o nepravdivé mýty. V důsledku není možné vyhnout se tomu, aby motor běžel na volnoběh. Existují situace, kdy je to nevyhnutelné.

Volnoběh je někdy nevyhnutelný. Hrozí riziko?

Při nastartování, při čekání na semaforech, v dopravních zácpách, těch příležitostí je vážně relativně dost. Někteří řidiči raději při dlouhodobém stání motor vypínají a argumentují třeba tím, že ze stejného důvodu dávají automobilky do aut systém Start-Stop. Při vypínání motoru očekává řidič nižší opotřebení pohonné jednotky a nižší spotřebu. A tak raději takový řidič vypíná motor a pak zase startuje.

Startování automobilu je spojeno se zvýšenou spotřebou paliva, takže myšlenka, že takto řidič ušetří, není pravdivá. Za druhé, takového chování zatěžuje pohonnou jednotku a baterii, takže ani předpoklad, že je tak auto šetřeno, není správný. Dochází k opotřebení auta. Není pravda, že volnoběh ve skutečnosti způsobuje významné poškození motoru a všech ostatních konstrukčních prvků, díků a periferií.

Vypínání motoru není dobré, zatěžuje to agregát

Má se za to, že míra opotřebení při chodu na volnoběh není vyšší než míra opotřebení při běžné jízdě. Lze vyjmenovat nějaké negativní důsledky spojené s provozem motoru na volnoběh? Záporné konsekvence jsou, ovšem nelze je nějak paušalizovat. Pro každý typ motoru jsou odlišné, i když ve výsledku mohou být důsledky spojené s poškozením podobné.

Zásadní potíží při chodu na volnoběh je to, že se při nízkých otáčkách zrychluje sedimentace. Tvorba usazenin je vyšší, a to komplikuje chod motoru. Pokud je usazenin nadměrné množství, může dojít k zanesení olejového čerpadla a dalším problémům. Existuje řešení na to, když řidič z nějakého důvodu nechá auto běžet delší dobu na volnoběh.

Volnoběh je třeba doplnit chodem ve vysokých otáčkách

Jako prevence závažných oprav je doporučování, aby po volnoběhu delším než 15 minut, byl motor krátkodobě uveden do vysokých otáček. Lze to chápat například tak, že se řidič rozjede a pak za jízdy krátkodobě několikrát motor vytočí. Praktikovat vysoké otáčky na místě není ekologické, společensky přijatelné, třeba z důvodu hlučnosti. A u některých aut dokonce ani možné, bez zařazené rychlosti.

Jak je to se zákazem chodu auta na volnoběh? Třeba v sousedním Rakousku je takové jednání vyložené zakázané, a to pod pokutou v přepočtu cca 4 000 Kč. Důvodem zákazu ale není obava o kondici auta nebo okamžité poškození vozu. Jde o ekologii, legislativa se zákazem snaží zabránit zbytečnému znečišťování ovzduší. Jde typicky o odmrazování a rozmrazování auta statickým zahříváním. Nesouvisí to nijak s rizikem poškození auta nebo jeho dílů.

                   

Chod automobilu na volnoběh je spojen s řadou pověr a mýtů. Snad každý motorista někdy zaslechl tvrzení, že nechat motor běžet dlouho na volnoběh zapříčiní poškození agregátu. A že v některých zemích je dokonce zakázáno nechat automobil stát s nastartovaným motorem. Kde je pravda v čem jde o nepravdivé mýty. V důsledku není možné vyhnout se tomu, aby motor běžel na volnoběh. Existují situace, kdy je to nevyhnutelné.

Volnoběh je někdy nevyhnutelný. Hrozí riziko?

Při nastartování, při čekání na semaforech, v dopravních zácpách, těch příležitostí je vážně relativně dost. Někteří řidiči raději při dlouhodobém stání motor vypínají a argumentují třeba tím, že ze stejného důvodu dávají automobilky do aut systém Start-Stop. Při vypínání motoru očekává řidič nižší opotřebení pohonné jednotky a nižší spotřebu. A tak raději takový řidič vypíná motor a pak zase startuje.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Startování automobilu je spojeno se zvýšenou spotřebou paliva, takže myšlenka, že takto řidič ušetří, není pravdivá. Za druhé, takového chování zatěžuje pohonnou jednotku a baterii, takže ani předpoklad, že je tak auto šetřeno, není správný. Dochází k opotřebení auta. Není pravda, že volnoběh ve skutečnosti způsobuje významné poškození motoru a všech ostatních konstrukčních prvků, díků a periferií.

Vypínání motoru není dobré, zatěžuje to agregát

Má se za to, že míra opotřebení při chodu na volnoběh není vyšší než míra opotřebení při běžné jízdě. Lze vyjmenovat nějaké negativní důsledky spojené s provozem motoru na volnoběh? Záporné konsekvence jsou, ovšem nelze je nějak paušalizovat. Pro každý typ motoru jsou odlišné, i když ve výsledku mohou být důsledky spojené s poškozením podobné.

Zásadní potíží při chodu na volnoběh je to, že se při nízkých otáčkách zrychluje sedimentace. Tvorba usazenin je vyšší, a to komplikuje chod motoru. Pokud je usazenin nadměrné množství, může dojít k zanesení olejového čerpadla a dalším problémům. Existuje řešení na to, když řidič z nějakého důvodu nechá auto běžet delší dobu na volnoběh.

Volnoběh je třeba doplnit chodem ve vysokých otáčkách

Jako prevence závažných oprav je doporučování, aby po volnoběhu delším než 15 minut, byl motor krátkodobě uveden do vysokých otáček. Lze to chápat například tak, že se řidič rozjede a pak za jízdy krátkodobě několikrát motor vytočí. Praktikovat vysoké otáčky na místě není ekologické, společensky přijatelné, třeba z důvodu hlučnosti. A u některých aut dokonce ani možné, bez zařazené rychlosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak je to se zákazem chodu auta na volnoběh? Třeba v sousedním Rakousku je takové jednání vyložené zakázané, a to pod pokutou v přepočtu cca 4 000 Kč. Důvodem zákazu ale není obava o kondici auta nebo okamžité poškození vozu. Jde o ekologii, legislativa se zákazem snaží zabránit zbytečnému znečišťování ovzduší. Jde typicky o odmrazování a rozmrazování auta statickým zahříváním. Nesouvisí to nijak s rizikem poškození auta nebo jeho dílů.

Co vy, necháváte motor běžet na volnoběh?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články